ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 18.07.2012, 22:53
نگرانی آمریکا از وضعیت نرگس محمدی و کبودوند

رادیو فردا: ويکتوريا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه در بيانيه ای نسبت به وضعيت سلامتی نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و محمدصديق کبودوند، روزنامه نگار و فعال حقوق بشر، در زندان ابراز نگرانی کرده است.

خانم نولند گفته است: ما نگرانی خود را از گزارش های منتشر شده اخير در خصوص وخامت وضعيت سلامتی محمد صديق کبودوند، فعال کرد، و نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر ، در زندان اعلام می کنيم.

در بيانيه سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا آمده است:«محمد صديق کبودوند از ۲۶ ماه مه تاکنون دراعتصاب غذا به سر می برد و مقام های ايران درخواست وی را برای ديدار با فرزند بيمارش را رد کرده‌اند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا اضافه کرده است: نرگس محمدی از دسترسی به مراقبت های لازم پزشکی محروم شده است و گزارش های منتشره حاکی است که «وضعيت هر دوی آنها وخيم است.»

خانم نولند گفته است: «ما از مقامات ايرانی می خواهيم تا فورا کليه زندانيان سياسی را آزاد کنند و تمامی تعهدات بين المللی خود را که متضمن آزادی بيان، مذهب، عقيده و تجمع برای همه شهروندان است، رعايت کند.»

گزارش‌ها حاکی است که نرگس محمدی، نايب رئيس کانون مدافعان حقوق بشر، در پی حاد شدن بيماری فلج عضلانی‌اش از زندان زنجان به بيمارستانی وليعصر زنجان منتقل شده است.

نرگس محمدی در ارديبهشت‌ماه سال جاری بازداشت شد. وی که برای گذراندن محکوميت ۶ ساله اش به اتهام اجتماع و تبانی عليه امنيت کشور و عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر در زندان به سر می برد.

پيشتر شيرين عبادی، برنده جايزه نوبل صلح سال ۲۰۰۳ و رئيس سازمان مدافعان حقوق بشر، در نامه‌ای به کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفته بود که نرگس محمدی نيازمند «درمان فوری» است و از اين مقام سازمان ملل خواست تا تمام امکانات قانونی خود را برای آزادی اين زندانی به کار ببندد.

در همین حال، خانواده محمد صدیق کبودوند نیز نسبت به وضعیت جسمی وی در زندان به شدت ابراز نگرانی کرده اند.

محمد صديق کبودوند، دبير کل سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان و مدير مسئول روزنامه توقيف شده «پيام مردم»، از تيرماه سال ۸۶ در زندان به سر می برد. آقای کبودوند مدت حدود ۶ ماه را در سلول انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوين به سر برده است. دادگاه انقلاب وی را به جرم اقدام عليه امنيت ملی از طريق تشکيل و اداره «سازمان حقوق بشر کردستان» و فعاليت در آن به تحمل ده سال و به جرم تبليغ عليه نظام به تحمل يک سال حبس محکوم کرده است.

گفته می شود، محمدصديق کبودوند که در اعتراض به شرايط زندان اوين در اعتصاب غذای خشک به‌سر می‌بُرد هم‌اينک اعتصاب غذای تر را آغاز کرده ولی به گفته همسر او وضع جسمانی آقای کبودوند وخيم‌تر شده است.

پريناز باغبان حسنی، همسر محمدصديق کبودوند، روز دوشنبه ۲۶ تير به راديوفردا گفت که وی به اصرار اعضای خانواده، اعتصاب غذای خشک خود را متوقف کرده، اما با اين وجود هم‌اکنون «عفونت‌های کليه‌ای او شديدتر شده و ناراحتی‌های گوارشی او نيز عود کرده‌ است».