ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 20.05.2012, 13:24
پیام قاطع گروه ۸ به سران رژیم ایران

دیپلماسی ایرانی: رهبران گروه ۸ شامگاه شنبه پیام قاطعی برای ایران ارسال کرده و هشدار دادند که تحریم‌ها علیه بخش انرژی اعمال خواهد شد و در این میان منابع مورد نیاز بازار به منظور جلوگیری از افزایش بهای نفت، تامین می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این پیام در شرایطی ارسال می‌شود که ایران در آستانه دور دوم مذاکرات هسته‌ای با ۶ قدرت جهانی قرار دارد که روز چهارشنبه در بغداد برگزار می شود. از سوی دیگر اعمال تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران نیز ۱۱ تیرماه آغاز خواهد شد.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا که رهبری گروه ۸ در کمپ دیوید را بر عهده داشت در عین حال تاکید کرد که نسبت به ثمربخشی مذاکرات امیدوار است و قدرت های جهانی نیز در قبال تهران متحد هستند.

در بیانیه‌ای رسمی که اقدامی غیرمتداول از سوی رهبران گروه ۸ محسوب می‌شود، آنها اعلام کردند که بازار نفت و منابع آن را به دقت زیر نظر دارند و در صورت لزوم از آژانس بین المللی انرژی می خواهند که وارد عمل شود.
البته در این بیانیه به طور مستقیم به آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت اشاره‌ای نشده اما برخی تحلیلگران آن را محتمل می‌دانند.

این نگرانی وجود دارد که تحریم نفت ایران بهای نفت را افزایش داده و به رشد اقتصادی آسیب زده و همچنین بحران اقتصادی در اتحادیه اروپا از جمله یونان و اسپانیا را تقویت کند. اما رهبران گروه ۸ اعلام کرده‌اند که با توجه به تنش‌ها در بازار، تولید کنندگان بزرگ نفت نیز بر حجم تولید خود افزوده‌اند.

در بیانیه این گروه آمده است: با توجه به احتمال تنش‌های بیشتر در بازار نفت و افزایش تقاضا در ماه‌های آتی، گروه ۸ بازار را به دقت زیر نظر دارد و در صورت نیاز بازار از آژانس بین المللی انرژی می خواهد که به موقع اقدام کند.

در بخش دیگری از این بیانیه از ایران خواسته شده که از شانس اثبات ماهیت صلح آمیز برنامه‌های هسته ای خود استفاده کند. در این بخش آمده است: رهبران گروه ۸ از ایران می خواهند تا از شانسی که در مذاکرات استانبول آغاز شده استفاده کرده و این گشایش را نیز در بغداد حفظ کنند تا در آینده نزدیک با برداشتن گام های لازم به راه کاری مذاکره ای برای بن بست هسته‌ای خود دست یابد.

این در حالی است که اوباما نیز با توجه به پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر، به سهم خود برای حل مساله هسته‌ای ایران تلاش می کنند. مقامات کاخ سفید همچنین برای جلوگیری از اقدام نظامی اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی در تلاشند، چرا که این جنگ می‌تواند درگیری بزرگی در کل منطقه ایجاد کند که منافع آمریکا را نیز به خطر می‌اندازد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اوباما در کمپ دیوید یک موضع گیری نادر نیز در قبال ایران داشت. وی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات در بغداد با ایران خوب پیش برود و طرف‌ها به راهکاری برای حل بحران دست یابند.
رئیس جمهور آمریکا در جمع رهبران گروه ۸ کشور ثروتمند جهان شامل کانادا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، روسیه، آمریکا خاطرنشان کرد که قدرت های جهانی در مورد رویکرد در قبال ایران متحد هستند.

وی همچنین تصریح کرد که ناتوانی ایران در اثبات ماهیت صلح آمیز برنامه‌های هسته‌ای‌اش، نگرانی بزرگی برای جامعه جهانی به شمار می‌رود.