ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 14.07.2012, 11:46
محکومیت بین‌المللی کشتار روستای تریمسه در سوریه

رادیو فردا: بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، آمریکا، بریتانیا و فرانسه حمله ارتش سوریه به روستای تریسمه را محکوم کرده اند. وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته است، شواهد حاکی است که نیروهای دولتی «عمدا غیر نظامیان» را هدف قرار می‌دهند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در بیانیه ای گفته است که از خبر یک «کشتار » دیگر در سوریه عمیقا ناراحت و خشمگین شده است و خواستار آتش بس فوری در حماه شده تا ناظران سازمان ملل بتوانند وارد روستای تریمسه شوند.

به گزارش وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا، خانم کلینتون گفته است:«من با شنیدن گزارش ها درباره یک کشتار دیگر توسط رژیم سوریه که جان ٢٠٠ مرد، زن و کودک را در روستای تریمسه گرفته است ناراحت و خشمگین شدم. بنا به گزارش های موثق، این عمل غیرانسانی توسط توپ، تانک و هلیکوپتر انجام شده است و این مدرک غیرقابل انکار دیگری مبنی بر کشتار عمدی غیرنظامیان بی گناه توسط رژیم است. »

وزیر امور خارجه آمریکا گفته است: ما خواستار آتش بس فوری در شهر حماه و اطرافش هستیم تا ناظران سازمان ملل بتوانند وارد روستای تریمسه شوند. کسانی که مرتکب این جنایت شده اند شناسایی می شوند و پاسخگو خواهند بود.

هیلاری کلینتون تصریح کرده است که تا زمانی بشار اسد از قدرت کناره گیری نکند و انتقال سیاسی آغاز نشود، سوریه به صلح و ثبات نخواهد رسید.

وزیرامور خارجه آمریکا همچنین گفته است:«جامعه جهانی باید تا زمانی که رژیم اسد جنگ افروزی را علیه مردم سوریه ادامه می دهد فشار را بر روی رژیم افزایش دهد تا خشونت را پایان دهد و اجازه دهد راه حل سیاسی پیش برود.»

هیلاری کلینتون در ادامه خواستار حمایت شورای امنیت از طرح صلح عنان، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه، برای برقراری آتش بس فوری و انتقال قدرت در سوریه شده است.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، نیز خواستار اقدام «جمعی و قاطع » جامعه بین المللی شده تا به سرعت و به طور کامل از « فاجعه » در سوریه جلوگیری شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بان کی مون گفته است: اقدام نکردن مجوزی برای قتل عام بیشتر خواهد بود.

وزارت امور خارجه فرانسه نیز در بیانیه ای گفته است، اگر کشتار در تریسمه تایید شود، خیلی ضروری است که شورای امنیت دست به اقدامی شدید بزند.

به گزارش شبکه جهانی بی بی سی بریتانیا نیز خشونت در سوریه را محکوم کرده و خواستار اقدام هماهنگ شورای امنیت شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ناظران سازمان ملل متحددر سوریه در گزارشی گفته‌اند که کشتار تریمسه ادامه یکی از عملیات نیروی هوایی ارتش سوریه بود.

این گزارش با بیان اینکه وضعیت در استان حماه به شدت بحرانی است افزوده است: «نیروی هوایی سوریه به حملات خود به مناطق مسکونی شمال شهر حماه به شکلی گسترده ادامه می‌دهند.»

رویترز خاطرنشان کرده است که نیروهای دولتی سوریه مانع از ورود ناظران سازمان ملل به روستای تریمسه شدند.

مخالفان سوری، نیروهای دولتی را مسئول این کشتار که در آن بیش از ۲۰۰ نفر کشته شده‌اند، می‌دانند. تلویزیون دولتی سوریه اما گزارش داده که «گروه‌های مسلح تروریست» اقدام به کشتن ده‌ها نفر در روستای تریمسه کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست چه تعداد از کشته‌شدگان غیر نظامی هستند. شماری از فعالان به خبرگزاری فرانس پرس از درگیری میان نیروهای ارتش آزاد سوریه- مخالفان مسلح بشار اسد- و نیروهای دولتی خبر داده‌اند. بنا بر این گزارش، نیروهای دولتی اقدام به مقابله با حمله نیروهای «ارتش آزاد سوریه» به کاروان ارتش سوریه کرده‌اند.

عنان: قتل عام در «تریمسه» «وحشی‌گری‌ نفرت‌انگیز» است

نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای برقراری آتش‌بس در سوریه می‌گوید که حکومت سوریه با کشتار دسته‌جمعی در روستای «تریمسه»، قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را به‌مسخره گرفته است.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، همزمان با کوفی عنان، بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز خواستار اقدام شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن به خون‌ریزی‌ها در سوریه شد.

خبرگزاری رویترز نیز می‌گوید که کوفی عنان در بیانیه‌ای، با محکوم کردن آن‌چه آن‌را «وحشی‌گری‌ نفرت‌انگیز» خواند، شگفتی خود را از درگیری‌های سنگین، شمار زیاد کشته‌شدگان و زخمی‌ها و همچنین «استفاده از سلاح سنگین همچون توپخانه، تانک و هلیکوپتر» اعلام کرد.

ناظران سازمان ملل متحد در سوریه، در گزارش خود، نیروهای دولتی سوریه را متهم کردند که شامگاه پنج‌شنبه، در روستای تریمسه، از توابع حماه، دست به کشتار دسته‌جمعی شهروندان زده‌اند که شمار آنان دست‌کم 150 تن گزارش شده است. تله‌ویزیون دولتی سوریه اما در گزارشی گفت که «گروه‌های مسلح تروریست» اقدام به کشتن ده‌ها نفر در روستای تریمسه کرده‌اند.