ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 20.05.2012, 12:04
یورش پلیس امنیت اخلاقی به یک مهمانی خانوادگی

یورش پلیس امنیت اخلاقی به یک مهمانی خانوادگی زنانه در شهرک نفت اهواز

پلیس امنیت اخلاقی اهواز در ساعت ۱ بعد از نیمه شب ۲۲ اردیبهشت به یک مهمانی خانوادگی در شهرک نفت اهواز حمله کرد و کل افراد حاضر در منزل را بازداشت کرد و این در حالی بود که کل افراد حاضر در مهمانی به غیر از یک نفر خانم بودند. همچنین تنها پسر حاضر در خانه که در اتاقش خواب بود نیز در این یورش شبانه از خواب بیدار و بازداشت شد. تنها مرد حاضر در خانه پسر صاحبخانه محسوب می‌شد، او پسر خاله دخترهایی بود که در خانه حضور داشتند. در این مهمانی خانوادگی هیچ غریبه‌ای حضور نداشت.

در این حمله خانم صاحبخانه (کارمند شرکت نفت) به همراه دختر و پسرش به همراه مهمان‌ها خانه بازداشت می‌شوند. مهمان‌های بازداشت شده همه فامیل نزدیک صاحبخانه بودند.

بازداشت شدگان ۲۴ ساعت بعد با حکم قاضی و با این گفته که شماها اشتباهی بازداشت شدید آزاد می شوند اما طی چند روز بعد پس از آنکه از نیروی انتظامی بابت ورود غیرقانونی به منزل و بازداشت بی‌دلیل شکایت می کنند پرونده از دادگاه عمومی گرفته و به دادگاه انقلاب فرستاده می‌شود و پس از احضار، اتهام ارتباط نامشروع با نامحرم به ایشان تفهیم و برای هر کدام از ایشان ۷ میلیون تومان قرار صادر می شود.

یکی از خانم های بازداشت شده پس از آزادی می گوید: خانه ما و دختر خالم بیش از ده ساله که شهرک نفت است و ما زیاد خونه هم میریم اون شب حتی از یک آهنگ با صدای آهسته هم خبری نبود دور هم نشسته بودیم داشتیم املت می خوردیم و صحبت می کردیم که در زدند در راه باز کردیم یک مرد در را هل داد و وارد شد و شش مرد دیگر هم بعد از او وارد منزل شدند ما اول فکر کردیم دزد است سر و صدا کردیم که آن شخص گفت از پلیس امنیت اخلاقی هستیم . آنقدر فوری و به زور وارد شدند که هیچکدام فرصت پوشیدن مانتو و حجاب نداشتیم . هیچ حکمی نشان ندادند و گفتند حکم ورود صادر شده اما به دست ما نرسیده است. پسر خانواده که خواب بود از خواب بیدار شد و به حضور مردها در منزل اعتراض کرد بلافاصله به صورت او سیلی زدند و بعد او را هل دادند که روی زمین افتاد خواهر او نفسش بند آمده بود حتی توان بلند شدن از زمین نداشت نشسته بود رو زمین و گریه می کرد . بعد یکی از مردها گفت پارتی گرفتید؟ بقیه کجان رفتن؟ خانم صاحبخانه هم خواب بودند که از خواب بیدار شدند و اعتراض دسته جمعی ما به حضور این همه مرد در منزل فایده نداشت گفتند همه شما باید با ما به پلیس امنیت اخلاقی بیاید . خانم صاحبخانه شناسنامه بچه‌ها را نشان داد که خواهر برادر و دختر خاله هستند اما فایده نداشت گفتند با ما بیاید اونجا معلوم میشه .

یکی از خانم‌های بازداشت شده در ادامه افزود: همگی ما را بازداشت کردند و کلی از وسایل خانه از جمله موبایل ها و لپ تاپ ها و آلبوم عکس شخصی و رسیور ماهواره را با خود بردند. تو آشپزخانه و اتاق ها خیلی دنبال مشروبات الکی و چیزهای از این قبیل گشتند که هیچی پیدا نکردند همه ظرف های خالی آب را بو می کردند. ما خیلی سعی کردیم باهاشون نرویم چون هیچ دلیلی برای بازداشت وجود نداشت ولی در برابر اعتراض و مقاومت ما فربد را کتک می زدند مجبور شدیم باهاشون بریم.

طبق گفته خانواده های بازداشت شدگان پیگیری در آن شب برای آزادی دخترها که برای ماموران محرز بود بی دلیل بازداشت شده‌اند بی نتیجه بود و ماموران در پاسگاه نیروی انتظامی واقع در چهار راه زند که افراد در آنجا بازداشت شده بودند به پدر خانواده که در ساعت ۲ شب به دنبال دخترانش آمد بود می گویند که با حکم قاضی بازداشت هستند و باید فردا قاضی ببینتشون بعد تصمیم بگیرد. اعتراض پدر خانواده به بازداشت بی دلیل دخترها با دروغ ماموران مبنی بر اینکه در پارتی مختلط بازداشت شده اند روبرو می شود.

