ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 06.05.2012, 10:31
خاکسپاری ناگهانی و در سکوت ایرج قادری

«ایرج قادری» بازیگر و کارگردان مشهور سینمای ایران ساعت ۴ صبح روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت در بیمارستان مهراد تهران در گذشت.

ایرج قادری مدتها بود که با بیماری سرطان ریه دست و پنجه نرم می کرد و از فروردین سال جاری در بیمارستان مهراد تهران بستری شده بود. او سپس به کما رفته بود و پزشکان نیز از بهبودی‌اش قطع امید کرده بودند.

پیکر ایرج قادری روز یکشنبه در سکوت و بدون اطلاع‌رسانی در گورستان بی‌بی سکینه کرج به خاک سپرده شد.

خبرآنلاین ادعا کرده، خانواده ایرج قادری اعلام کرده بودند تصمیم ندارند برای این هنرمند مراسم خاصی برگزار کنند به همین دلیل او بدون اطلاع‌رسانی، صبح روز یکشنبه در بی‌بی سکینه به خاک سپرده شد.

فاطمه گودرزی بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به دفن قادری در سکوت خبری و بدون برگزاری مراسمی ویژه، به خبرآنلاین گفته است: «بعید می‌دانم این خواست آقای قادری باشد. بالاخره هر هنرمندی که مردم به او علاقه‌ دارند، دوست دارد همان مردم در خاکسپاری‌اش حضور داشته باشند. من واقعا از دفن آقای قادری به این صورت متاسف و متعجب هستم. فکر می‌کنم حتما باید مراسمی در شان ایشان برگزار می‌شد.»

ایرج قادری پس از رها کردن تحصیلات دانشگاهی از سال ۱۳۳۴ با بازی در فیلم «چهار راه حوادث» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان آغاز و حتی پیش از انقلاب یک شرکت سینمایی راه اندازی کرد.

فعالیت وی پس از انقلاب با فرازو نشیب هایی همراه بود اما باز هم برخی آثار وی در مقام کارگردان و بازیگر مورد توجه ویژه قرار گرفت که آکواریوم، سام و نرگس (اولین فیلمی که محمدرضا گلزار در آن بازی کرد) و چشمان سیاه در سال های اخیر بیشتر بازخورد عمومی داشت.

او سال ۱۳۴۱ شرکت سینمایی «پانوراما» را به همراه موسی افشار تأسیس کرد.

وی در اردیبهشت ۱۳۹۱ به دلیل تشدید بیماری سرطان ریه در بیمارستان بستری شد و به دلیل همین بیماری سرانجام در نیمه شب یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ دار فانی را وداع گفت.

از جمله فیلم هایی که او کارگردانی کرد می‌توان به شبکه، پاتو زمین نذار، محاکمه ، آکواریوم ، چشمان سیاه، سام و نرگس، شهرت، طوطیا، پنجه در خاک، نابخشوده، می‌خواهم زنده بمانم، تاراج، برزخی‌ها، دادا و ... اشاره کرد.

آخرین ساخته قادری شبکه بود که در سال ۸۹ تولید شد. وی در بیش از ۷۰ اثر بازی و در بیش از ۴۰ اثر روی صندلی کارگردان نشسته بود.