ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 17.03.2012, 21:10
توقف دادوستد با پول ايرانی در امارات

العربیه: بازرگانان و ساير ايرانيان مقيم امارات متحده‌ی عربی روز به روز با مشکلات بيشتری مواجه می‌شوند. زيرا تقريباً همه‌ی صرافی‌های موجود در اين کشور از داد و ستد با ريال ايرانی خودداری می‌کنند.

خودداری صرافی‌های بزرگی همچون "الانصاری" و "الإمارات" (يو اِی ايی اکس‌چنج) از حواله فرستادن و حواله گرفتن با ريال ايرانی و خريد و فروش واحد پول ايران، باعث شده است که ساير صرافی‌ها نيز از چنين تعامل‌هايی خودداری کنند و تجار، شرکتها و مردم عادی ايرانی را با مشکل مواجه سازند.

موسسات صرافی اماراتی می‌گويند که اگر تحريم‌های مستقيم موجود عليه بانک مرکزی ايران و عدم امکان داد و ستد با آن هم نبود، بازهم مشکل سقوط ارزش ريال ايرانی سر جايش بود و دادوستد پولی را دشوار می‌ساخت.

يک گزارش روزنامه‌ی فرا منطقه‌ای "الشرق الأوسط " چاپ لندن از داخل بازارهای امارات حاکی است که ۴ شرکت بزرگ صرافی و نيز صرافی‌های کوچکتر مرتبط با آنها در دبی گفته‌اند: "ريال ايرانی به اختصار، نه خريد، نه فروش و نه حواله".

توقف داد وستند از هفته‌ها پیش

از سوی ديگر رويترز می‌گويد که اين توقف دادوستد از هفته‌ها پيش آغاز شده است. ليکن به تدريج بر سطح و عمق آن افزوده گشته است.

دولت امريکا از اواخر سال گذشته‌ی ميلادی سعی کرده است که ايران را از نظام مالی و بانکی جهان خارج کند تا تهران را از ادامه‌ی برنامه‌ی هسته ای خود بازدارد.

اين تحريم‌ها و فشارها باعث شده است که معاملات تجاری با ايران برای همه‌ی بانکها در سراسر جهان دشوار و بلکه توام با مخاطره شود.

در دسامبر گذشته بانک "نور اسلامی" که دفتر مرکزی اش در دبی قرار دارد، از ارسال ميلياردها دلار بهای نفت ايران به تهران خودداری کند و حسابهای خود را با جمهوری اسلامی ايران بلوکه نمايد.

واحد پول مخاطره آمیز

محمد انصاری، رئيس هيئت مديره و مدير عامل شرکت "الانصاری للصرافه" می‌گويد: پايين آمدن ارزش ريال ايرانی در برابر دلار امريکا در بازار آزاد که حتی به نصف هم رسيد، دادوستد با واحد پول ايران را مخاطره آميز کرده است.

او می‌افزايد: مانع ديگر ليستی از مقررات است که دوائر تنظيم کننده‌ی روابط مالی و تجاری در امريکا تعيين و اجرا می‌کنند. لذا کسی حاضر به مخاطره با دارايی‌های خود نيست تا ريال ايرانی را بپذيرد.

گفتنی است که دولت امارات در همراهی با تحريم‌های بين‌المللی روابط خود را با ۱۷ بانک ايرانی و از جمله بانکهای صادرات و ملی قطع کرده است. اين بانکها از سوی امريکا در ليست سياه قرارداده شده‌اند.

يک بازرگان ايرانی مقيم دبی می‌گويد: سی سال است که در امارات تجارت می‌کنم ولی الآن بايد ماهها بدوم تا يک حساب بانکی بازکنم.

تاجران ايرانی می‌گويند بيمه نيز معضل ديگر کار ماست. حال آنکه حمل و نقل کالا به بنادر ايرانی و بالعکس بدون بيمه امکان پذير نيست.

۸ هزار شرکت و ۴۰۰ هزار ایرانی در امارات

آمار اقتصادی امارات حاکی است ۸ هزار شرکت ايرانی در زمينه‌های مواد غذايی، مواد خام، آهن و فولاد، دستگاههای الکترونيکی، لاستيک ماشين، وسائل خانگی و خدمات فعاليت می‌کنند. روی هم رفته حدود ۴۰۰ هزار ايرانی در امارات زندگی می‌کنند.

گفته می‌شود بيش از ۱۰۰ تاجر ايرانی ورشکست شده‌اند. مرتضی معصوم زاده نائب رئيس هيئت مديره‌ی شورای بازرگانان ايرانی در دبی میگويد: تبادل تجاری ايران و امارات به شدت رو به کاهش می‌رود. در اين ميان بانکها بر مشکلات ايرانيان می‌افزايند.

آمارها حاکی است سه سال پيش حجم مبادلات بازرگانی امارات – ايران ۱۲ ميليارد دلار بود. در سال ۲۰۱۰ به ۷ تا ۸ ميليارد دلار رسيد و اکنون به گفته‌ی معصوم زاده می‌رود که به ۵ ميليارد دلار برسد.