ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 02.06.2012, 8:24
اعتصاب عذای مجدد محمدصدیق کبودوند

محمد صدیق کبودوند، زندانی کرد از تاریخ شنبه ۶ خرداد ماه سال ۱۳۹۱ مجددا دست به اعتصاب غذا زده است و اعلام کرده تا زمانیکه به او برای ملاقات فرزند بیمارش مرخصی داده نشود اعتصابش را نخواهد شکست.

همسر محمد صدیق کبودوند با اظهار اینکه مجددا همسرش دست به اعتصاب غذا (تر) زده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: «متاسفانه روز دوشنبه ۸ خرداد ماه که برای ملاقات او به زندان رفته بودم متوجه شدم او از روز شنبه دوباره دست به اعتصاب غذا زده است. محمد گفت این بار به هیچ وجه اعتصابش را نخواهد شکست تا به او مرخصی داده نشود.»

محمد صدیق کبودوند به دلیل اینکه با درخواست پیاپی برای ملاقت فرزند بیمارش موافقت نشده بود پیش از این در تاریخ ۲۵ اردبیهشت ماه دست به اعتصاب غذا زد که پنج روز بعد به اعتصابش پایان داد. مسولان از او خواسته بودند اعتصابش را بشکند تا آنها با درخواست مرخصیش موافقت کنند اما چند روز بعد به او اعلام شد که درخواست مرخصیش رد شده است.

همسر محمد صدیق کبودوند با تاکید بر اینکه از همسرش بارها خواسته شده عفو نامه ای را امضا کند تا به او مرخصی داده شود، گفت: «شرط اول برای دادن مرخصی امضا عفو نامه است، محمد باید فرمی را پر کند و درخواست عفو کند تا مرخصی شامل حالش شود و محمد تا به حال این کار را نکرده است چون معتقد است که کار خلافی نکرده که به خاطرش درخواست عفو کند.»

پریناز باغبان حسنی در پاسخ به اینکه چرا با درخواست مرخصی همسرش موافقت نشده است، گفت:« فردی که من از نام و نشانش اطلاعی ندارم به همسرم گفته است چون شما در خبرهای رسانه ها هستید و اسمتان در خبرها می آید و همین طور در زندان هم هچنان بر سر عقایدتان هستید و بیانیه های را امضا می کنید، برای ما مسئله ساز شدید و به همین دلیل با مرخصی تان موافقت نمی کنیم.»

پریناز باغبان حسنی با اشاره به وضعیت نامناسب همسرش در روز ملاقات دوشنبه ۸ خرداد ماه گفت:« محمد رنگش پریده و شکسته تر شده بود. او بیماری قلبی، فشار خون و گوارشی هم دارد که قبلا دکترها تجویز کرده بودند او باید در بیمارستان برای عمل جراحی بستری شود که متاسفانه تا این لحظه برای بستری شدن و معالجه او اقدامی صورت نگرفته است. حالا این اعتصاب غذا هم صدرصد وضعیتش را وخیم تر می کند.»

پریناز باغبان حسنی با اظهار اینکه اکنون هم نگران فرزند بیمارش است و هم همسرش، خطاب به مسولان ایران گفت:« فرزند من بیماری صعب العلاجی پیدا کرده است و پزشکان گفته اند ممکن است حضور پدرش در روند بهبودی او تاثیر گذار باشد. من از مقامات قضایی کشورم می خواهم تا فقط به قانونی که خودشان وضع کرده اند احترام بگذارند و طبق قانون به همسرم مرخصی بدهند چون حق هر زندانی ایرانی داشتن مرخصی است. به او مرخصی بدهند تا او به بیمارستان بر سربالین فرزند بیمارش بیاید.»

محمد صدیق کبودوند، دبیر سازمان حقوق بشر کردستان و مدیر مسول نشریه “پیام مردم” در سال ۱۳۸۶ بازداشت شد و یک سال بعد در دادگاه انقلاب تهران به جرم نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی از طریق تشکیل “سازمان حقوق بشر کردستان” و فعالیت در آن به ۱۱ سال حبس محکوم شد. او در دوران محکومیت خود از حقوق عادی یک زندانی مانند مرخصِی ، ملاقات حضوری و درمان پزشکی مناسب و به هنگام محروم بوده است . او همچنین دارای پسر ۲۲ ساله ای است که مبتلا به بیماری سرطان است. او پیش از این یکبار دیگر در تاریخ ۲۴ بهمن ماه سال ۱۳۹۱ دست به اعتصاب غذا زده بود. همچنین وکیل او نسرین ستوده بود که پس از بازداشت این وکیل به ناچار همسر کبودوند پیگیر کارهای حقوقی شد.

محمد صدیق کبودوند از سال ۱۳۸۲ نشریه “پیام مردم” را به دو زبان کردی و فارسی در تهران و استان های کردنشین منتشر می کرد. و در فروردین ۱۳۸۴ “سازمان حقوق بشرکردستان” را تشکیل داد.

او در مراسم سال ۲۰۰۹ “جوایز مطبوعات بریتانیا” به عنوان “روزنامه‌نگار بین‌المللی سال” برگزیده شد و در زمستان سال ۱۳۸۷ نیز جایزه “هلمن–همت” سازمان دیده‌بان حقوق بشر به او داده شد.


نامه‌ سرگشاده محمدصدیق کبودوند

محمدصدیق کبودوند در نامه‌ای سرگشاده به مردم ایران اعتصاب اعلام کرده که از ساعت ۲۱ روز سه شنبه ۶ خرداد ماه دست به اعتصاب غذای نامحدود زده و هشدار داده که شخص دادستان تهران مسوول هرگونه عواقب و پیشامد برای من زندانی و فرزند بیمارش است.

متن نامه‌ی کبودوند که در اختیار کلمه قرار گرفته به شرح زیر است:

به نام خدا

احتمالا اطلاع دارید که دهمین در خواست مرخصی اضطراری اینجانب محمد صدیق کبودوند برای کمک به درمان و آرامش روحی و روانی فرزند عزیز و جگر گوشه ام که مبتلا به بیماری خونی صعب العلاج و احتمالا درمان ناپذیر شده و بیش از ۵ ماه است که بر روی تخت بیمارستان با مرگ دست و پنجه نرم می کند، مجددا با بی توجهی و مخالفت دادستان و مسوولان دستگاه امنیتی مواجه شده است. این در حالی است که هیچگونه اطلاعاتی از آخرین وضعیت فرزند خود ندارم و از کسب هرگونه اطلاعی محروم شده ام.

از آنجا که دادستان و دستگاه امنیتی با من به عنوان کوشنده حقوق بشر کینه و عداوت و دشمنی دارند، لذا با مرخصی اینجانب حتی با وجود بیماری صعب العلاج حاد و وخیم و شرایط اضطراری فرزندم و به رغم گذراندن نیمی از حبس غیرقانونی و ناعادلانه ام همچنان مخالفت می کنند. این مخالفت، عداوت با فرزند من و نوعی کینه توزی نسبت به فعالان حقوق بشر است.

از این رو در اعتراض به این گونه رفتارهای غیرقانونی و غیرانسانی مسوولین قضایی و امنیتی از ساعت ۲۱ روز سه شنبه ۶ خرداد ماه مجددا دست به اعتصاب غذای نامحدود زده ام و به وجدان های بیدار اعلام می نمایم که شخص دادستان تهران مسوول هرگونه عواقب و پیشامد برای من زندانی و فرزند بیمارم است.

تهران، زندان اوین، ۷ خرداد ۱۳۹۱
محمدصدیق کبودوند