ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 24.04.2012, 10:36
نیمی از نفتکش‌های ایران به انبار نفت تبدیل شده‌اند

دویچه وله: خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی به تاثیر تحریم‌ها بر صنعت نفت ایران و تعطیلی نسبی کار نفتکش‌های این کشور پرداخته است. بر اساس این گزارش بیش از نیمی از نفتکش‌های ایران به انبارهای ذخیره نفت تبدیل شده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه آورده است که تنها در جزیره خارک ۱۴ نفتکش دریایی ایران متوقف شده‌اند. این گزارش می‌افزاید هر کدام از این نفتکش‌ها بیش از دو میلیون بشکه نفت در خود جای داده است. این نفتکش‌ها به علت تحریم‌ها از حرکت باز مانده و در جزیره خارک لنگر انداخته‌اند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی خبرگزاری رویترز، شرکت ملی نفت ایران ۲۵ نفتکش در اختیار دارد. علاوه بر ۱۴ نفتکشی که در جزیره خارک متوقف شده‌اند، تحریم‌های بین‌المللی علیه صنعت نفت ایران سرنوشت مشابهی نیز برای حدود ۹ نفتکش دیگر رقم زده است.

بر طبق گزارش اختصاصی رویتزر ۹ نفتکش دیگر نیز که هر کدام ظرفیت جابجایی حدود یک میلیون بشکه نفت را دارند، بر اساس تحریم‌ها مقصد معینی ندارند و تنها به منبعی برای نگهداری نفت تبدیل شده‌اند.

این گزارش نتیجه می‌گیرد که بیش از ۵۶ درصد از نفت ایران قابلیت جابجایی ندارد و به صورت ذخیره بر روی نفتکش‌ها نگهداری می‌شود.

به گفته منبع آگاه مورد استناد رویترز، ظرفیت انبارهای نفت در خارک دو ماه است که تکمیل شده و ایران برای نگهداری از نفت ذخیره، آن را به نفتکش‌ها منتقل کرده است.

کاهش واردات نفت از ایران

خبرگزاری رویترز در ماه مارس سال جاری میلادی گزارش داده بود که صادرات نفت ایران در ماه مارس ۱۴ درصد – معادل حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز – کاهش یافته است.

این خبرگزاری به نقل از منابع آگاه غربی در عرصه صنایع و یک شرکت بزرگ نفتی اروپایی، این کاهش را نخستین کاهش قابل ملاحظه صادرات نفت ایران پس از تحریم نفت این کشور توسط اتحادیه اروپا در ماه ژانویه و تحریم بانک مرکزی ایران توسط واشنگتن و بروکسل دانسته بود.

در عین حال کار‌شناسان غربی نیز پیش‌بینی کرده‌بودند که با شدت یافتن تحریم‌ها کاهش صادرات نفت ایران نیز شتاب بیشتری بیابد.

رویترز در اوایل ماه جاری میلادی (آوریل) نیز به نقل از خانه تجارت ژاپن گزارش کرده بود واردات نفت این کشور از ایران کاهش خواهد یافت. این کاهش به عنوان نخستین نشانه از تاثیر تحریم‌ها بر روند تجارت نفت ایران در آسیا ارزیابی شد.

با این حال رستم قاسمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، در‌‌همان زمان اعلام کرد که این کشور در فروش نفت مشکلی ندارد.

بنا بر گزارش رویترز، قرار است واردات نفت ژاپن از ایران تا ۶۰ هزار بشکه در روز در ماه آوریل کاهش یابد. بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده از سوی دولت ژاپن، این کاهش معادل ۵/ ۱۸ درصد از ۳۲۲ هزار و ۹۰۰ بشکه در روز است که میزان صادرات نفت ایران به ژاپن در دو ماهه نخست سال ۲۰۱۲ بوده است.

پیش از ژاپن، واحد آفریقای جنوبی کمپانی "انگن" (Engen) نیز اعلام کرده بود که واردات نفت از ایران را متوقف کرده است. خبرگزاری بلومبرگ در اواخر ماه مارس سال جاری به نقل از تانیا لندزبرگ، سخنگوی کمپانی انگن اعلام کرد که این کمپانی تدابیر ویژه‌ای برای بهره‌گیری از دیگر ذخایر نفتی اندیشیده است.

کمپانی انگن، مستقر در دوربان، دومین پالایشگاه بزرگ آفریقای جنوبی را اداره می‌کند. انگن روزانه به ۱۳۵ هزار بشکه نفت خام نیاز دارد که پیش از اتخاذ این تصمیم، معمولا ۸۰ درصد آن از طریق واردات نفت از ایران تامین می‌شد.

کاهش میزان خرید نفت از ایران در راستای تبعیت از طرح ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا برای تشدید تحریم‌های جهانی علیه جمهوری اسلامی انجام شده است.