پرونده‌سازی علیه خانواده

یکی از دخترها می گوید یک نوبت به صورت جدا جدا از همه ما بازجویی کردند نه در زمان بازداشت نه در بازداشتگاه هیچ زنی حضور نداشت همه ماموران مرد بودند اما در سلولی که بازداش بودیم چند زن دیگر از جمله یک متهم به قتل بازداشت بود . او می گوید به ماموران همان لحظه بازداشت ثابت شده بود که پارتی یا هیچ جرمی وجود ندارد برای همین در بازجویی ها سعی در ترساندن ما کردند. ماموران به دختر صاحبخانه می گوید با این لباس هایی که تو جلوی برادرت میگردی زن من جلوی من اینطوری نمیپوشه. همچنین به دخترها می گویند چرا در خانه‌ای که پسر خاله شما حضور دارد بی حجاب بودید. از دخترها می خواهند که بنویسند در منزل پارتی گرفته بودند گفتند بنویسد پارتی دخترانه گرفته بودیم که دخترها زیربار نمی روند و می گویند چنین چیزی نبوده است و ما ۱۰ ساله که در شهرک نفت هم محل هستیم و خانه هم میریم و در زمان بازداشت هم از هیچ آهنگ یا رقص خبری نبود. بازجویی ها در مورد تنها پسر بازداشت شده همراه با ضرب و شتم بوده است.

یک روز بعد اعضای بازداشت‌شده خانواده را به دادگاه می‌برند و در دادسرا قاضی تفهیم اتهام نمی کند بعد از چند سوال و جواب که کمتر از ۲ دقیقه طول کشید به ماموری که ما را آورد گفت اینا که فامیل هستن چرا بازداشت کردید بعد به ما می گوید بازداشت شما اشتباه بود و میتوانید برید. بازداشت‌شدگان همانجا اعتراض می کنند که از اول بر مامورها مشخص بود که خبری نیست به چه حقی وارد منزل شدند و وقتی دیدند همه دختر و فامیل هستند چرا آنها را با خودشان بردند؟ قاضی که اعتراض آنها را می بیند اتهام داشتن ماهواره در منزل را تفهیم می کند و این در حالیست مجازات نگهداری ماهواره حداکثر ۳۰۰ هزار تومان جریمه نقدی است و کسی را به جرم داشتن ماهواره بازداشت نمی کنند وگرنه باید کل ساکنان شهرک نفت اهواز بازداشت شوند.

در حال حاضر بعد از آزادی همه افراد، دو خانواده اقدام به شکایت از ماموران کردند. ماموران می گویند این اشتباه با هماهنگی حراست شهرک نفت انجام شده است و اگر حراست شهرک نفت اطلاعات درست در اختیار ما می گذاشت این اتفاق نمی افتاد اما آقای کلانتر مسئول حراست شهرک نفت اهواز ضمن تکذیب گفته نیروی انتظامی به خانواده بازداشت شدگان می گوید هیچگونه هماهنگی با ما نشده بود و از خانواده بازداشت شدگان خواست که هم از حراست هم از ماموران نیروی انتظامی شکایت کنند. اما پس از شکایت خانواده ها از نیروی انتظامی از شعبه ۹ دادیاری دادگاه انقلاب (به ریاست قاضی باوی) با ایشان تماس می گیرند و پس از حضور در دادگاه انقلاب برای همه افراد به غیر از یکی ۷ میلیون تومان قرار صادر می شود.

ورود غیر قانونی به منزل در ساعت ۱ بعد از نیمه شب توسط ۸ مامور پلیس امنیت اخلاقی در حالی انجام شد که در ایران شاکی برای گرفتن حکم جلب یک دزد یا کلاه بردار حتی بعد از حکم قطعی محکومیت در دادگاه باید ماه ها دوندگی کند و پس از آن نیز در حکم جلب صادره ذکر می شود که فقط تا قبل از غروب آفتاب اعتبار دارد و شامل ورود به منزل نیز نمی شود.

طبق یکی از مواد قانون مجازات اسلامی هر گاه ماموری بی دلیل اقدام به بازداشت فردی بکند مامور خاطی به ۳ ماه حبس و ۵ سال انفصال از خدمت محکوم می شود. در یک ماه اخیر پلیس امنیت اخلاقی اهواز حضور گسترده ای در خیابان های اهواز بخصوص زیتون کیانپارس و مرکز شهر دارد که روزانه تعداد زیادی از خانم ها را به اتهام بدحجابی بازداشت می کند. معمولا بازداشت شدگان بعد از تعهد کتبی و گاها جریمه مالی آزاد می شوند اما این اولین بار است که گزارشی از یورش پلیس امنیت اخلاقی به یک مهمانی خانوادگی به گوش می رسد.