ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 03.07.2012, 9:14
فرار بزرگترین گروه افسران ارتش سوریه به ترکیه

بی بی سی: گروهی دیگر از نظامیان سوریه به خارج گریخته‌اند و همزمان، اتحادیه عرب خواستار تحکیم اتحاد بین مخالفان حکومت این کشور شده است.

به گزارش رسانه های خبری ترکیه، گروهی متشکل از بیش از هشتاد عضو نیروهای مسلح سوریه، از جمله یک ژنرال و تعدادی دیگر افسر ارتش، با عبور از مرز مشترک آن کشور و ترکیه، به خارج پناهنده شده اند.

این بزرگترین گروه از نظامیان سوری از زمان آغاز اعتراضات در آن کشور در ماه مارس سال گذشته است که به طور دستجمعی ترک خدمت می کنند و به خارج می گریزند.

کوتاه مدتی پس از آغاز تظاهرات اعتراضی و اعزام نیروهای ارتش برای مقابله با تظاهرکنندگان، گزارش هایی از ترک خدمت نظامیان جزء با هدف مخالفت با حکومت و یا حمایت مسلحانه از معترضان انتشار یافت، اما فرار افسران عالیرتبه تر ارتش به تازگی گزارش شده است.

اخیرا یک خلبان نیروی هوایی سوریه همراه با یک فروند هواپیمای نظامی به خارج پناهنده شد و چند روز پیش نیز گزارش هایی از فرار تعدادی از افسران از جمله یک سرتیپ ارتش انتشار یافت.

با توجه به ساختار خاص ارتش سوریه و خطراتی که متوجه اعضای خانواده و نزدیکان نظامیان پناهجوست، مخالفان حکومت این کشور امیدوارند ادامه فرار شمار بیشتری از افسران ارتش نشانه آغاز بروز شکاف در تشکیلات نظامی حکومت سوریه و آمادگی نظامیان برای ابراز مخالفت با ادامه زمامداری بشار اسد، رئیس جمهوری، باشد.

به گفته آنان، با توجه به اتکای هر چه بیشتر آقای اسد به نیروهای نظامی و امنیتی، چنین تحولی بیش از هر عامل دیگری موقعیت حکومت کنونی سوریه را تضعیف می کند و زمینه را برای سقوط، و یا دست کم آمادگی رهبری سوریه برای مصالحه فراهم می آورد.

در عین حال، خانواده اسد طی بیش از چهل سال حکومت بر سوریه، توانسته است افراد مورد اعتماد و وابسته به خود را در مناصب مهم کشوری و لشکری سوریه قرار دهند و به خصوص سمت های حساس نظامی و امنیتی را به افراد وابسته به اقلیت دینی علوی بسپارند و به این ترتیب، ممکن است روند "فروپاشی" ارتش به همان سرعتی که مخالفان انتظار دارند بروز نکند.

اگرچه تا کنون تعدادی از افسران عالیرتبه تر صفوف ارتش را ترک کرده و به مخالفان پیوسته اند، اما به نظر می رسد که اکثر این افراد سمت های "حاشیه ای" نظامی را در اختیار داشته اند و هنوز گزارشی از پناهندگی فرماندهان واحدهای مورد اعتماد حکومت انتشار نیافته تا بتوان آن را به نشانه ای از سقوط قریب الوقوع رژیم تعبیر کرد.

در عین حال، شدت عمل بشار اسد در برابر حرکت اعتراضی نشان می دهد که وی هر چه بیشتر به نیروهای نظامی و امنیتی وابسته می شود در حالیکه پانزده ماه برخورد خشونت آمیز با معترضان و هزینه های سنگین سیاسی و اقتصادی آن، ممکن است ادامه حکومت آقای اسد را برای گروه های بیشتری از مردم عادی این کشور غیرقابل قبول کرده باشد.

به گفته برخی ناظران، در صورتی که رهبری سوریه نتواند به سرعت به حرکت اعتراضی و مقاومت مسلحانه در برابر حکومت خاتمه دهد و یا از طریق مصالحه به یک راه حل سیاسی دست یابد، بعید نیست که با گذشت زمان، نارضایی از ادامه وضعیت فعلی به صفوف نظامیان، حتی افراد وفادار به آقای اسد که مایل به سهیم شدن در سرنوشت او نیستند سرایت کند.

