ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 06.05.2012, 19:39
فرانسوا اولاند، رییس جمهور فرانسه شد

رقابت نفس‌گیر میان فرانسوا اولاند سوسیالیست و نیکولا سارکوزی از راست میانه، سرانجام با پیروزی اولاند سوسیالیست به پایان رسید. فرانسوا اولاند بین ۹/ ۵۱ درصد آرا را از آن خود کرده است. ۱/ ۴۸ درصد نیز نصیب نیکولا سارکوزی شده است. تنها ۲۰ دقیقه پس از بسته‌شدن صندوق‌های رای در شهرهای بزرگ مانند پاریس، نیکولا سارکوزی پیروزی فرانسوا اولاند را به وی تبریک گفت. او در عین حال تاکید کرد که تمام مسئولیت شکست در این رقابت انتخاباتی را بر عهده می‌گیرد.

نیکولا سارکوزی در سخنرانی پس از اعلام نتایج در حالی از سوی هواداران خود به شدت تشویق می‌شد، گفت با فرانسوا اولاند تلقنی تماس گرفته و پیروزی وی را به او تبریک گفته است. از اولین ساعات بعد از ظهر حزب او ام پ، حزب نیکولا سارکوزی جشن پیروزی نامزدشان را لغو کردند. نزدیک به ۸۲ درصد از مردم در دور دوم انتخابات شرکت کرده‌اند.

فرانسوا اولاند، نامزد پیروز نیز در سخنرانی خود در شهر تولز اعلام کرد که رییس جمهوری همه فرانسوی‌ها است. او خواستار اتحاد همه فرانسوی‌ها شد و گفت اولویت‌های او مساله اقتصاد و آموزش است.

به گزارش بورونیوز، فرانسوا اولاند، نماینده جناح میانه رو حزب سوسیالیست در جریان مبارزات انتخاباتی‌اش، عملکرد ریاست جمهوری را نیز مورد انتقاد قرار می‌داد. او گفته بود: «تصور می‌کنم ریاست جمهوری در فرانسه دوره استراحت نیست. من هم مبارزات انتخاباتی‌ام را با این جدیت شروع نکرده‌ام تا به فکر بازنشستگی‌ام باشم.»

فرانسوا اولاند یک برنامه احیای اقتصادی را به فرانسویان پیشنهاد می‌کند. برنامه او اشتغال جوانان را هدف قرار داده است. افزون براین، او افزایش مالیات ثروتمندان (تا ۷۵ درصد برای آنهایی که سالانه بیش از یک میلیون یورو درآمد دارند) و ایجاد ۶۰ هزار فرصت شغلی در بخش آموزش را در نظر دارد.

در ارتباط با قانون طلایی که از حمایت زوج مرکوزی برخوردار است و به منظور کاهش کسری بودجه، آقای اولاند ضمن پیشنهاد رشد اقتصادی به عنوان راه حل، گفت: «درباره معاهده امضا شده توسط رییس جمهوری مذاکره خواهم کرد. برخی از موارد مطرح شده در زمینه انضباط بودجه‌ای مطلوبند. علاوه براین، همانطور که یکسال پیش اعلام کردم تا سال ۲۰۱۷ توازن به حساب‌های دولتی باید بازگردد.

این پیشنهاد فرانسوا اولاند جایگاه برجسته تری به او در بین فرانسویان و غیرفرانسویان بخشید. شاید به همین دلیل باید گفت که هیچ انتخاباتی در فرانسه تا این اندازه برای اروپا سرنوشت ساز نبوده است.