ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 06.04.2012, 8:42
احتمال کاهش یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت ایران

گروه تحقیقات انرژی «جی پی مورگان» اعلام کرده که تولید نفت ایران تا آخر ماه ژوئن، ۸۵ روز دیگر، احتمالا با کاهش یک میلیون بشکه‌ای در روز مواجه خواهد شد.

گروه تحقیقات انرژی «جی پی مورگان» در تازه‌ترین تحلیل خود اعلام کرده که کاهش خرید نفت ایران توسط پالایشگاه‌های خارجی سریع‌تر از آنچه که گمان می‌رفت انجام پذیرفته است.

به گزارش رویترز، ارزیابی این تیم تحقیقاتی به رهبری «لاورنس ایگلز» که مدیر سابق آژانس جهانی انرژی نیز هست، حاکی است که فروش نفت ایران طی ماه جاری، آوریل، حدود ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد یافت و در مقایسه با فروش نفت ایران در ماه ژانویه کلا به میزان ۷۰۰ هزار بشکه افت خواهد داشت.

بنا بر این ارزیابی، تولید نفت ایران در پایان ماه ژوئن در مقایسه با ماه ژانویه به میزان یک میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت و به رقم دو و نیم میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه کشورهای خریدار نفت ایران از اول ماه ژوئیه قرار است اعمال شود. آمریکا تاکنون ۱۰ کشور اروپایی را به همراه ژاپن، که بنا به آمار وزارت اقتصاد، تجارت و صنایع آن، طی دو ماه گذشته واردات نفت از ایران را ۲۸ درصد کاهش داده، از تحریم‌ها معاف کرده است.

خبرگزاری رویترز، به تازگی گزارش داده بود که صادرات نفت ایران در ماه گذشته، مارس، ۳۰۰ هزار بشکه در روز، به عبارتی ۱۴ درصد، کاهش یافته است.

این درحالی است که طبق گزارش روز پنجشنبه رویترز از داده‌های گمرک چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت ایران و کره جنوبی چهارمین واردکننده نفت ایران، این کشور‌ها نیز مجموعا طی دو ماه گذشته واردات نفت از ایران را ۲۲ درصد کاهش داده‌اند.

ترکیه نیز شش روز قبل، ۳۰ مارس، اعلام کرد که واردات نفت ایران را به میزان ۱۰ درصد کاهش داده است. این کشور سال گذشته روزانه حدود ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده بود.

آفریقای جنوبی نیز که سال گذشته، مشتری روزانه نزدیک به ۱۰۰ هزار بشکه نفت صادراتی ایران بود، روز گذشته اعلام کرد که واردات نفت از ایران را متوقف کرده است.

واردات نفت یونان از ایران متوقف شده است

یونان یکی از قدیمی ترین مشتریان اورپایی نفت ایران به علت آنچه عدم امکان پرداخت پول نفت خریداری شده از ایران عنوان شده، واردات نفت خود از ایران را متوقف کرده است.

خبرگزاری رویترز روز پنجشنبه (پنجم آوریل - ۱۷ فروردین) ضمن انتشار این خبر نوشت که دو کمپانی بزرگ یونانی خریدار نفت از ایران اعلام کرده‌اند که به خاطر "غیرممکن" شدن بازپرداخت پول نفت خریداری شده از ایران که ناشی از گسترش تحریم‌ها علیه این کشور است، خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند.

این در حالی است که پرس تی وی (تلویزیون انگلیسی زبان متعلق به حکومت ایران) اعلام کرده بود که ایران صادرات نفت خود را به یونان متوقف کرده چرا که این کشور اروپایی نتوانسته پول نفت خریداری شده را پرداخت کند.

این اخبار در حالی منتشر می شود که اتحادیه اروپا خرید نفت از ایران را از ابتدای ماه ژوئیه برای اعضای خود ممنوع کرده است و یونان که هم اکنون با بحران مالی و اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کند، احتمالا یکی از کشورهایی خواهد بود که از تحریم نفتی ایران آسیب خواهد دید.

نام یونان در میان فهرست ۱۰ کشوری است که در کنار ژاپن از رعایت تحریم‌ها علیه ایران معاف شده‌اند، اما با این حال، دو شرکت هلنیک پترولیوم و موتور اویل هیلاس به رویترز گفته‌اند که از چند روز پیش خرید نفت خود را از ایران متوقف کرده‌اند که به دنبال منبع دیگری برای تامین نفت مورد نیاز خود هستند.

کشورهای غربی و آمریکا حلقه تحریم ها علیه ایران را به امید موافقت تهران برای توقف برنامه هسته ای این کشور افزایش داده اند. برنامه هسته ای که ایران آن را صلح آمیز می داند اما غرب مدعی است که ساخت سلاح اتمی در راس فعالیت های هسته ای ایران است.


منابع: رادیو فردا، بی بی سی