ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 24.03.2012, 9:28
مشارکت حکومت ایران در سرکوب‌های سوریه

رادیو فردا: مقام‌های اروپایی و آمریکایی بار دیگر ایران را به حمایت از دمشق از طریق ارسال «گسترده» تجهیزات فنی و نظامی‌ای چون فناوری‌های تجسسی، هواپیمای بدون سرنشین، و تسلیحات متهم کرده‌ و تأکید کرده‌اند که دمشق از این ابزار برای سرکوب مخالفان حکومتی بهره می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز که چهارم فروردین‌ماه منتشر شد، این مقام‌ها که نخواستند نام‌شان فاش شود جمهوری اسلامی را متهم کرده‌اند که «فناوری‌های تجسسی پیشرفته» در اختیار سوریه قرار داده است.

بر اساس این گزارش، حکومت بشار اسد از طریق این فناوری‌‌ها می‌تواند تلاش‌های مخالفان حکومت برای برقراری ارتباط با یکدیگر از طریق شبکه‌های اجتماعی را مختل کند.

این مقام‌ها همچنین ایران را متهم کرده‌اند که تعدادی هواپیمای بدون سرنشین به سوریه ارسال کرده است و افزوده‌اند که سوریه از این هواپیماها برای تجسس و تحت نظر قرار دادن مخالفان استفاده می‌کند.

رویترز تأکید کرده است که تاکنون دو وب‌سایت تخصصی هوایی با انتشار تصاویری، از پرواز دو هواپیمای بدون سرنشین ایرانی بر فراز آسمان دمشق و حمص خبر داده‌اند.

همچنین یک وب‌سایت اسرائیلی نیز به تازگی مدعی شده است که صنایع دفاعی سوریه دست به تولید هواپیماهای بدون سرنشینی زده‌اند که از لحاظ فناوری به هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی شباهت دارند.

یک مقام آمریکایی به تازگی گفته است: «در یک‌سال گذشته ایران به منظور تقویت بشار اسد کمک‌های امنیتی‌ به وی ارائه کرده است. تهران در ماه‌های گذشته با ارسال مواد مهلک نظیر اسلحه، مهمات و سایر تجهیزات نظامی، به حکومت سوریه در سرکوب مخالفان کمک کرده است.»

این مقام‌ آمریکایی همچنین تأکید کرده است که مقام‌های امنیتی ایران برای دادن مشاوره به حکومت سوریه در خصوص نحوه مقابله با مخالفان به دمشق سفر کرده‌ و در آن‌جا اقامت کرده‌اند.

تیرماه سال گذشته، خزانه‌داری آمریکا نيروی انتظامی جمهوری اسلامی، اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده اين نيرو به همراه احمدرضا رادان، جانشين فرمانده نيروی انتظامی، را به اتهام همکاری با حکومت بشار اسد در سرکوب معترضان در سوريه تحريم کرد.

بنا بر اين تحريم‌ها، کليه اموال اين افراد و نهادها مورد تحريم در قلمرو آمريکا توقيف و همکاری شهروندان آمريکا با آنها ممنوع اعلام شد.

کشورهای غربی پیشتر نیز ایران را متهم کرده بودند که با ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به سوریه، تحریم‌های سازمان ملل را نقض کرده ‌است. ایران بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل از ارسال و صدور تجهیزات نظامی منع شده است.

ایران همواره این اتهام‌ها را رد کرده است.

مقام‌های آمریکایی و اروپایی این بار نیز اگرچه ایران را متهم به حمایت از سرکوب‌های سوریه کرده‌اند، تأکید کرده‌اند که حکومت اسد تماما به این حمایت‌ها وابسته نیست و به خودی خود استوار است.

یک مقام آمریکایی گفته است که در حال حاضر کمک‌های ایران به سوریه حائز اهمیت است، اما به طور کلی تأثیر آن‌چنانی بر تمامیت کشمکش‌های سوریه ندارد.

ناآرامی‌ها در سوریه یک سال پیش آغاز شده و با سرکوب‌های گسترده حکومتی همراه بوده است. به گفته سازمان ملل، بیش از هشت هزار تن در اثر سرکوب‌های سوریه جان باخته‌اند.

ایران اتهام ارسال سلاح به سودان را رد کرد

همچنین روز شنبه وزارت خارجه جمهوری اسلامی اتهام ارسال سلاح از ایران به سودان را «به شدت» تکذیب کرد، ادعایی که پیشتر از سوی سودان جنوبی مطرح شده بود.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه، با مشکوک خواندن اهداف به گفته وی «مغرضانه» انتشار این‌ گونه اخبار، این گزارش‌ها را نادرست خواند و تأکید کرد که سیاست جمهوری اسلامی بر جلوگیری از خشونت و التزام به راه‌ حل گفت‌و‌گو تأکید دارد.

یک سخنگوی ارتش سودان جنوبی به تازگی ایران را متهم کرد که موشک در اختیار ارتش سودان قرار داده است و اعلام کرد که هواپیمای بدون سرنشین متعلق به سودان که در سودان جنوبی سرنگون شده حامل مهمات ساخت ایران بوده است.

از زمان تشکیل سودان جنوبی، روابط دو کشور بر سر مسائل متعدد از جمله خطوط مرزی و تقسیم منابع نفتی دچار تنش بوده است.