ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 31.03.2012, 7:22
اجرای طرح مجازات خریداران نفت ایران از سوی آمریکا

دویچه وله: با تایید اوباما٬ طرح تشدید تحریم‌ها بر ضد صادرات نفت ایران و مشتریانش نهایی شد. به این ترتیب٬ هرگونه خرید نفت و مبادله تجاری با بانک مرکزی ایران‌، موسسات خارجی را در معرض خطر تحریم از سوی آمریکا قرار خواهد داد.

باراک اوباما٬ رئیس‌جمهور آمریکا٬ درصدد است تا بستر را برای تشدید پیوسته تحریم‌ها علیه ایران فراهم کند. برای تحقق این هدف٬ لازم است که پیکان تحریم‌ها صادرات نفت ایران را هدف قرار دهد تا اقتصادی که وابستگی شدید به نفت دارد٬ از این طریق به مرز فروپاشی برسد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس٬ کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا اطمینان حاصل کرده است که نفت‌خام به میزان لازم و کافی در بازارهای جهانی وجود دارد و تشدید تحریم‌ها بر ضد صنعت نفت ایران٬ آسیبی جدی به هم‌پیمانان آمریکا در جهان وارد نخواهد کرد. به همین خاطر این فشارها قرار است باز هم افزایش یابد.

اقدام جدید باراک اوباما به ایالات متحده این امکان را می‌دهد که آن دسته از بانک‌ها و موسسات خارجی را که هم‌چنان به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند تحریم و به نوعی مجازات کند. هدف از این تحریم‌ها منزوی کردن هرچه بیش‌تر بانک مرکزی جمهوری اسلامی است که تقریبا همه خرید‌های نفتی از ایران از مجرای آن انجام می‌شود.

تصمیم نهایی باراک اوباما مبتنی بر شرایط اقتصاد جهانی و سطح افزایش تولید و ارتقای ظرفیت‌های نفتی است. او تاکید کرده که شرایط بازارهای جهانی را از نزدیک پی‌گیری و نظارت خواهد کرد تا کاهش خرید نفت از ایران به تلاطم و افزایش قیمت‌ها در بازار منجر نشود.

بر اساس طرحی که در ابتدا در کنگره پیشنهاد و تصویب شد٬ آن دسته از موسسات مالی خارجی که با بانک مرکزی ایران مبادلات تجاری دارند نیز از امکان فعالیت در خاک آمریکا محروم می‌شوند. اجرای این اقدامات تنبیهی از پایان ماه ژوئن آغاز خواهد شد؛ تقریبا در همان زمانی که تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر قطع واردات نفت از ایران هم رسما اجرایی می‌شود.

مساله اینجاست که بسیاری از خریداران نفت ایران٬ از جمله چند کشور اروپایی در کنار ژاپن٬ کره جنوبی و هند از متحدان اساسی آمریکا هستند. به همین خاطر کشورهایی که گام‌های مشخصی برای کاهش واردات نفت از ایران بردارند می‌توانند از این تحریم‌ها معاف شوند.

بر اساس طرحی دفاعی که باراک اوباما اواخر دسامبر ۲۰۱۱ امضا کرده بود٬ تا پایان ماه مارس رئیس‌جمهور فرصت داشت که از تامین شدن نیاز نفتی بازارهای جهانی اطمینان حاصل کند و سپس از برخی کشورها بخواهد که خرید نفت از ایران را متوقف کنند.

با بالاگرفتن تنش‌های میان ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای بحث‌برانگیز جمهوری اسلامی٬ بهای نفت در بازارهای جهانی روندی افزایشی در پیش گرفته و این مساله در اولویت ذهن مقامات آمریکایی است که وادار کردن دیگر کشورها به کاهش یا قطع خرید نفت‌خام از ایران موجب افزایش برق‌آسای قیمت‌ها نشود.

با توجه به این‌که انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم در پیش است و باراک اوباما و حزب دموکرات آمریکا سالی حساس و سرنوشت‌ساز در پیش‌رو دارند٬ این ماجرا اهمیتی دوچندان می‌یابد. افزایش بهای سوخت می‌تواند موقعیت بهتری برای مخالفان و منتقدان اوباما در حزب جمهوری‌خواه آمریکا فراهم کند.

مقام‌های بلندپایه دولت آمریکا ابراز امیدواری کرده‌اند که از این طریق فشار اقتصادی بر ایران آن‌چنان افزایش یابد که رهبران جمهوری اسلامی وادار به تغییر رفتار و عقب‌نشینی از مواضع سرسختانه خود در قبال برنامه هسته‌ای شوند. گذشته از این٬ آمریکا از طریق اقدامات جدید این امکان را خواهد یافت که از اسرائیل بخواهد زمان بیشتری به تحریم‌ها بدهد و فعلا از حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران خودداری کند.