ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 18.07.2012, 12:01
ارائه دومين‌گزارش‌نقض‌حقوق‌دانشجويان به احمد شهيد

چهارشنبه، ۲۸ تير، ۱۳۹۱

کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت، دومین گزارش خود از موارد نقض حقوق دانشجویان را به احمد شهید، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان مل متحد برای ایران، تحویل داد.

به گزارش دانشجونیوز، دفتر تحکیم وحدت پیش از این گزارشی جامع از بیش از ٢٠٠٠ مورد نقض حقوق دانشجویان، از فروردین ١٣٨٨ تا شهریور ١٣٩٠، تهیه و آن را به دفتر احمد شهید ارائه کرده بود.

گزارش حاضر نیز در ادامه به بررسی موارد نقض حقوق دانشجویان در نه ماه اخیر، از مهر سال ١٣٩٠ تا پایان خرداد ١٣٩١ پرداخته است.

نامه کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت خطاب به احمد شهید، گزارش تفصیلی سرکوب دانشجویان توسط نهادهای وابسته به حاکمیت در ایران و آمار جامع موارد نقض حقوق دانشجویان از مواردی است در این گزارش گردآوری شده است.

علاوه بر این فهرستی از دانشجویان زندانی با ذکر دوران محکومیت همراه با اسامی دانشجویانی که هم اکنون در بازداشت نیروهای امنیتی به سر می برند، به آقای شهید ارائه شده است که در روزهای آتی منتشر خواهد شد.

دفتر تحکیم در مقدمه گزارش خود خطاب به آقای شهید گفته است "این دومین گزارشی است که دفتر تحکیم وحدت، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در دانشگاه های سراسر ایران، از وضعیت رعایت حقوق دانشجویان و دانشگاهیان برای شما ارسال می کند. در این فاصله نه تنها وضعیت برخورد دولت با دانشجویان و اساتید نسبت به گذشته بهبود نیافته که وضعیت نقض حقوق دانشجویان به روال گذشته ادامه دارد".

دفتر تحکیم وحدت در ادامه نامه خود می گوید که گزارش ارائه شده در بر گیرنده اطلاعات و آماری است که در دسترس این سازمان دانشجویی بوده و آمار نقض حقوق دانشجویان قطعا فراتر از آن چیزی است که در این گزارش آمده است.

لازم به ذکر است که در مجموع این دو گزارش، از فروردین ماه سال ١٣٨٨ تا خرداد ماه سال ١٣٩١، نزدیک به ٢۵٠٠ مورد از نقض حقوق دانشجویان توسط نهادهای وابسته به حاکمیت در درون یا بیرون از دانشگاه های کشور ثبت و گزارش شده است.

به گزارش دانشجونیوز، متن دومین گزارش کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت خطاب به احمد شهید، به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر احمد شهید،
گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل

این دومین گزارشی است که دفتر تحکیم وحدت، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در دانشگاه های سراسر ایران، از وضعیت رعایت حقوق دانشجویان و دانشگاهیان برای شما ارسال می کند. در این فاصله نه تنها وضعیت برخورد دولت با دانشجویان و اساتید نسبت به گذشته بهبود نیافته که وضعیت نقض حقوق دانشجویان به روال گذشته ادامه دارد.

علیرغم آن که چند نفر از فعالان دانشجویی در چند ماه گذشته پس از سپری شدن مدت محکومیتشان از زندان آزاد شده اند ولی با توجه به بازداشت های اخیر همچنان بیش از ۵٠ نفر از دانشجویان در زندان به سر می برند. بهاره هدایت در حال گذراندن حکم ده سال حبس خود است، ضیاء الدین نبوی و مجید دری، از دانشجویان محروم از تحصیل، برای گذراندن محکومیت ده و هشت ساله خود به یکی از بدترین زندان های جنوب کشور تبعید شده اند و مجید توکلی نیز در زندان کرج محبوس است.

همچنین ده ها دانشجو در این مدت توسط کمیته های انضباطی احضار و به محرومیت موقت از تحصیل محکوم شده اند. وزارت علوم امسال همچون سال های گذشته چندین نفر از دانشجویان را تنها به خاطر هم جهت نبودن مواضعشان با موضع سیاسی-عقیدتی مد نظر حاکمیت از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد محروم کرده است.

گزارش تفصیلی پیوست نمایانگر جزئیات نقض حقوق دانشجویان از شهریور ماه گذشته تاکنون است. همان طور که ملاحظه می فرمایید در مدت تنها ٩ ماه ۵٠ دانشجو بازداشت شده اند، ٢١ نفر حکم زندان دریافت کرده اند، نزدیک به ٤٠ دانشجو از تحصیل محروم شده اند. لازم به ذکر است گزارش ارائه شده در بر گیرنده اطلاعات و آماری است که در دسترس این سازمان دانشجویی بوده است و آمار نقض حقوق دانشجویان قطعا فراتر از آن چیزی است که در این گزارش آمده است.

دفتر تحکیم وحدت ضمن تشکر از تلاش های انجام شده تاکنون، امیدوار است این تلاش ها بتواند حاکمیت ایران را مجاب کند تا به حقوق همه اقشار جامعه احترام بگذارد و آن را مراعات کند.

کمیسیون حقوق بشر دفتر تحکیم وحدت

جمع بندی:

کل اخبار جمع آوری شده در ارتباط با نقض حقوق دانشجویان ( مهر ١٣٩٠ تا پایان خرداد ١٣٩١): ١٦٤ مورد

الف: مواردی که هویت دانشجویان مشخص نیست: ٢٢ مورد
ب: مواردی که هویت دانشجویان مشخص است: ١٤٢ مورد

1- بازداشت دانشجویان 49 مورد
2- محرومیت از تحصیل دانشجویان 23 مورد
3- محکومیت دانشجویان در دادگاه ها 21 مورد
4- احضار دانشجویان به کمیته انضباطی 14 مورد
5- احضار دانشجویان به مراحع قضائی 18 مورد
6- اخراج دانشجویان از دانشگاه 11 مورد
7- فشار بر دانشجویان زندانی 4 مورد
8- فشار بر تشکل ها و نشریات دانشجویی 2 مورد

نهادهای سرکوب کننده دانشجويان:

1 ـ وزارت اطلاعات
2 ـ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
3 ـ حفاظت اطلاعات نيروی انتظامی
4 ـ بسيج دانشجويی
5 ـ کميته انضباطی دانشگاه ها
6 ـ کميته ناظر بر نشريات دانشجويی
7 ـ حراست دانشگاه ها
8 ـ نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه ها
9 ـ دبير خانه شورای عالی امنيت ملی
10 ـ دادگاه های عمومی و انقلاب

نحوه مجازات دانشجويان:

1- محرومیت از تحصیل
2- احضار به حراست و کمیته های انضباطی
3- اخراج از دانشگاه 4- حبس تعزیری و تعلیقی
5- جریمه نقدی
6- شلاق
7- تبعید به دانشگاه های دیگر
8- لغو مجوز نشریات دانشجویی
9- بازداشت موقت دانشجویان
10- تهدید و ضرب و شتم دانشجویان
11- لغو مجوز تشکل های دانشجویی
12- لغو برنامه های دانشجویی
13- انحلال انجمن های اسلامی دانشجویان و تشکیل انجمن های جعلی