ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 18.03.2012, 18:02
جلال ذوالفنون نوازنده و آهنگساز سرشناس درگذشت

جلال ذوالفنون آهنگساز و نوازنده سرشناس تار و سه‌تار ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه روز ۲۸ اسفند درسن ۷۴ سالگی در بیمارستان البرز کرج درگذشت.

علی صدیقی خواننده و یکی از اعضای گروه «ذوالفنون» با اعلام این خبر، به خبر آنلاین گفت که دلیل درگذشت این چهره موسیقی ایران آمبولی ریه و سکته قلبی بوده است.

به گفته صدیقی، «ذوالفنون ۱۰ روز پیش به دلیل عمل قلب باز در بیمارستان ایرانمهر بستری شد و هفته گذشته پس از بهبودی نسبی از بیمارستان مرخص و به خانه منتقل شد. اما روز گذشته خانواده او متوجه شدند که ریه او آب آورده و او را به بیمارستان ایرانمهر منتقل کردند.»

او افزود: «پس از مدوای روز یکشنبه او را از بیمارستان مرخص کردند که در مسیر بازگشت از تهران به کرج استاد ذوالفنون سکته کرد و پس از انتقال به بیمارستان البرز درگذشت.»

جلال ذوالفنون متولد سال ۱۳۱۶ در آباده بود. در اوان کودکی به همراه خانواده‌اش به تهران آمد و فراگیری موسیقی را در همان دوران خردسالی آغاز کرد. برای ادامه تحصیل به هنرستان موسیقی ملی رفت و در آنجا به نوازندگی سه تار پرداخت و توامان با سازهای دیگری چون تار و ویولن آشنا شد.

نوازندگی ویولن را نزد برادر بزرگترش محمود ذوالفنون فرا گرفت. بعدها در رشته موسیقی دانشکده هنرهای زیبا راه یافت و از آموزش های نورعلی برومند و دکتر داریوش صفوت بهره های فراوان برد.

ذوالفنون از آثار و نحوه نوازندگی بزرگانی چون ابوالحسن صبا، ارسلان درگاهی و همچنین احمد عبادی تاثیرات فراوانی گرفت اما در نهایت خود به بیان مستقلی در نوازندگی سه تار دست یافت.

جلال ذوالفنون آثار متعدد مکتوب و صوتی در زمینه موسیقی ملی ایران از خود به جای گذاشته است که از آن میان آلبوم‌های گل صدبرگ و آتشی در نیستان از شاخص‌ترین آنها است.