ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 28.05.2012, 20:53
منیژه‌ نجم عراقی روانه‌ی زندان شد

بیانیه‌ی کانون نویسندگان ایران:
منیژه‌ نجم عراقی روانه‌ی زندان شد


در پی پروژه‌ی ازکارانداختنِ قطعی کانون نویسندگان ایران و زندانی کردن فریبرز رئیس دانا، عضو هیئت دبیران کانون، منیژه‌ نجم عراقی، فعال پی‌گیر مسایل زنان، نویسنده و مترجم ("جامعه شناسی زنان"، "درآمدی جامع بر نظریه‌های فمینیستی"، "زن و ادبیات" و بسیاری از مقاله‌ها و سخنرانی‌ها) و عضو دیرین و منشی منتخب در آخرین انتخابات کانون نویسندگان ایران ( تیر ماه ۱۳۸۷) روز یک شنبه هفتم خرداد ۱۳۹۱ روانه‌ی زندان اوین شد.

روز ۳/۶/۱۳۸۹ ماموران امنیتی به منزل نجم عراقی ریختند و ضمن بازرسی مفصل و ضبط بسیاری از اسناد و مدارک و مُهر کانون، او را چهار جلسه مورد بازجویی قرار دادند و سپس به مدت سه روز (از ۲۴/۷/۸۹ تا ۲۷/۷/۸۹) بازداشت و آن‌گاه در دادگاهی سردستی (۳/۱۲/۸۹) به یک سال زندان محکوم کردند. در کیفر خواست و حکم دادگاه اتهام او را "تبلیغ علیه نظام" از طریق ارسال بیانیه‌های کانون نویسندگان ایران و نیز شرکت در مراسم بزرگداشت سالانه بر سر مزار زنده یادانِ جان باخته محمد مختاری و محمد جعفر پوینده، و نیز شاعر بزرگ ما، احمد شاملو، اعلام کردند.

چنان که بارها به تاکید گفته‌ایم مسئولیت بیانیه‌های کانون بر عهده‌ی هیئت دبیرانِ منتخب آن و تک تک اعضای کانون است و از این رو هیچ مسئولیت مستقیمی متوجه منیژه‌ نجم عراقی نیست. اتهام شرکت در مراسم بزرگداشت نیز، آن هم در گورستانی که کیلومترها از آب و آبادانی به دور است، بیشتر به یک شوخی تلخ می‌ماند تا اتهامی که قرار است به استناد آن یکی از فرهیخته‌ترین زنان این کشور را یک سال به بند بکشند. منیژه‌ نجم عراقی در کار خود، چه در مقام عضویت و چه به عنوان منشی‌ کانون، همواره بسیار دقیق ، منضبط، دلسوز و وقت شناس و نمونه-ی اعلای وظیفه شناسی و پای‌بندی به آزادی بود و اعضای کانون از همه‌ی جهات قدردان زحمات او هستند.

کانون نویسندگان ایران ضمن جلب توجه اهل قلم و دیگر مدافعان آزادی بیان به پروژه‌ی از کار انداختن کانون، با اتکا به منشور و اساس‌نامه‌ی خود مانند گذشته بر حق چون و چرا ناپذیر خود برای دفاع پی‌گیر از آزادی بیان و قلم و اندیشه پا می‌فشارد و خواهان آزادی بی‌قید و شرط دو عضو زندانی خود، منیژه نجم عراقی و فریبرز رئیس دانا، و تمامی زندانیان سیاسی و عقیدتی است.

کانون نویسندگان ایران
۸/۳/۱۳۹۱