ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 10.04.2012, 21:35
فروش تجهیزات مخابراتی آمریکایی و چینی به ایران


بی بی سی - سه‌شنبه 10 آوريل 2012 - 22 فروردین 1391

خبرگزاری رویترز ادعا می کند به اسنادی دست یافته که نشان می‌دهد یک شرکت مخابراتی چینی با وجود تحریم‌های بین المللی تجهیزات نظارت، رهگیری و شنود مخابراتی - الکترونیکی به ایران فروخته است با این وجود شرکت چینی زد.تی.ای می گوید بنا ندارد این تجهیزات را به ایران ارسال کند.

تجهیزاتی به ارزش ۱۳۰ میلیون دلار که بخشی از آن را کامپیوترهای پیشرفته ساخت آمریکا تشکیل می دهند.

خبرگزاری رویترز روز سه شنبه (دهم آوریل - ۲۲ فروردین) در گزارشی اختصاصی نوشت که شرکت چینی زد.تی.ای (ZTE) دومین تولید کننده بزرگ تجهیزات مخابراتی چین در قراردادی که تاریخ آن ۳۰ ژوئن ۲۰۱۱ (نهم تیر ۱۳۹۰) اعلام شده به کنسرسیومی که عهده دار اداره مخابرات و ارتباطات ایران است تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری فروخته که با استفاده از آن می توان تلفن های ثابت، همراه و اینترنت را رهگیری و کنترل کرد.

به گزارش رویترز تجهیزات آمریکایی که دراین قرارداد ذکر شده اند ۱۰ میلیون دلار ارزش دارند اگر چه گفته شده این تجهیزات مربوط به بخش نظارتی و کنترلی مخابرات نیستند اما با توجه به گسترش دامنه تحریم های آمریکا علیه برنامه هسته ای ایران، انتشار این گزارش با واکنش هایی روبرو شده است.

شرکت های آمریکایی تولید کننده این تجهیزات نظیر آی.بی.ام، اچ پی و دل اعلام کرده اند که از چنین قراردادی مطلع نبوده اند و در حال "بررسی موضوع" هستند.

گزارش اختصاصی رویترز که نخستین بار ماه مارس گذشته منتشر شده بود همچنین با واکنش شرکت چینی طرف قرارداد ایران مواجه شد.

یک سخنگوی زد.تی.ای تنها یک روز پس از انتشار این گزارش به رویترز گفته بود که این شرکت روابط تجاری خود با ایران را کاهش داده است.

این شرکت در بیانیه ای دیگر روز دوشنبه (نهم آوریل) اعلام کرد که هنوز هیچکدام از اقلام مربوط به این قرارداد را به ایران تحویل نداده و "تصمیم گرفته که این قرارداد را اجرایی نکرده و تجهیزات را به ایران نفرستد."

شرکت های مخابراتی دیگر نظیر سونی اریکسون، نوکیا زیمنس و شرکت چینی هویاوی تکنولوژی هم پیش تر اعلام کرده بودند که سطح روابط تجاری خود با ایران را کاهش داده اند.

شرکت آمریکایی آی.بی.ام هم در بیانیه ای اعلام کرده که "در قرارداد فروش تجهیزات به شرکت چینی به طور ویژه ذکر شده که فروش این تجهیزات به ایران ممنوع است و چنانچه شرکت های طرف قرارداد آی.بی.ام از این ماده قرارداد عدول کنند، این شرکت آمریکایی موارد را قانونا پیگیری خواهد کرد."

وزارت دارایی آمریکا نیز اعلام کرده که در صورت ارسال این تجهیزات به ایران، شرکت آمریکایی فروشنده به نادیده گرفتن تحریم های ایران متهم خواهد شد.

بنابر گزارش رویترز آخرین قرارداد منعقد شده در این رابطه میان شرکت چینی زد.تی.ای و شرکت ایرانی آریاسل بوده است.

شرکت توسعه مخابراتی آریاسل (سهامی خاص) یکی از زیر مجموعه های هلدینگ گسترش الکترونیک مبین است که در رابطه با چنین قراردادی هیچ واکنش رسمی نشان نداده است.

با وجود اعلام شرکت چینی زد.تی.ای مبنی بر توقف ارسال این تجهیزات مخابراتی به ایران، هنوز از جزئیات لغو این قرارداد گزارشی منتشر نشده اما رویترز که به این قرارداد دسترسی یافته می گوید که مطابق مفاد آن فقط هنگامی می توان قرارداد را فسخ کرد که آریاسل ورشکسته شود یا موفق به پرداخت هزینه ها و تعهدات خود نشود.

آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای دیگر، ایران را به خاطر پیشبرد برنامه هسته اش تحریم کرده اند اما ایران می گوید که این برنامه ها تنها با اهداف صلح آمیز دنبال می شود.