ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 23.06.2012, 10:50
تظاهرات  در خارطوم علیه دولت اسلام‌گرای سودان

خبرنگار "العربیه" در سودان، از درگیری میان پلیس و تظاهر کنندگان معترض در مناطق جنوبی خاطرم پایتخت این کشور خبر داد.

بنا بر این گزارش، جمعه ۲۲ ژوئن ۲۰۱۲ مردم به رغم تدابیر شدید امنیتی از سه مسجد در منطقه الکلاکله در جنوب خرطوم با تظاهرات اعتراض آمیزی به خیابان ها آمدند.

این تظاهرات اعتراض آمیز به خارطوم محدود نشد و منطقه الشهدا در شهر ام درمان نیز پس از نماز جمعه شاهد تظاهرات معترضان بود. برخورد نیروهای امنیتی با مخالفان دولت در این منطقه دو زخمی برجای گذاشت.

خبرهایی از تظاهرات در منطقه المدنیین واقع در شهر "ودمدنی" در ولایت الجزیره در مرکز سودان و همچنین تظاهراتی در شهر "بورت سودان" به دست آمده است.

از سویی در تظاهراتی که در شهر الصحافه در جنوب خرطوم برگزار شد، تظاهر کنندگان اقدام به آتش زدن لاستیک خودروها و بستن راه ها کردند.

شایان ذکر است اعتراض ها علیه دولت اسلامگرای سودان به خاطر گرانی مفرطی که این کشور دچار آن شده و سیاست های صرفه جویی دولت، هفتمین روز خود را پشت سر گذاشته است.

جرفه را دانشجوها زدند

درگیری میان نیروهای پلیس و دانشجویان خشمگین دانشگاه خرطوم پس از تصمیم دولت در خصوص لغو یارانه‌های سوخت و کالاهای اصلی پنجشنبه ۲۱ ژوئن روی داد و موجب گسترش اعتراضات شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شاهدان عینی گفتند که دانشجویان دانشکده بانک‌های خصوصی که در ۱۰۰ متری کاخ ریاست جمهوری قرار دارد، به سمت نیروهای گارد ویژه سنگ پرتاب کردند. نیروهای گارد ویژه هم برای متفرق کردن دانشجویان با باتوم به سمت آن ها یورش بردند.

چهارشنبه گذشته نیز نیروهای گارد ویژه پلیس سودان برای متفرق کردن تظاهر کنندگانی که شعار می‌دادند "لا لا للغلاء – الخبز الخبز للفقراء" (گرانى محکوم است، نان حق محروم است)، و "الشعب يريد اسقاط النظام" (سرنگونى رژيم، خواسته ملت ماست)، از گاز اشک آور استفاده کردند.

اعتراض های دانشجویی علیه گرانی شنبه گذشته در دانشگاه خرطوم بزرگترین دانشگاه سودان آغاز شد و سپس به دیگر دانشگاه ها کشيده شد.

افزایش قیمت سوخت

این حوادث پس از آن روی داد که وزیر دارایی دولت اسلامگرای سودان چهارشنبه گذشته لایحه بودجه جدید با قيد گرانتر شىن سوخت را به پارلمان این کشور تقىيم کرد. او همچنین خاطرنشان کرد که دولت به صورت گام به گام یارانه کالاهای اساسی را حذف می کند.

از زمان جدا شدن جنوب سودان از این کشور در سال گذشته، اقتصاد سودان دچار بحران شد؛ چرا که ۷۵ درصد از تولید نفت سودان در اختیار کشور جدید قرار گرفت. این مساله به تورم ۳۰ درصدی در سودان و کاهش ارزش پول این کشور انجامید.

كارشناسان امور سودان می گویند مردم این کشور حساسیت زیادی نسبت به افزایش بهای سوخت دارند و آن را عامل گرانی کالاها و هزینه‌ها می‌دانند.



بهار جدیدی در سودان

از سویی کمال سرالختم مسئول حوزه عربی مجله "المجله" که در لندن منتشر مى شود، در مصاحبه با "العربیه" پیش بینی کرد که تظاهرات در سودان رفته رفته گسترش می یابد و بخش های دیگری از جامعه را علاوه بر بخش های دانشجویی در بر می گیرد.

او گفت که احتمال دارد این روند به سرنگونی نظام حاکم بر سودان بیانجامد.

وى خاطرنشان کرد: "دانشگاه خرطوم همواره مهد اعتراض های جامعه سودان بود. همین وضعيت در سال ۱۹۶۴ نيز روی داد و جرقه آن به تمام کشور رسید.

او افزود: در سال ۱۹۸۵ شاهد تکرار همان حالت بودیم، به گونه ای که دیگر دانشگاه ها به دانشگاه خرطوم پیوستند و سرانجام موجب شد که نظام جعفر نمیری رئیس جمهور اسبق سودان سرنگون شود."