ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 19.06.2012, 20:42
مذاکرات مسکو نتیجه‌ای نداشت

سومین دور مذاکرات در مسکو نیز همانند دو دور قبل بدون نتیجه پایان یافت و حتی زمان و مکانی برای ادامه مذاکرات سران دو طرف تعیین نشد و تنها بر برگزاری جلسات کارشناسی بین معاونان تیم‌های مذاکره کننده توافق شد تا مشخص شود اساسا امکان تداوم مذاکرات در سطح بالا وجود دارد یا نه؟

چنین فرجامی برای مذاکرات مسکو در حالی رقم خورد که روسیه به عنوان عضو فعال شورای امنیت و یکی از اعضای گروه ۱+۵ حداکثر تلاش را برای به نتیجه رسیدن این مذاکرات داشت.

وبسایت «بازتاب» نوشته است به نظر می‌رسد عدم تاثیرگذاری تلاش‌های روسیه بر طرفین اصلی پرونده یعنی ایران و آمریکا، موجب شد تا مذاکرات مسکو بدون رسیدن به نتیجه‌ای ملموس پایان یابد تا غرب این پیام را به مسکو بدهد که اعتبار حل پرونده هسته ای ایران را نصیب روسیه نخواهد کرد.

غربی‌ها در مذاکرات مسکو با سه پیشنهاد مشخص حاضر شده بودند که پیشتر رسانه‌ای نیز شده بود: اول توقف غنی سازی ۲۰ درصد، دوم تعطیلی تاسیسات فردو و سوم هم تحویل دادن ذخایر غنی سازی شده.

غرب در ازای تحقق این سه خواسته تنها حاضر شده بود که تشدید فشارها علیه ایران را برای مدتی معلق کند و نیز برای هواپیماهای غیرنظامی ایران قطعات یدکی تامین کند.

ایران علاوه بر این که خواستار برسمیت شناختن حق غنی‌سازی اروانیوم بود، بر لغو تحریم‌ها اصرار می‌ورزید. در عین‌حال درباره خواست‌های غربی‌ها یا پاسخی نمی‌داد یا آنها را رد می‌کرد.

اما ایران در عین‌حال خواست‌های غیرهسته‌ای زیادی هم داشت: از جمله درباره تحولات امنیتی منطقه و موضوع عراق، بحرین و سوریه. ظاهرا ایران خواهان به رسمیت شناختن حق این کشور برای ایفای نقش موثر در این تحولات کشورهای یادشده است.

احتمالا همین عوامل بود که کاترین اشتون روز سه شنبه در پایان مذاکرت گفت، پس از ۵ دور مذاکره ما امروز متوجه شدیم که فاصله زیادی با هم داریم!

اشتون: فاصله زیادی با هم داریم

اشتون در پایان مذاکرات مسکو در برابر خبرنگاران گفت: مثل استانبول و بغداد دور هم جمع شدیم تا نگرانی‌های جهانی را کم کنیم تا ایران بر اساس ان پی تی و قطعنامه‌های آزانس و شورای امنیت عمل کند.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به مسکو اشتون افزود: امروز تاکید می‌کنم که ایران باید ۳ گام برای اعتماد سازی جهانی انجام دهد. اول توقف غنی سازی ۲۰ درصد و دوم تعطیلی تاسیسات فردو و سوم هم تحویل دادن ذخایر غنی سازی شده.

وی با بیان اینکه ما آماده‌ایم تا به پیشرفت برسیم درباره مذاکرات امروز و دیروز اظهار داشت: ما به پیشنهادات ایران پاسخ جامعی دادیم. امروز نظر خودمان را به ایران صریح و دقیق بیان کردیم.

وی همچینن تصریح کرد: بعد از ۵ نوبت هنوز فاصله زیادی بین ما و ایران و جود دارد و من مطمئنم آقای جلیلی هم در این باره با من هم عقیده است. اما در نهایت به این توافق رسیدیم که سطحی برای کار کارشناسی تعریف کنیم تا به گروه 1+5 کمک کند حرفهای ایران را بفهمد و حرفهای ما را هم به آنها بزند. این نشست کارشناسی در ۳ ژولای در استانبول برگزار خواهد شد. در سطح معاونت هم قرار شد بین معاونت دیداری برگزار شود و در نهایت من با آقای جلیلی تماس می‌گیرم ببینم چشم انداز آینده چیست و می‌توان نشست چند جانبه برگزار کرد یا خبر؟

اشتون در پاسخ به سوال خبرنگار رویترز که پرسیده بود آیا شما با ایران هیچ وجه اشتراکی داشتید یا نه گفت: من به آقای جلیلی هم گفتم که هیچ یک از اعضا گفت وگو برای گفت وگو را نمی‌خواهند. اما آنها برای اولین بار درباره محتوا صحبت کردند و ما امروز متوجه شدیم که فاصله زیادی با هم داریم. در هر صورت بحث های کارشناسی استانبول کمک می کند به تفاهم بیشتری برسیم.

جلیلی: توافق مسکو درباره نشست کارشناسان بود

سعید جلیلی گفت: مذاکرات این دور جدی‌تر، واقعی‌تر و فراتر از اظهار مواضع بود و جمهوری اسلامی ایران بحث‌های جامعی در تبیین دیدگاه‌هایش در محورهای پنج‌گانه تهیه کرده بود و در نشست اول گفت‌وگو به ارایه‌ی این دیدگاه‌ها معطوف شد.

جلیلی افزود، دیدگاه‌های ما صریح و واضح بیان شد و تاکید کردیم که غنی‌سازی حق مسلم ملت ایران است و هم‌چنین مستند و با استناد حقوقی ثابت کردیم که بسیاری از رفتارهای خلافی که علیه ملت ایران اعمال می‌شود غیرقانونی است و به وضوح توضیح دادیم که چرا قطعنامه‌های شورای امنیت را غیرقانونی می‌دانیم و این موضوع را با ادله‌ی مستدل بیان کردیم.

او گفت: ارایه‌ی جامع دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در واقع فرصتی را در اختیار آن‌ها برای انتخاب مسیر صحیح قرار داد و آن‌ها در معرض آزمون مهمی برای جلب اعتماد ملت ایران قرار گرفتند. آن‌ها امروز در معرض انتخاب هستند که بخواهند از مسیر بن‌بست گذشته خارج شوند و در مسیر همکاری با جمهوری اسلامی ایران گام بردارند. ما امیدواریم که این فرصت موجب شود تا آن‌ها بتوانند با استفاده از بحث‌ها و جلسات کارشناسی، مسیر درست را انتخاب کرده و از مسیر بن‌بست گذشته خارج شوند.