ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 21.05.2012, 22:15
اعتراف‌گیری از زندانیان عرب تحت شکنجه

صبح روز دوشنبه ۲۱ مه ۲۰۱۲، نخستین جلسه محاکمه ۱۳ زندانی سیاسی عرب اهل خلف آباد (رامشیر)، در شعبه دوم دادگاه انقلاب اهواز برگزار شد.

به گزارش «عدالت برای ایران» پنج ماه پیش، شبکه انگلیسی زبان جمهوری اسلامی (پرس تی وی)، دو تن از این افراد، هادی راشدی و هاشم شعبانی را تروریست و عضو گروههای مسلح خطاب کرده و اقدام به پخش تصویر، اسامی و اعترافات آنها کرده بود در حالی که این دو نفر، در جلسه دادرسی امروز ، تمامی اتهامات یاد شده را دروغ خوانده و گفته اند که تحت شکنجه‌های بسیار شدید، مجبور به این اعترافات علیه خود شده‌اند.

به گفته یک منبع محلی، هادی راشدی و هاشم شعبانی، پس از بازداشت خود در اواخر سال ۱۳۸۹، به مدت ۷ ماه تحت شکنجه های بسیار شدید برای اخذ اعتراف بوده اند. به گفته این منبع، خانواده های بازداشت شدگان که چند دقیقه قبل از شروع دادگاه توانسته اند آنها را ببینند، شهادت داده اند هادی راشدی که خود بیمار بوده است، در اثر شکنجه های وارده بیشتر از همه آسیب دیده است. لگن خاصره وی نیز در اثر شکنجه شکسته است. هادی راشدی، ۳۸ ساله و دبیر شیمی دبیرستان در خلف آباد (رامشیر) بوده است.

هاشم شعبانی، دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی نیز با آب داغ شکنجه شده بوده و در وضعیت خطرناکی به سر می برد. شعبانی، ۳۱ ساله، دبیر و پدر یک دختر است.

پرس تی وی، در حالی هادی راشدی و هاشم شعبانی را عضو گروههای تروریستی مسلح خواند که هنوز این دو نفر در هیچ دادگاهی محاکمه و محکوم نشده بودند. از آنجایی که عضویت در گروههای تروریستی مسلح طبق قوانین ایران، مجازات اعدام در پی دارد، در واقع این شبکه، پیش از اینکه این افراد در دادگاه محاکمه و محکوم شوند، حکم اعدام آنها را صادر کرده بود.

سازمان عفو بین الملل در بیانیه جدید خود از خطر اعدام شش تن از ۱۳ نفری که امروز محاکمه شده‌اند، از جمله هادی راشدی و هاشم شعبانی ابراز نگرانی کرده است. چهار نفر دیگر، محمد علی عموری (وبلاگ نویس)، (رحمان عساکره، دبیر) و دو برادر به نامهای سید جابر آلبوشوکه و سید مختار آلبوشوکه هستند. این شش نفر پس از ماهها حبس در بازداشتگاه وزارت اطلاعات، هم اکنون در زندان کارون اهواز نگهداری می شوند.

عفو بین الملل همچنین خواستار دسترسی فوری بازداشت شدگان به امکانات درمانی شده است. بٍ گفته منابع محلی، فک و چندین دندان جابر آلبوشوکه در اثر شکنجه شکسته و بیش از ۱۰ کیلو وزن کم کرده است. مختار آلبوشوکه نیز در اثر شدت شکنجه دچار فراموشی شده است.

یکی از اقوام دستگیر شدگان به عدالت برای ایران گفت: «به وکلای این شش نفر، اجازه ملاقات با موکلان خود یا مطالعه پرونده داده نشده است.» این در حالی است که پرس تی وی، در زمانی که این متهمان در بازداشتگاه وزارت اطلاعات بوده و نه خانواده و نه وکلا از آنها خبری نداشته اند، اقدام به ضبط و پخش اعترافات یاد شده کرده است.

