ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 17.07.2012, 19:18
داروها و تجهیزات پزشکی چینی بلای جان بیماران

دویچه وله: برخی دست‌اندرکاران بهداشت و درمان در ایران می‌گویند داروها و تجهیزات پزشکی تولید چین که از راه قاچاق یا حتی از مسیرهای عادی وارد کشور می‌شود سلامت بخش بزرگی از مردم را با خطر روبه‌رو کرده است.

روزنامه "تهران امروز" روز سه‌شنبه (۲۷ تیرماه/۱۷ژوئیه) در گزارشی خبر داده که آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها در ایران از جنس «بنجل چینی» پر شده است. مشکل اما تنها دارو و تجهیزات پزشکی ارزان و غیراستاندارد واردشده از چین نیست. یکی از دست‌اندرکاران دارویی کشور گفته است «گاهی اوقات چینی‌ها در فروش مواد اولیه دارویی به کشور دغل می‌کنند که اگر تشخیص داده نشود وارد چرخه تولید دارو می‌شود.»

دکتر ایرج فاضل، رئیس جامعه جراحان کشور می‌گوید: «اکنون برخی جراحان برای عمل جراحی از نخ‌های جراحی نامرغوب چینی استفاده می‌کنند که فاقد هرگونه کیفیتی است و در بیشتر مواقع پس از جراحی و دوختن شکم بیمار، نخ جراحی پاره می‌شود و بیمار باید بار دیگر تحت عمل جراحی قرار گیرد.»

کالاهای قاچاق در مراکز درمان دولتی

گزارشگر تهران امروز نوشته است، مدت‌هاست هشدارهای زیادی درباره اشباع بازارهای داخلی از تجهیزات و داروهای چینی شنیده می‌شود. اما مسئولان اعتقاد دارند که این کالا از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود. درحالی که بخش‌های قابل‌توجهی از این داروها و تجهیزات، از سوی وزارت بهداشت و درمان تایید شده هستند.

به عنوان مثال ورود نخ‌های بخیه‌ی چینی غیراستاندارد به مراکز درمانی کشور سلامت بسیاری را تهدید می‌کند. مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی می‌گوید: «نخ‌های بخیه چینی که مجوز وزارت بهداشت را دریافت نکردند و به صورت قاچاق در بازار وجود دارند از کیفیت لازم برخوردار نیستند.»

ادعای این مقام وزارت بهداشت در حالی است که نخ بخیه معمولا استفاده مستقیم از سوی بیماران ندارد و جزو ملزومات اتاق‌های عمل بیمارستان‌ها و مراکز اورژانس است.

مسئولان بهداشت و درمان می‌گویند که کنترلی بر قاچاق دارو و تجهیزات پزشکی ندارند و این کار به عهده سازمان‌های مرتبط با مبارزه با قاچاق کالاست. حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می‌گوید: «واردات تجهیزات پزشکی بی‌کیفیت چینی از طریق مسافر به کشور صورت می‌گیرد و قطعا وزارت بهداشت مجوزی برای ورود چنین کالاهای بی‌کیفیتی صادر نمی‌کند.»

این نماینده از "دست‌های پنهان" سخن به میان می‌آورد که اجازه تولید تجهیزات و دارو را در کشور نمی‌دهند چون به نفع آنهاست که تجهیزات از خارج از کشور وارد شود.

با این حال این پرسش بدون پاسخ مانده که داروها و تجهیزات پزشکی قاچاقی چگونه به آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌های کشور که زیر کنترل وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است راه می‌یابند؟ آیا مسئولان مراکز دولتی هم نیازهای خود را از بازارهای قاچاق و سیاه تهیه می‌کنند؟

"دغل‌کاری" چینی‌ها

سعید واقفی، سخنگوی انجمن داروسازان ایران ورود دارو از چین به ایران را تکذیب می‌کند. او به روزنامه تهران امروز گفته است، هیچ دارویی از چین وارد کشور نمی‌شود بلکه این مواد سازنده داروهاست که وارد می‌شوند. اما چینی‌ها به گفته او، "دغلی" خودشان را زمانی نشان می‌دهند که به جای مواد اولیه که آزمایش شده، مواد دیگری را جایگزین می‌کنند.

سخنگوی انجمن داروسازان ایران می‌گوید: «مثلا مواد اولیه که برای آزمایش فرستاده می‌شود ۹۹ درصد خلوص دارد اما زمانی که پای معامله می‌رسد و باید حجم زیادی از مواد اولیه دارویی فرستاده شود، موادی که وارد کشور می‌شود ۹۰ درصد خلوص دارد.»

سعید واقفی در ادامه می‌افزاید، این روزها در بازار ایران دستگاه‌های اندوسکوپی وجود دارد که بسیار بی‌کیفیت است. دستگاهی که باید از آلیاژ استیل ممتاز ساخته شود اما از فلزات بی‌کیفیت ساخته می‌شود. یا میله‌هایی که برای شکستگی به کار می‌رود به جای اینکه جنس آنها از پلاتین باشد از فلزات ارزان قیمت ساخته می‌شود و روی آنها یک لعاب پلاتین زده می‌شود و زمانی که بیمار آن را در پای خود استفاده می‌کند، زنگ می‌زند و می‌شکند!

به نوشته تهران امروز، بیش از هرچیزی آزمایش‌های تشخیص طبی در معرض تجهیزات پزشکی نامرغوب چینی هستند. یکی از کارشناسان آزمایشگاهی تشخیص طبی که نخواسته نامش فاش شود، گفته است: متاسفانه شرکت‌های واردکننده لوازم آزمایشگاهی به خرید اجناس چینی یا کالا و لوازمی که اروپا تحت لیسانس چین تولید می‌کند، رو آورده‌اند.