ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 01.06.2012, 22:18
شورای حقوق بشر سازمان ملل سوریه را محکوم کرد

دویچه وله: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در نشست فوق‌العاده خود در ژنو با تصویب قطعنامه‌ای سوریه را به دلیل قتل‌عام حوله محکوم کرد. چین، روسیه و کوبا سه کشوری بودند که به این قطعنامه رأی منفی دادند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در نشست فوق‌العاده خود در روز جمعه (اول ژوئن/ ۱۲ خرداد) علاوه بر محکومیت سوریه خواستار انجام تحقیقات مستقل سازمان ملل متحد برای شناسایی عاملان این جنایت و جمع‌آوری مدارک مربوط به آن شد.

از ۴۷ کشور عضو این شورا ۴۱ کشور رأی موافق، ۳ کشور رأی مخالف و ۲ کشور رأی ممتنع دادند. نماینده یکی از کشورها غایب بود.

به گزارش رویترز، سه کشور چین، کوبا و روسیه رأی مخالف دادند. پیش‌نویس قطعنامه توسط قطر، ترکیه و آمریکا ارائه شده بود.

یک هفته پیش در شهر حوله، در نزدیکی حمص ۱۰۸ نفر که نزدیک به نیمی از آنها را کودکان تشکیل می‌دادند کشته شدند.

اما فیصل خباز الحموی، نماینده سوریه در شورای حقوق بشر "تروریست‌ها و شورشیان ضد دولتی" را مسئول این جنایت معرفی کرد.

نماینده سوریه ادعا کرد، ۶۰۰ تا ۸۰۰ "تروریست" که از "سلاح‌های ساخت اسرائیل" استفاده کرده و دست به این سلاخی زده‌اند. او افزود، قصد آنها "افروختن درگیری‌های فرقه‌ای" در سوریه است.

وی قطعنامه شورای حقوق بشر را "دخالتی با انگیزه سیاسی" خواند و افزود، سوریه تیمی را مسئول تحقیق در این مورد کرده و قصد دارد نتایج این تحقیقات را به جهانیان ارائه دهد.

تمیم مدانی، دیپلمات سوریه نیز پیش از شروع نشست گفت: «عاملان به پای میز محاکمه کشانده خواهند شد و نمی‌توانند از مجازات فرار کنند.»

او همچنین رأی دادن به این پیش‌نویس را "برابر با کشتن مجدد قربانیان" خواند.

درخواست ارجاع پرونده سوریه به دادگاه جزایی بین‌المللی

ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از شورای امنیت خواست، موضوع سوریه را به دادگاه بین‌المللی جزایی (ICC) ارجاع دهد. وی همچنین از قدرت‌های جهان خواست، به اجرای طرح صلح کوفی عنان، نماینده مشترک اتحادیه عرب و سازمان ملل برای حل بحران سوریه کمک کنند.

خانم پیلای در یادداشت خود که توسط نماینده او قرائت شد ارتش سوریه به استفاده از سلاح‌های سنگین در شهر حوله متهم و همچنین تصریح کرد که شبه نظامیان شبیحه که طرفدار رژیم بشار اسد هستند در قتل عام حوله دست داشتند.

پیلای گفت: «این اعمال ممکن است در ردیف جنایت علیه بشریت و دیگر جنایات بین‌المللی قرار گیرد و امکان دارد بیان‌گر الگویی برای حملات سیستماتیک گسترده‌ای علیه غیر نظامیان باشد که با حفظ مصونیت انجام شده است.»

پیلای، قاضی پیشین جنایات جنگی افزود: «من تکرار می‌کنم، آنهایی که دستور این قتل عام را صادر و به آن کمک کرده‌اند یا نتوانسته‌اند از حمله به غیرنظامیان جلوگیری کنند شخصا مسئول جنایات خود هستند.»‌

چین و روسیه: قطعنامه نامتعادل است

چین و روسیه که به قطعنامه رأی منفی دادند آن را "نامتعادل" خوانده و اعلام کردند، ناظران حاضر در سوریه در حال بررسی موضوع قتل‌عام حوله هستند.

آلکسی بورودافکین، نماینده روسیه در شورای حقوق بشر گفت: «روسیه جدا نگران تلاش‌ برخی کشورها است که می‌خواهند، پیش از ارائه نتایج مأموریت (ناظران سازمان ملل) و مشخص شدن گناهکاران بر شورای امنیت فشار بیاورند و از این تراژدی تنها در جهت مصالح یک‌طرفه و شکست طرح صلح عنان استفاده کنند.»

سفیر آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دولت سوریه را مسئول تمام‌عیار قتل عام مردم حوله نامید و خواستار مجازات عاملان شد.

کمیته منع شکنجه سازمان ملل نیز روز جمعه اعلام کرد، نیروهای سوری و شبه‌نظامیان طرفدار آنها غیر نظامیان، از جمله کودکان را با "دستور مستقیم" مقام‌های سوری شکنجه و معیوب کرده‌اند.