ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 15.05.2012, 21:45
ناآرامی در بلوچستان در پی دستگیری چند روحانی

درگیری‌های شدید بین مردم و نیروهای انتظامی در منطقه سرباز بلوچستان

بنا به اخبار واصله از بلوچستان درگیری های شدیدی بین مردم بلوچ و نیروهای انتظامی در دو منطقه شهرستان سرباز بنام های جکیگور و راسک صورت گرفته است. در این درگیری ها که بنا به برخی از گزارشات همچنان ادامه دارد تعدادی از تظاهرکنندگان بلوچ کشته و زخمی شده‌اند.

اوضاع شهرستان سرباز بعد از ترور یکی از محدود مولوی های ولایتمدار بنام «مولوی مصطفی جنگی» در روز جمعه سی دی ما سال گذشته و دستگیری حدود پانزده نفر از افراد محلی از جمله رهبران مذهبی اهل سنت به اتهام دست داشتن در قتل مولوی جنگی زهی در طی سه هفته اخیر بسیار ملتهب بوده است.

بر طبق گزارش رجانیوز مولوی مصطفی جنگی زهی در حالی به شهادت رسید که پیش از آن جندالله بارها در بیانیه های مختلفی وی را تهدید به قتل کرده بود. در آخرین مورد از این تهدیدها، سال قبل نیز عوامل جندالله با حمله به خانه مولوی جنگی زهی قصد ترور وی را داشته بودند که موفق به این‌ کار نشدند. مولوی جنگی زهی که فرمانده یکی از پایگاههای بسیج عشایری در منطقه بود، نیز بارها علی‎رغم تهدیدهای مختلف اعلام کرده بود که شهادت را در راه انقلاب اسلامی یک افتخار بزرگ برای خود می داند.

علیرغم تهدیدات مکرر و اقدامات قبلی جندالله برای ترور مولوی جنگی زهی، مامورین امنیتی جمهوری اسلامی علمای مذهبی بلوچ را متهم به همکاری در قتل مولوی جنگی زهی می کنند.

قریب به سه هفته پیش بیش از پانزده نفر از جمله دو مولوی سرشناس منطقه بنام های مولانا فتحی محمد نقشبندی امام جمعه راسک و مولوی عبدالله ملازاده امام جمعه پارود به اتهام دست داشتن در قتل مولوی جنگی زهی دستگیر شدند.

دستگیرشدگان در زندان شدیدا ً تحت فشار هستند تا در مصاحبه های تلویزیونی حاضر شوند و بر علیه جریانات معتدل اهل سنت به رهبری مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی با اعتراف به موارد دیکته شده، تبلیغ کنند، تا از این طریق به زعم خویش انتساب مدارس اهل سنت به جریانات افراطی وهابی، تروریست و بیگانه را ثابت کنند و سپس پروژه کنترل و مدیریت کامل مدارس اهل سنت در سیستان و بلوچستان را اجرا کنند.

رهبران اهل سنت بلوچ بارها بوضوح تکرار کرده‌اند که هرگز کنترل و مدیریت مدارسی دینی توسط حکومت را تحمل نخواهند کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سنی آنلاین، پایگاه اطلاع رسانی اهل سنت ایران ، بنا به گزارش‏های رسیده از شهر راسک، مرکز شهرستان سرباز، ساعت ۱۱ دیروز دوشنبه (91/2/25) تجمع اعتراض آمیز مردم در واکنش به دستگیری برخی از علمای سرشناس منطقه، واکنش شدید و تیراندازی نیروهای انتظامی را به دنبال داشت که در نتیجه آن فردی به نام "جان محمد دهقانی" کشته و ۲ تن دیگر زخمی شدند.

این تجمع اعتراض آمیز و حوادث ناگوار، پس از آن روی داد که "مولوی عبدالغفار نقشبندی"، فرزند مولانا فتحی محمد نقشبندی، امام جمعه راسک، که وی نیز به همراه مولانا عبدالله، امام جمعه پارود سرباز و ۱۳ تن دیگر از مردم منطقه مدتی قبل به اتهامات واهی بازداشت شده اند، در مسیر بازگشت از زاهدان به منظور پیگیری موضوع پرونده پدرش، در ورودی شهر راسک با ایست بازرسی نیروهای امنیتی و انتظامی مواجه شدند که این نیروها بلافاصله اقدام به دستگیری و بازداشت مولوی عبدالغفار نمودند.

این اقدام، ابتدا با واکنش زنانی که شاهد این ماجرا بودند روبرو شد و به تدریج تجمع عموم مردم از اطراف را در بر داشت که تجمع کنندگان به بازداشت فلّه ای علمای سرشناس منطقه اعتراض داشتند. گزارش‏های دریافتی حاکی از آن است که منطقه "جکیگور" نیز شاهد تجمع مشابهی از سوی مردم بوده است. طبق گزارشات رسیده فضای فعلی شهرستان سرباز همچنان ملتهب است و جو امنیتی بر شهر حکمفرماست. مراسم تشییع جنازه "جان محمد دهقانی" ساعت 9 امروز (سه شنبه 91/2/26) با حضور پرشور اقشار مختلف مردم برگزار شد.

بنا به گزارشات منابع مختلف از شبکه خبری عدالت نیوز و خبرگزاری هرانا درگیری ها بین مردم و نیروهای انتظامی در روز سه شنبه نیز ادامه داشته اما به دلیل قطع وسایل ارتباطی نظیر تلفن و اینترنت هیچگونه گزارشی از تلفات احتمالی منتشر نشده است.

بولتن خبری مرکز مطالعات بلوچستان در لندن
سه شنبه ٢٦ اردیبهشت ١٣٩٠