ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 13.04.2012, 21:37
بازی دو سر باخت برای حکومت اسد

در حالی که از صبح روز پنجشنبه آتش بس در سوریه آغاز شده است، به نظر می‌رسد گام نهایی غرب برای سرنگونی حکومت بشار اسد در حال برداشته شدن است.

به گزارش خبرنگار «بازتاب»، طرح کوفی عنان که از حدود یک ماه قبل با حمایت ویژه آمریکا مطرح گردید، هرچند ابتدا با واکنش منفی اعراب و اپوزیسیون سوریه مواجه شد، اما به تدریج به نسخه مورد اجماع جهانی تبدیل شد؛ به نحوی که تاخیرات دو روزه حکومت سوریه در عمل به این طرح، با انتقاد چین و روسیه مواجه گردید و ایران نیز به عنوان مهمترین پشتیبان دولت سوریه از اجرای این طرح حمایت کرده و پس از خروج کوفی عنان از تهران، این طرح بلافاصله اجرا شد.

در طرح مذکور بدون آن که امتیاز چندانی به دولت سوریه داده شود، اقدامات ارتش این کشور در برخورد با مخالفان ممنوع شده و در مقابل مخالفان نیز حق اقدامات نظامی را علیه حکومت سوریه ندارند.

اگرچه در ظاهر این طرح بیطرفانه به نظر می رسد، اما در واقع امینت را برای مخالفان حکومت سوریه که تاکنون با تهدید برخورد نظامی ارتش سوریه مواجه بودند، به ارمغان می آورد و از این پس هرگونه سرکوب اقدامات مسالمت آمیز مخالفان به معنای نقض آتش بس تلقی خواهد شد.

خارج کردن ارتش از خیابانها به معنای بازگشت معترضان سوری به خیابان و گسترش اعتراضات مدنی خواهد بود و در این فضا، پیامدهای بعدی طرح کوفی عنان که تامین امنیت خبرنگاران خارجی می باشد، به منزله افشای حقایق مربوط به یک سال حوادث خونین در سوریه خواهد بود.

بنا به اظهارات مخالفان که به تایید نماینده سازمان ملل رسیده است، تا کنون بیش از ۹ هزار نفر توسط حکومت سوریه به قتل رسیده‌اند که انتشار تصاویر و گفتگو با بازماندگان این افراد توسط خبرنگاران مستقل، موجب خواهد شد تا بشار اسد و مسئولان حکومت سوریه از سوی افکار عمومی و مجامع حقوق بشری به شدت تحت فشار قرار بگیرند.

به نظر می رسد ادامه آتش بس به کشیده شدن دامنه اعتراضات خیابانی به دمشق و سایر مناطقی که تاکنون اعتراضات کمتری دارا بوده منجر شود و هر گونه انعطاف و دادن امتیازات از سوی دولت سوریه به تقویت مخالفان منجر می شود.

از سوی دیگر نقض آتش بس از سوی دولت سوریه نیز عواقب بدتری برای این حکومت به دنبال دارد.

با توجه به فضای افکار عمومی و حمایتهای دولتهای ایران، چین و روسیه از دولت سوریه، نقض آتش بس منجر به کاهش حمایت قدرتهای جهانی از دولت بشار اسد در شورای امنیت سازمان ملل خواهد شد و زمینه دخالت نظامی شورای امنیت یا ناتو در سوریه فراهم می گردد.

در نهایت به نظر می رسد طرح کوفی عنان برای حکومت سوریه بازی دوسر باخت است و دولت بشار اسد چه به آتش بس برقرار شده وفادار بماند و چه آن را نقض کند، در مسیر کاهش قدرت و چه بسا از دست دادن قدرت قرار گرفته است.