ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 11.06.2012, 22:55
زندانیان سیاسی: اعتصاب ملاقات در سالگرد ۲۲ خرداد

روز ۲۲ خرداد، نزدیک به ۵۰ تن از زندانیان عقیدتی در زندان اوین در اعتراض به وضعیت زندانیان در سومین سالگرد انتخابات ریاست جمهوری از رفتن به سالن ملاقات سرباززدند. یک منبع نزدیک به خانواده های زندانیان به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که شش زندانی به نام های جوادعلیخانی، بهمن احمدی امویی، سعیدمتین پور، آرش سقر، فرشادقربان پور وسعید جلایی فر به دنبال این اقدام به بند ۲۰۹ زندان اوین که در کنترل وزارت اطلاعات است منتقل شدند.

منابعی که با کمپین صحبت کردند گفتند نگران رفتار و برخورد ماموران اطلاعاتی با زندانیان در زندان هستند.

انتقال این شش زندانی سیاسی از بند عمومی ۳۵۰ به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات درحالی انجام پذیرفته است که زندانیان یاد شده هم اکنون مدت زمان زندان خود را سپری می کنند و انتقال آنها به بند وزارت اطلاعات از نظر خانواده های زندانی غیرقانونی است. به گفته منبع یاد شده جمعی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ از سه روز پیش تا کنون در اعتراض به پیگیری نکردن کشته شدن هدی صابر زندانی سیاسی که ۲۱ خرداد سال ۱۳۹۰ در زندان به دلیل کوتاهی در رسیدگی پزشکی جان خود را ازدست داد، به روزه سیاسی دست زده اند. به گفته منابع نزدیک به خانواده زندانیان سیاسی قراراست که روزه سیاسی به مناسبت سالگرد فوت شدن هدی صابر و همچنین سالگرد آغاز اعتراضات مردمی پس از انتخابات که به «جنبش سبز» موسوم است ادامه داشته باشد.

منبع یاد شده گفت که انتقال شش زندانی یاد شده به بند ۲۰۹ به این دلیل بوده که مقامات امنیتی آنها را افراد موثر در برگزاری چنین مراسمی می دانند. این مراسم در حیاط بند ۳۵۰ زندان اوین برگزار شده که در آن زندانیان سیاسی به سخنرانی و سرود خوانی پرداخته اند. به گفته منابعی که با کمپین صحبت کردند نیروهای گارد ویژه با تجهیزات سرکوب مثل باتوم به بند ۳۵۰ و محل برگزاری مراسم حمله بردند و ضمن بر هم زدن مراسم ، شش نفر رو به انفرادی منتقل کردند.

همسر ابوالفضل قدیانی، زندانی ۶۶ ساله ای که از داخل زندان چندین بار خطاب به رهبر جمهوری اسلامی نامه های انتقاد آمیز نوشته نیز در گفت وگو با کمپین ضمن تایید این خبر گفت که قادر به ملاقات همسرش نشده است. مرضیه رحیمی در خصوص این اتفاق گفت:« جو بسیار مشتشنج بود چون خانواده های بسیاری حتی از شهرستان برای دیدن فرزندشان آمده بودند اما موفق به ملاقات نشدند. آنها در اعتراض به رعایت نشدن حقوق اولیه شان در زندان تصمیم گرفته بودند که در سالگرد ۲۲ خرداد به ملاقات نیایند. آنها بارها در طول این دو سال خواسته اند که از حق ملاقات حضوری، تلفن، مرخصی درمانی و رسیدگی به بیماران برخورد باشند در حالیکه این اتفاق ها اصلا نیفتاده است. بنابراین آنها هم در سالگرد انتخابات و اتفاق های که پس از آن افتاد این حرکت را انجام دادند.»

به گفته وی از جمله زندانیانی که حاضر به ملاقات با خانواده هایشان در تاریخ ۲۲ خرداد نشدند ابوالفضل قدیانی، محسن میردامادی، فیض الله عرب سرخی، بهمن احمد امویی، جواد علیخانی، عماد بهاور و سید علیرضا بهشتی شیرازی بودند.

هفته پیش خانواده های ۴۶ زندانی سیاسی این بند در نامه به دادستان تهران، از بی قانونی و بی بهره ماندن زندانیان از حقوق ابتدایی خود به شدت انتقاد کردند در بخشی از نامه خود نوشته بودند: ما برای عزیزان خود خواسته هایی فراتر از همه حقوقی که سایر زندانیان از آن برخوردارند و تا پیش از تصدی شما در مورد زندانیان سیاسی بعد از انتخابات به بند ۳۵۰ حتی در این زندان به رسمیت شناخته می شد، نداریم. آیا در کشوری که مدعی اجرای عدل اسلامی است اینها انتظاری گزافه است؟

بهمن احمدی امویی، از جمله زندانیانی که به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است روزنامه نگار و دبیر سرویس بخش اقتصادی برخی از روزنامه های اصلاح طلب است که در ۳۰ خرداد سال ۱۳۸۸ در منزل مسکونی اش بازداشت شد و به اتهام نگارش مطالب انتقادی از عملکرد اقتصادی دولت احمدی نژاد به ۷ سال و ۴ ماه حبس محکوم شد.او در طی سه سال گذشته فقط یک بار در اسفند ماه سال ۸۸ به مرخصی آمد و بیش از یک سال است که از ملاقات حضوری محروم است. دادستان تهران حتی از انتقال وی به دندانپزشکی زندان برای معالجه دندان هایش نیز خودداری می کنند.

بند ۳۵۰ زندان اوین بند عمومی محسوب می شود که زندانیان سیاسی که در حال گذراندن دوران محکومیتشان هستند در آن نگهداری می شوند. این بند زیر نظر سازمان زندان هاست. اما بند ۲۰۹ زندان اوین به صورت غیرقانونی تحت نظارت وزارت اطلاعات است و سازمان زندان ها بر آن هیچ نظارتی ندارد. اغلب سلول های این بند انفرادی است و به دلیل انکه نه تنها سازمان زندان ها بلکه هیچ بازرس و گروهی خارج از زندان توانایی بازدید و یا دسترسی به آن را ندارد، مامواران اطلاعاتی قادر به انجام هر نوع بدرفتاری با زندانیان سیاسی هستند. غالب گزارش های مبتنی بر آزار واذیت جسمی و روانی زندانیان عقیدتی درخصوص اتفاقات رخ داده در این بند است. در بند ۲۰۹ دسترسی به کتاب و روزنامه ممنوع است در حالی که در بند ۳۵۰ ویا دیگر بندهای عمومی زندانیان به چنین مواردی دسترسی دارند. بند ۲-الف سپاه پاسداران هم شرایط مشابهی با بند ۲۰۹ زندان اوین دارد.

ابوالفضل قدیانی، زندانی ۶۶ ساله به ۵ سال زندان به اتهام تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی محکوم شده است. او که اکنون در حال طی دوران حبسش است، بارها از داخل زندان خطاب به رهبرجمهوری اسلامی ایران نامه های انتقاد آمیز نوشت.