ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 08.03.2012, 19:08
رفتن به زندان به دلیل خودداری از امضاکردن عفونامه

مادر نازنین خسروانی، روزنامه نگاری که صبح دوشنبه ۱۵ اسفند ماه به دایره اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد و به دنبال آن برای تحمل حکم شش سال زندان روانه اوین شد در مصاحبه با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت دخترش به دلیل امضا نکردن درخواست عفو به زندان منتقل شده است.

نازنین خسروانی، روزنامه نگار روزنامه های اصلاح طلب چهارشنبه ۱۱ آبان ماه ۱۳۸۹ در منزلش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او در فرودین ماه سال جاری در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی عباس پیرعباسی به اتهام «اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام» به تحمل شش سال زندان محکوم شد و در دادگاه تجدید نظر این حکم تایید شد. نازنین خسروانی، اسفندماه سال ۱۳۸۹ بعد از تحمل ۱۳۲ روز بازداشت با سپردن وثیقه ای به ارزش ۶۰۰ میلیون تومان از زندان اوین آزاد شد.

اعظم افشاریان در خصوص چگونگی احضار و در نهایت رفتن دخترش به زندان به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:« وقتی دادگاه تجدید نظر حکم نازنین را عینا طبق حکم دادگاه بدوی امضا کرد و به وکیلش ابلاغ شد، وکیلش به نازنین گفت که دیگر هر وقت بخواهند تو باید بروی و خودت را معرفی کنی. اما مدت ها هیچ احضاریه ای نیامد تا اینکه مدتی پیش اخطاریه ای برای من که وثیقه گذار بودم فرستادند. اخطاریه هم به داخل ساختمان پرتاب شده بود، یعنی مستقیما به ما داده نشده بود. این اخطاریه که زیر دست و پای همسایه ها مانده بود، سرایدار برایمان آورد و چند روز هم از تاریخش گذشته بود. این اخطاریه در خصوص ضبط وثیقه بود. من به دادگاه مراجعه کردم تا دلیلش را بپرسم که آنها به من گفتند ما احضاریه ای برای نازنین فرستادیم اما او خودش را معرفی نکرده است بنابراین اخطاریه ضبط وثیقه را فرستادیم. من اعتراض کردم که هیچ احضاریه نیامده است که آنها هم گفتند شاید مثل همین اخطاریه زیر دست و پا مانده و به دستمان نرسیده باشد. گفتند حالا فردا نازنین بیاید. نازنین هم رفت و دو سه بار این رفتن و آمدن ادامه داشت.»

مادر نازنین خسروانی در پاسخ به این سوال که چرا نازنین چندین بار به دادسرای اوین فرا خوانده شد به کمپین گفت:«از نازنین خواسته بودند تا عفو نامه ای را امضا کند که نازنین هم گفته بود من امضا نمی کنم. بعد گفته بودند برو فکرهایت را بکن و فردا بیا، فردایش مثلا گفته بودند که قاضی نیست برو دو روز دیگر بیا. به همین ترتیب نازنین دو، سه بار رفت وآمد. تا اینکه دوشنبه صبح ساعت هشت و نیم صبح تماس گرفتند و به او گفتند که دوباره برود. من فکر می کردم که لابد مثل چند بار گذشته است و نازنین دوباره برمی گردد ولی نازنین که خودش آمادگیش را داشت چمدانش را هم با خودش برد. و این بار گفتند باید دیگر به زندان بروی اگر می خواهی بیرون باشی باید این عفو نامه را امضا کنی. من عفو نامه را ندیدم به دست نازنین دادند، نازنین هم خواند، برگه را روی میز گذاشت و گفت امضا نمی کنم.»

اعظم افشاریان با اشاره به اینکه از محتوای عفو نامه خبری ندارد، گفت:« حتی دوشنبه رییس دفتر اجرای احکام وقتی من داشتم با نازنین خداحافظی می کردم گفت که اگر می خواهی دخترت بیرون باشد باید بگویی این برگه را امضا کند که باز هم نازنین گفت من این کار را نمی کنم.»

مادر نازنین خسروانی با اشاره به بیماری قلبی دخترش گفت:« دیروز ۰دوشنبه)‌ نازنین نامه ای نوشت و درخواست کرد که برای ادامه معالجاتش به او فرصت دیگری داده شود که قاضی اجرای احکام دادسری اوین نیز زیر نامه اش نوشت این تقاضای شما رد می شود. نازنین بیماری قلبی دارد و در این مدت نیز تحت درمان بود. دلم می خواست که حداقل این فرصت را بهش می دادند تا کامل معالجه می شد.»

اعظم افشاریان با اشاره به اینکه تنها راه حل باقی مانده درخواست رسیدگی مجدد به دیوان عالی کشور است، گفت:« ما این هفته درخواست مان را به دیوان عالی کشور می فرستیم. خیلی ها به ما گفته اند که حکم شان در این مرحله تغییر کرده است و ما هم امیدواریم که این تغییر شامل حال حکم نازنین هم بشود چون واقعا حکم شش سال زندان برای نازنین خیلی زیاد است.»

این روزنامه‌نگار متولد سال ۱۳۵۵ و فارغ التحصیل رشته روزنامه‌نگاری و ارتباطات از دانشگاه آزاد است.