ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 12.03.2012, 21:40
مجوز کشتار در سوریه را لغو کنید!

دویچه وله: شماری از دارندگان نوبل صلح و دیپلمات‌های بازنشسته خواستار مداخله شورای امنیت برای توقف خشونت‌ها در سوریه شدند. این گروه عدم توافق جامعه ‌جهانی را "فلج‌کننده" و مجوزی برای ادامه کشتار در سوریه خوانده‌اند.

شماری از دارندگان نوبل صلح و دیپلمات‌های بازنشسته در بیانیه‌ای که دوشنبه (۱۲ مارس/ ۲۲ اسفند) در روزنامه ‌آمریکایی فایننشال تایمز منتشرشده از روسیه خواسته‌اند رئیس‌جمهور سوریه بشار اسد را در سرکوب خشونت‌بار معترضان سوری متوقف کند.

در این بیانیه که روز سه‌شنبه در روزنامه فرانسوی فیگارو نیز منتشر می‌شود، آمده است: «شکاف میان جامعه‌بین‌المللی به مجوز ادامه کشتار برای حکومت اسد تبدیل شده است. این مجوز باید لغو شود.» سرکوب معترضان سوری در این بیانیه «بدترین موارد خشونت عمدی علیه جمعیت غیر نظامی یک کشور» در سال‌های اخیر خوانده شده است.

امضا کنندگان این بیانیه از جمله شیرین عبادی، دارنده نوبل صلح از ایران و ریچارد فون وایتسزکر، رئیس‌جمهور پیشین آلمان، تأکید کرده‌اند: «ما درک می‌کنیم که هیچ راه حل ساد‌ه‌ی برای این بحران وجود ندارد، اما تعهد اخلاقی خروج از بن‌بست کنونی بر دوش اعضای شورای امنیت است.»

در ادامه خاطر نشان شده است: «اعتبار و جایگاه بین‌المللی هر کشوری که در برخورد با این تراژدی قابل اجتناب در سوریه وارد عمل نشده، به شدت آسیب دیده است.»

چین و روسیه، دو عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد تا کنون دوبار قطعنامه این شورا در محکومیت سرکوب خشونت‌بار معترضان سوری را وتو کرده‌اند.

این اقدام به حمایت روسیه و چین از حکومت بشار اسد تعبیر شده و واکنش گسترده جامعه‌جهانی را همراه داشته است.

دارندگان نوبل صلح و دیپلمات‌های امضا کننده این بیانیه خواستار همکاری روسیه با "تلاش‌ جمعی" برای پایان بخشیدن هرچه سریعتر به درگیری‌های سوریه و همچنین حمایت همه‌جانبه از کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه شد‌ه‌اند.

امضاکنندگان این بیانیه در انتها با تأکید بر ضرورت غلبه بر اختلاف ‌نظرها، تصویب قطع‌نامه‌ی در شورای امنیت سازمان ملل را خواستار شده‌اند که حکومت سوریه را متعهد کند تمامی حملات غیرقانونی علیه مردم را متوقف کند، همه زندانیان سیاسی را آزاد و شرایط ارائه کمک‌های انساندوستانه سازمان‌های مستقل و بی‌طرف به مردم سوریه را تسهیل کند.‎

امضاکنندگان این بیانیه عبارتند از:

دارندگان نوبل صلح: شیرین عبادی‌، وکیل‌مدافع ایرانی و لیما گوبووی، فعال حقوق زنان در لیبریا و سیاستمداران: ریچارد فون وایتسزکر، رئیس‌جمهور پیشین آلمان؛ پدی اشدون، نماینده عالی سابق بوسنی و هرزگوین؛ فرناندو هنریک کاردوسو، رئیس‌جمهور سابق برزیل؛ اف ‌دبلیو دکلرک، رئیس جمهور سابق آفریقای جنوبی؛ جان اگلند، دیپلمات بازنشسته سازمان ملل متحد؛ کی سی کینگ، وزیر خارجه سابق هند، مروان معاشر وزیر خارجه سابق اردن؛ لوید آکسورتی، وزیر خارجه سابق کانادا و کلوویس مقصود، نماینده سابق اتحادیه عرب.



ویلیام هیگ: باید در حل بحران سوریه یکصدا عمل کرد

بی بی سی: ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است "حال زمان آن رسیده که رهبری و وحدت را در یافتن راه حلی برای بحران سوریه نشان دهیم."

آقای هیگ که این سخنان را در جریان جلسه ویژه امروز دوشنبه ۱۲ مارس (۲۲ اسفند ماه) شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک بیان کرد، افزود شورای امنیت سازمان ملل در مورد بحران سوریه با شکست مواجه شده، حال زمان آن رسیده که در مورد حل این بحران یک صدا و با هم عمل کرد.

سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه هم گفته است: "بحران سوریه به شدت برای روسیه نگران کننده است."

روسیه از جمله حامیان اصلی حکومت بشار اسد، رئیس جمهورسوریه بشمار می رود.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا‌، از روسیه و چین که پیش از این قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل را در مورد سوریه وتو کرده بودند، درخواست کرد که از خط مشی اتحادیه عرب برای حل بحران انسانی و سیاسی در سوریه حمایت کنند.

در همین حال کوفی عنان، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه که به ترکیه سفر کرده، گفته است که جهان باید با پیامی روشن و متحد اعلام کند که کشتار غیر نظامیان در سوریه "بسادگی قابل قبول " نیست .

آقای عنان پس از سفر دو روزه اش به سوریه و مذاکره با بشار اسد و سایر مقامات سوری، امروز دوشنبه ۱۲ مارس (۲۲ اسفند ماه) به ترکیه رفته تا با رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور در باره بحران سوریه دیدار و گفتگو کند.

آقای عنان در تلاش است که با تمام کسانی که می توانند به حل این بحران کمک کنند، مذاکره کند.

کشتار در حومه حمص

در همین حال فعالان مخالف دولت سوریه از کشته شدن دهها نفر در حومه شهر حمص خبر داده اند. آنها دولت را متهم به شکنجه و کشتار در این شهر کرده اند.

در یک فیلم ویدئویی که صحت آن تائید نشده، اجسادی در دو منطقه کرم الزیتون و العدویه که در حومه حمص واقع شده، نشان داده می شود که گلوهایشان بریده شده و زخم هایی از چاقو هم بر بدنشان دیده می شود.

تلویزیون دولتی سوریه کشف این اجساد را تائید کرده است، اما در عین حال گروههای باندهای تروریستی مسلح را مسئول این کشتار دانسته است.

گفته شده به دلیل محدودیت های شدید اعمال شده بر فعالیت رسانه های مستقل در این کشور، ارزیابی صحت آمار کشته ها امری دشوار است.

شورای ملی سوریه، مهم ترین گروه مخالف، برای رسیدگی به این "کشتار" خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است.

این شورا با اشاره به روسیه و چین گفته است که متحدان بشار اسد هم در کشتارهایی که توسط رژیم او صورت می گیرد، سهیم هستند.

ارتش سوریه به دنبال مهار شورش‌هایی است که به طور فزاینده، شکلی مسلحانه به خود می‌گیرند. این مخالفت‌ها نزدیک به یک سال پیش، ابتدا به صورت تظاهرات مسالمت‌آمیز آغاز شد، ولی به دنبال برخورد نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان، دو طرف به خشونت روی آوردند.

بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، از زمان آغاز خشونت‌ها در سوریه بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.