ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 07.05.2012, 22:51
واکنش محکم مقام‌های افغان به دخالت‌های ایران

مجلس سنای افغانستان و نیز وزارت خارجه این کشور به اظهارات دخالت‌گرانه مقام‌های جمهوری اسلامی در امور داخلی افغانستان واکنش نشان دادند. پارلمان افغانستان اظهارات سفیر جمهوری اسلامی در کابل را «غیرمسوولانه» و «مداخله» در امور افعانستان خواند. سفیر ایران از رییس پارلمان افغانستان خواسته است تا توافقنامه همکاری‌های استراتژیک میان کابل و واشنگتن را تایید نکنند.

عبدالرووف ابراهیمی، رییس ولسی جرگه، پارلمان افغانستان، در جلسه روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ گفت: «ما اظهارات غیرمسوولانه، خلاف اصول دیپلوماتیک و خلاف حسن همجواری و استقلال و حاکمیت ملی افغانستان توسط سفیر ایران را به شدیدترین الفاظ رد می‌کنم و آن را مداخله صریح به افغانستان می‌دانم».

ابوالفضل ظهره وند، سفیر جدید ایران در افغانستان هفته‌ی گذشته در ملاقاتی رسمی با رییس مشرانو جرگه (مجلس سنای افغانستان) از او خواسته تا توافقنامه همکاری‌های استراتژیک را تایید نکنند.

نثار حارث، سناتور کابل که در جلسه سفیر ایران با رییس مشرانو جرگه (مجلس سنا) شرکت داشته است، به خبرنگاران گفت آقای ظهره وند، توافقنامه همکاری‌های استراتژیک را مغایر با منافع کشورهای منطقه دانسته است.

حارث گفت: «سفیر ایران در اظهاراتش به رییس مشرانو جرگه گفت که باید سند راهبردی که بین افغانستان و امریکا صورت می‌گیرد و پایگاه های نظامی‌ای که در افغانستان ساخته خواهند شد، باید شورای ملی از جمله مشرانو جرگه آن را مورد تایید قرار ندهد به خاطری که منافع ایران و کشورهای چین، روسیه و هند را تهدید می‌کند».

سفیر ایران گفته در صورت تایید موافقتنامه استراتژیک از سوی پارلمان افغانستان، ایران مهاجران را اخراج خواهد کرد.
رییس ولسی جرگه پارلمان افغانستان از وزارت خارجه این کشور خواست تا سفیر ایران را احضار کند و در رابطه به این اظهاراتش به نمایندگان مردم گزارش دهد.

موافقتنامه استراتژیک همکاری افغانستان و آمریکا اخیرا میان روسای جمهوری دو کشور در کابل امضا شد. این موافقتنامه پس از سال ۲۰۱۴، برای مدت ده سال تا ۲۰۲۴ میلادی اعتبار دارد و چارچوب همکاری درازمدت میان افغانستان و آمریکا را مشخص می کند. این موافقتنامه، برای اجرایی شدن، باید تائید پارلمان‌های آمریکا و افغانستان را کسب کند.

پارلمان افغانستان یا «شورای ملی جمهوری اسلامی افغانستان» عالی‌‌ترین نهاد قانون‌‌گذاری در کشور افغانستان است که به دو بخش ولسی جرگه (مجلس نمایندگان) و مشرانو جرگه (مجلس سنا) تقسیم می شود.

واکنش به اظهارت سخنگوی وزارت ایران

وزارت خارجه افغانستان هم‌چنین به اظهارات رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز پاسخ داد که نسبت به موافقتنامه استراتژیک میان آمریکا و افغانستان ابراز نگرانی کرده بود.

رامین مهمانپرست، روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ در تهران گفت: «ابهام در وضعیت آینده پایگاه‌های نظامی آمریکا در افغانستان و عدم شفافیت در نحوه وظایف امنیتی آمریکا از محورهای نگرانی ایران و کشورهای منطقه است.»

جانان موسی زی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت/۶ مه، در کابل گفت امضای توافقنامه استراتژیک به ضرر هیچ کشوری در منطقه تمام نمی‌شود.

او افزود: «ما امضای موافقتنامه همکاری‌های استراتژیک درازمدت بین افغانستان و ایالات متحده را نه تنها به خیر صلح امنیت، پیشرفت اقتصادی و تقویت دموکراسی جوان افغانستان می‌دانیم، بلکه به نفع تامین صلح، تقویت ثبات و پیشبرد مبارزه با تروریزم بین‌المللی در سطح منطقه می‌دانیم».

آقای موسی زی هم‌چنین گفت، افغانستان به هیچ کشوری اجازه نمی‌دهد تا از خاکش علیه کشورهای همسایه و منطقه استفاده کند.او گفت افغانستان نیز از کشورهای همسایه توقع دارد تا از خاک آنها علیه امنیت صلح و ثبات مردم افغانستان استفاده نشود.

احمد سعیدی، تحلیلگر مسایل سیاسی افغان می‌گوید: «متاسفانه ایران و پاکستان هر دو در افغانستان تشنج، ویرانی، آدم کشی و قتل و قتال را به نفع خود می دانند و آنها به این باور هستند که اگر امریکا در درازمدت در افغانستان بماند از یک طرف راه مداخله و اخلالگری‌های ما (ایران و پاکستان) گرفته می شود و از سوی دیگر افغانستان آزاد و مستقل به پا ایستاده خواهد شد».

آقای سعیدی می گوید افغانستان هیچ گاهی با پیمان هایی که ایران با کشورهای دیگر بسته مخالفت نکرده است؛ بنابراین ایران نیز نباید خلاف تصمیم افغان ها عمل کند. به باور آقای سعیدی، افغانستان نمی تواند بدون همکاری جامعه جهانی استقلال و امنیت خود را حفظ کند.

تحلیلگران در افغانستان می‌گویند که بزرگترین نگرانی این است که کشورهای همسایه، ایران و پاکستان پس از خروج نیروهای خارجی یک بار دیگر افغانستان را به میدان جنگ نیابتی تبدیل کنند. آنها تاکید می کنند که افغانستان مجبور شد این توافقنامه را برای پیشگیری از گرفتار شدن این کشور به یک جنگ داخلی دیگر، با ایالات متحده امریکا امضا کند.


منابع: دویچه وله (دری)، ‌بی بی سی