درخواست از مخالفان

خبر فرار دستجمعی شماری از اعضای ارتش سوریه در حالی انتشار می یابد که دیده بان حقوق بشر، از سازمان های بین المللی مدافع حقوق بشر، گزارشی را در مورد برخورد خشونت آمیز حکومت سوریه با مخالفان منتشر کرده است.

دیده بان حقوق بشر در گزارش خود، جزئیاتی را از آنچه که "سیاست شکنجه" حکومت سوریه می خواند شرح داده و افزوده است که این اقدامات به منزله دلایل کافی برای پیگرد رهبران سوریه به اتهام جنایت علیه بشریت است.

این سازمان مدافع حقوق با شرح محل بازداشتگاه های مورد استفاده نیروهای امنیتی و جزئیاتی در مورد نحوه شکنجه بازداشت شدگان، از دادستان دادگاه کیفری بین المللی خواسته است تا روند پیگرد رهبران سوریه را به جریان اندازد.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا هم ابعاد "اقدامات وحشیانه" حکومت سوریه علیه شهروندان آن کشور را "هولناک" توصیف کرده و گفته است مرتکبان چنین جنایاتی نباید هرگز مکانی برای فرار بیابند.

همزمان، نبیل العربی، دبیرکل اتحادیه عرب، از گروه ها و شخصیت های مخالفت حکومت بشار اسد خواسته است تا برای پایان دادن به بحران سیاسی و توقف خشونت و کشتار، در صدد اتحاد و رفع اختلاف برآیند.

آقای العربی که در آغاز اجلاس دو روزه حدود دویست و پنجاه تن از فعالان سیاسی و نمایندگان گروه های مخالف حکومت سوریه در قاهره سخن می گفت، افزود: "فرصتی در اختیار مخالفان قرار گرفته و باید از این فرصت استفاده کنند و من تکرار می کنم که چنین فرصتی نباید تحت هیچ شرایطی از دست برود."

دبیرکل اتحادیه عرب در این اجلاس که تحت عنوان "نشست دوستان سوریه" تشکیل شده، افزود که فداکاری مردم سوریه بزرگتر از "اختلافات جزئی و مجادلات جناحی" است.

همچنین، ناصر القدوه، معاون کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان عرب و اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران سیاسی سوریه، در این اجلاس گفت که اگر مخالفان حکومت سوریه در صدد بهبود وجهه و کسب حمایت مردمی و افزایش موقعیت بین المللی خود هستند، باید به وحدت در هدف و نظر دست یابند.

در عین حال، برخی اختلاف نظر بین شخصیت ها و گروه های متعدد و متفاوت سیاسی که طی بیش از چهار دهه گذشته شکل گرفته است تنها به هدف نهایی آنها ارتباط ندارد بلکه با نحوه پیشبرد انقلاب نیز مرتبط است که از آن جمله می توان به قبول یا رد گفتگو و مصالحه با حکومت خانواده اسد، مشارکت رهبری فعلی در دوره انتقالی و موافقت یا مخالفت با مداخله نظامی خارجی اشاره کرد.

همچنین، با توجه به سرکوب شدید و بازداشت گسترده مخالفان در داخل سوریه، فعالان و گروه های سیاسی مستقر در خارج ارتباط قوی و محکمی با فعالان در داخل کشور ندارند و مشخص نیست که تا چه اندازه مورد اعتماد توده مردم هستند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، از اجلاس قاهره خواسته است تا در حمایت از طرح پیشنهادی کوفی عنان برای خاتمه دادن به بحران سیاسی در سوریه تلاش کند.

روز شنبه این هفته، طرح جدید آقای عنان برای تشکیل دولت موقت انتقالی در یک نشست بین المللی در ژنو مطرح شد و مورد استقبال قرار گرفت اما با توجه به پافشاری روسیه در مورد مشارکت رهبران رژیم کنونی در دولت انتقالی، این نشست بدون دستیابی به وحدت نظر خاتمه یافت.