ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 27.05.2012, 11:47
انتقاد شیرین عبادی از ایران به‌خاطر حمایت از اسد


دعوت محمود احمدی نژاد، رییس جمهور ایران از بشار اسد، رییس جمهور سوریه برای شرکت در نشست سران جنبش عدم تعهد در ایران که با انتشار گزارش تازه‌ای از نقض حقوق بشر در سوریه همراه شده است، انتقاد فعالان حقوق بشری از جمله شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳ را در پی داشت. چرا که در صورت پذیرش این دعوت، نخستین سفر بشار اسد در یک سال اخیر و پس از بحران سوریه به کشوری دیگر در منطقه انجام خواهد شد.

این در حالی است که کشورهای عربی،عضویت این کشور را در اتحادیه عرب به حال تعلیق در آورده اند و گزارش تازه‌ای به سفارش سازمان ملل متحد منتشر شده است که در آن ارتش و نیروهای امنیتی سوریه به عنوان مسئول نقض جدی حقوق بشر در دو ماه گذشته در این کشور شناخته شده اند.

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل در گفت و گو با سایت کانون مدافعان حقوق بشر با اعلام حمایت از آزادی خواهان سوری، گفت که مردم آزادی خواه ایران از مبارزات آزادی خواهانه مردم سوریه حمایت می کنند و حمایت های دولت ایران از رژیم بشار اسد ارتباطی با آنان ندارد.

خانم عبادی در این گفت و گو با بیان اینکه خاندان اسد، نزدیک به ۴۵ سال با استبداد بر کشور سوریه حاکم شده اند، گفت: "میزان استبداد در سوریه به حدی است که حتی رژیم جمهوری را تبدیل به موروثی کرده اند و بعد از حافظ اسد که در ظاهر و به نام رییس جمهور بود، پسرش بشار اسد، جانشین پدر شد."

او گفت: "مردم سوریه خسته از استبداد دیرین و با خشم از سرکوب های متوالی حکومت، بالاخره کاسه صبرشان لبریز شد و دست به اعتراض های صلح آمیزی زدند که متأسفانه پاسخ آنها گلوله و زندان بود."

خانم عبادی گفت که با ادامه اعتراض های مردم، رژیم حاکم بر سوریه تانک ها را به خیابان آورد تا با کشتار بیشتر پایه های سلطنت موروثی خاندان اسد را مستحکم تر کند.

او با اشاره به حمایت اتحادیه عرب از مردم سوریه و توصیه این اتحادیه به بشار اسد برای دست برداشتن از خشونت و برگرداندن حاکمیت به مردم گفت: "در میان کشورهای جهان فقط ایران است که به صراحت از بشار اسد حمایت می کند و آزادی خواهان سوری را مزدور غرب می نامد."

خانم عبادی در ادامه با اشاره به سخن یکی از مقام های ایرانی که گفته است، سوریه خط قرمز حکومت ایران است، گفت که طی گزارش های متعدد سازمان ملل متحد، ایران برای سوریه نیرو، اسلحه و پول ارسال کرده است. او گفت که در صورت صحیح بودن این خبر، این اقدام می تواند بشار اسد را در سرکوب هر چه بیشتر مردم تقویت کند.

او در ادامه با اشاره به سفر کوفی عنان، نماینده سازمان ملل متحد برای حل اختلاف های سوریه به ایران و مذاکره با دولتمردان ایران در مورد طرح صلح خود برای سوریه، سؤال هایی را مطرح کرد: "نکته ای که تاکنون از نظر دورمانده این است که چگونه یک چنین اشتباه فاحشی از سوی سیاستمدار برجسته ای مانند آقای کوفی عنان سر زده است؟ آیا آقای کوفی عنان معتقد است که ایران حق دارد در امور داخلی سوریه دخالت کند و به همین دلیل تصمیم گرفته است تا به عنوان یکی از طرف های اختلاف با این کشور وارد مذاکره شود؟ آیا ارسال نیروی نظامی و اسلحه به کشور دیگر جهت سرکوب مردم از دید حقوق بین الملل و سازمان ملل متحد که آقای کوفی عنان سال ها ریاست آن را بر عهده داشته، مجاز است که ایشان در مصاحبه های گوناگون عنوان می کنند برای جلب موافقت ایران با طرح صلح به تهران رفته است؟ آیا اساساً ایران حق دارد به کشوری دیگر، نیرو و اسلحه بفرستد؟ آیا این امر دخالت در حاکمیت ملی نیست؟ اگر کشور دیگری مرتکب این عمل می شد و به آزادی خواهان ایرانی کمک می کرد، پاسخ رژیم ایران به آن کشور چه بود؟"

اولین بانوی مسلمان برنده جایزه صلح نوبل در پایان با ابراز امیدواری برای پیروزی مردم سوریه و به آرامش رسیدن آنان گفت که دنیا باید بداند، نباید به ناقضان حقوق بین الملل باج دهد و آقای کوفی عنان به جای آنکه به دخالت های دیگر کشورها مشروعیت بخشد باید سعی در پایان آن داشته باشد.