ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 23.04.2012, 9:36
تشکیل ستاد بحران در وزارت نفت ایران

رادیو فردا: نزدیک به ۲۴ ساعت پس از حمله اینترنتی به سیستم مخابرات و اینترنت وزارت نفت ایران و همزمان با افزایش حملات،‌ در وزارت نفت جمهوری اسلامی ستاد بحران تشکیل شد. به دنبال این حملات، اینترنت در مناطق عملیاتی نفتی همچون خارگ و قشم و کیش قطع شده است.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی مهر به نقل از رئیس پدافند غیرعامل این وزارتخانه، ستاد بحرانی که روز دوشنبه، چهارم اردیبهشت، در وزارت نفت تشکیل شده «در حال برنامه‌ریزی برای خنثی‌سازی این حملات» در فضای مجازی است.

این در حالی است که همین خبرگزاری روز یک‌شنبه بعدازظهر خبر داده بود که حمله سایبری به شبکه اینترنت و مخابرات وزارت نفت کشور «ناکام مانده» است.

در همین حال خبرگزاری فارس به نقل از سخنگوی وزارت نفت می‌گوید که ویروس این حمله سایبری تا آنجا در سیستم اینترنت این وزارتخانه نفوذ کرده که «مادربردهای کامپیوترها را سوزانده و برای پاک کردن اطلاعات اقدام کرده است».

اما علیرضا نیکزاد، سخنگوی وزارت نفت، به این خبرگزاری گفته است که «از همه اطلاعات بک‌آپ داشتیم».

خبرگزاری مهر روز یک‌شنبه گزارش داد که سیستم اصلی مخابرات و اینترنت وزارت نفت و شرکت ملی نفت در بعدازظهر دچار اختلالاتی شده و به دنبال آن این سیستم با هدف «عدم نفوذ ویروس به سامانه‌ها» توسط مقامات وزارتخانه قطع شده است.

در حالی که به گفته «یک مقام مسئول» در وزارت نفت جمهوری اسلامی این حمله سایبری «هیچ خسارتی» به دنبال نداشته،‌ ظاهرا هنوز مشخص نیست که این حملات از کجا، داخل یا خارج کشور، طراحی شده و هدف حمله‌کنندگان چه بوده است.

به گفته معاون وزیر نفت ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، موضوع محل طراحی این حمله سایبری هم‌چنان «در حال بررسی است».

وزارت نفت تاکنون هیچ گزارشی هم درباره نوع این حمله سایبری یا انتشار ویروس در سیستم این وزارتخانه منتشر نکرده است.

یا این همه خبرگزاری مهر روز یک‌شنبه گفته بود که «از ورود ویروس به سامانه‌های اصلی اینترنتی جلوگیری شده است».

همچنین گزارش شده است که به دنبال این حمله سایبری مشکلی در تولید و صادرات نفت خام کشور به‌ویژه در پایانه‌های نفتی ایران ایجاد نشده است.

با این همه از روز گذشته تاکنون سیستم اینترنت در مناطق عملیاتی خارگ، بهرگان، سیری، لاوان،‌ قشم و کیش قطع شده است.

گرچه برنامه هسته‌ای ایران پیشتر چندین بار به‌ویژه با ویروس استاکس‌نت هدف حمله سایبری قرار گرفته،‌ این نخستین بار است که درباره حمله اینترنتی به وزارت نفت کشور گزارشی مخابره شده است.

با این همه خبرگزاری مهر از قول رئیس پدافند غیرعامل ایران می‌گوید که حوزه انرژی در کشور «بیشترین حملات سایبری» در دو سال گذشته را داشته است.