ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 21.06.2012, 14:21
پیشنهاد بریتانیا  و آمریکا به بشار اسد

بریتانیا و آمریکا برای پایان دادن به بحران سیاسی در سوریه حاضر به اعطای مصونیت قضایی و پناهندگی به رئیس جمهوری سوریه هستند. به گزارش گاردین، این طرح قرار است در کنفرانسی که در ژنو با محوریت انتقال آرام قدرت در سوریه برگزار خواهد شد مطرح شود.

به گزارش «خبرآنلاین»، این طرح پس از دیدار نخست وزیر بریتانیا دیوید کامرون با باراک اوباما در حاشیه اجلاس گروه بیست مطرح شد. گاردین چون دیگر رسانه‌های خبری ادعا می‌کند که پوتین در گفتگو با رهبران بریتانیا و امریکا چراغ سبز نسبی را برای انتقال آرام قدرت به شرط مصونیت قضایی بشار اسد نشان داده است.

یک منبع بریتانیایی در گفتگو با گاردین در این خصوص می‌گوید: آن دسته از رهبران اروپایی که با رئیس جمهوری امریکا در حاشیه نشست گروه بیست دیدار داشتند به این باور رسیده‌اند که میزان توافق نظرها برای انتقال آرام قدرت در سوریه به حدنصاب و کافی خود رسیده است.

گاردین در این خصوص می‌نویسد: با توجه به افزایش ناامنی‌ها در سوریه بریتانیا مایل به طرح اعطای مصونیت قضایی و پناهندگی به بشار اسد در صورت توافق او برای ترک قدرت است. حتی آقای بشار می‌تواند با اطمینان خاطر از سلامت جسمی و مقامی برای شرکت در این کنفرانس به ژنو هم بیاید.

یک مقام ارشد دولت بریتانیا به شرط مخفی ماندن نامش به گاردین می‌گوید: یافتن راهکاری برای انتقال آرام قدرت اگر مبنا بر تحویل دادن یکی از طرفین دعوا به دیوان جنایت بین‌المللی باشد، سخت و غیرممکن است.

بریتانیا و امریکا می‌گویند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری تازه نفس روسیه در دیدار جداگانه با کامرون و اوباما تلویحا اعلام کرده است که تمایلی به حفظ بشار اسد به هر قیمتی در سوریه ندارد. کرملین هنوز در این خصوص موضع‌گیری مشخصی نکرده است.

بر اساس این طرح ، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده به دنبال متقاعد کردن کوفی عنان نماینده سازمان ملل در سوریه برای تغییر طرح پیشنهادی خود در دمشق است. بر اساس آخرین طرحی که عنان از آن پرده برداشته تنها راه تشکیل گروه‌های تماس و بازی دادن مسقیم ایران و سوریه است.

کلینتون از عنان می‌خواهد که با رها کردن این طرح ، طرح تشکیل کنفرانس بین المللی برای پیچیده شدن نسخه یمن برای سوریه را دنبال کند. امریکایی‌ها به عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن هم مصونیت قضایی و سیاسی اعطا کرده و قدرت را به معاون وی واگذار کردند. مساله‌ای که هنوز رضایت مخالفان در یمن را جلب نکرده است.

شرکت کنندگان در کنفرانس سوریه نمایندگانی از دولت، رهبران مخالفان و ۵ کشور عضو شورای امنیت به اضافه قدرت‌های منطقه‌ای هستند که البته گاردین از عربستان و ترکیه به عنوان دو قدرت بزرگ منطقه‌ای برای شرکت در این نشست یاد می‌کند. روسیه در این میان اصرار دارد که ایران نیز باید در این طرح دخالت داشته و خواهان حضور نماینده تهران در این کنفرانس است. این نشست با ریاست عنان، اواخر ماه جاری برگزار خواهد شد.