عدالت برای ایران پیش از این در گزارشی تحقیقی با عنوان «کات! پخش پرس تی وی باید متوقف شود» نشان داده بود که چگونه این شبکه تلویزیونی، با همکاری وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، اقدام به ضبط اعترافاتی از زندانیان سیاسی می کند که تحت شکنجه و فشار شدید اخذ شده‌اند. در هیچیک از مواردی که در این تحقیق مستند شده، رضایت زندانی، چه به طور شفاهی و چه به طور کتبی برای پخش مصاحبه در پرس تی وی اخذ نشده است.

در بیشتر موارد به زندانی قول آزادی داده شده و به آنها گفته شده که فیلمبرداری به قصد استفاده های داخلی یا استفاده های تحقیقاتی صورت می گیرد و مصاحبه ها هیچگاه پخش نخواهد شد. این در حالی است که حتی بر طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران، رسانه ها حق انتشار اسامی و تصاویر متهمان را قبل از اثبات اتهام آنها ندارند و در صورت تخلف، بای د به مجازات برسند.

پس از اینکه در آوریل ۲۰۰۵، و در پی انتشار نامه ای منسوب به محمد علی ابطحی، رییس دفتر ریاست جمهوری وقت در مورد اتخاذ سیاست درباره تغییر بافت جمعیتی مناطق عرب نشین، اعتراضات گسترده ای مناطق عرب نشین را فرا گرفت، دولت ایران به طور مستمر و خشونت باری آنها را تحت سرکوب قرار داده است. تعداد زیادی از فعالان عرب، از جمله زنان عرب در سالهای گذشته بازداشت شده اند.

موارد متعددی از بازداشت و حبس طولانی مدت زنان به همراه فرزندان خردسال خود گزارش شده است. در یک مورد، فهیمه بدوی، 26 ساله، معلم ابتدایی، که 7 اسفند آذر 1384، در حالی که 8 ماهه باردار بوده، به همراه ه مسرش، علی مطوری زاده دستگیر می شود و پس از اعدام همسرش، خود به 15 سال حبس محکوم می شود. در حال حاضر در حبس در تبعید در شهر یاسوج است. هدا هواشمی که خود به همراه پسر یک سال و نیمه اش در بازداشتگاه اداره اطلاعات محبوس بوده به عدالت برای ایران گفت: “فهیمه بدوی، بدون اینکه به بیمارستان منتقل شود و بدون هیچ امکاناتی، دختر خود را در سلول بازداشتگاه وزارت اطلاعات که یک مکان کاملا مردانه بود به دنیا آورد.”

در پی موج تازه بازداشتها که در زمستان سال گذشته در شهرهای شوش و اهواز صورت گرفت، حداقل دو تن از بازداشت شدگان به نامهای ناصرآلبوشوکه درفشان و محمد کعبی کشته شده اند. در اسفند سال 89 نیز رضا مغامسی در زندان دزفول تحت شکنجه به قتل رسیده بود. تاکنون هیج اطلاعی از اینکه مسئولان مرگ این سه نفرچه کسانی هستند به خانواده های آنان داده نشده است.

گفته های امروز بازداشت شدگان عرب در دادگاه در مورد اعمال شکنجه برای اخذ اعترافات دروغین یک بار دیگر همکاری شبکه پرس تی وی را در ضبط و پخش این اعترافات و نقض حقوق زندانیان سیاسی به اثبات می رساند.

در همین زمینه بخوانید:
فراخوان عدالت برای ایران برای شناسایی مسئولان قتل بازداشت شدگان در خوزستان
http://justiceforiran.org/call-for-action/ahvaz/
شبکه پرس تی وی حقوق بازداشت شدگان خوزستان را نقض می کند
http://justiceforiran.org/reports/presstv-khuzestan/
کات! پخش پرس تی وی باید متوقف شود
http://justiceforiran.org/reports/english-cut-take-press-tv-off-the-air/