ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 06.04.2012, 10:07
قطع دسترسی ایران به اینترنت جهانی از شهریور

جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۱

به گزارش رسانه‌های ایران، وزیر ارتباطات در حاشیه نشست هم‌اندیشی و راهبردی طرح ملی خرید اعتباری (میزان)، از برنامه‌ریزی زمان‌بندی‌شده برای راه‌اندازی شبکه «اینترنت ملی» خبر داد و اعلام کرد: از ابتدای شهریور امسال اینترنت ملی جایگزین شبکه اینترنت جهانی خواهد شد.

رضا تقی پور ادامه داد: اجرای جزئی این شبکه نیز در شهریور ماه سال گذشته صورت گرفت همچنین در حال حاضر بسیاری از دستگاه‌های دولتی برای برقراری ارتباط بین دفاتر خود از اینترنت ملی استفاده می‌کنند و همچنین برخی از مدارس نیز از اینترنت ملی استفاده می‌کنند.

وی افزود: تاکنون به کاربران خانگی اینترنت ملی ارائه نمی‌شد و شاید به این دلیل برای مردم ملموس نبوده است اما از ابتدای شهریور امسال اینترنت ملی جایگزین شبکه اینترنت جهانی خواهد شد.

وی در ادامه گفت: هم‌اکنون متقاضیان اینترنت ملی (اینترانت کشوری) می‌توانند برای اخذ این سرویس به مخابرات‌ استانی مراجعه نمایند.

وزیر ارتباطات در ادامه تأکید کرد: از شهریور سال جاری نیز شرکت‌های ارائه دهند سرویس‌های اینترنت تنها می‌توانند اینترنت ملی یا همان اینترانت کشوری را ارائه دهند.

به گفته وی این شبکه طبق پیش بینی‌ها ظرف دو یا سه سال آینده به شکل مطلوب خواهد رسید. تقی پور افزود: با اجرای این شبکه اینترنت و سرویس‌های متنوع اینترنتی ارزان قیمت در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

این عضو کابینه در حالی در سخنان کوتاه خود از تعابیر مختلف و مبهمی همچون اینترنت ملی، اینترانت کشوری و سرویس های متنوع اینترنتی استفاده می‌کند که در نهایت مشخص نمی‌شود دسترسی کاربران ایرانی به وب‌سایت‌های جهانی اینترنت چگونه خواهد بود و نیاز گسترده شهروندان ایرانی به برقراری ارتباطات، دسترسی به منابع علمی، استفاده از مراجع جهانی تولید محتوا در اینترنت و … به چه شکلی محقق خواهد شد.

به گزارش کلمه، بسیاری از منتقدان معتقدند دولت دهم بدون آنکه بیان کند، طرح خطرناکی را در دستور کار دارد که در نتیجه‌ی اجرای آن، دست‌کم به طور موقت، دسترسی بسیاری از ایرانیان به اینترنت به کلی قطع خواهد شد. هرچند کمتر کسی پیش‌بینی می‌کند که دولت در اجرای کامل این سانسور بزرگ موفق شود، اما حتی زمینه‌چینی برای تحقق گام‌های ابتدایی آن نیز برای میلیون‌ها ایرانی مرتبط با اینترنت، هشداردهنده خواهد بود.

همزمان با اظهارات وزیر ارتباطات، خبرگزاری فارس نیز فضاسازی برای طرح دولتی برخورد با اینترنت جهانی را آغاز کرد و در مصاحبه‌ای با یک نماینده مدعی اصولگرایی در مجلس، از قول وی نوشت: برخی نگرانی‌های امنیتی در خصوص شبکه اینترنت وجود دارد، گفت: فیلتر یا محدود کردن اینترنت راهکار مناسب برخورد و مقابله با این نگرانی‌های امنیتی نیست.