ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 26.02.2012, 19:47
پرسش درباره عملکرد رهبری وظیفه خبرگان است

دویچه وله: آیت‌الله علی‌محمد دستغیب در نامه‌ای سرگشاده به اعضای مجلس خبرگان با این نظر آیت‌الله خامنه‌ای که خبرگان نباید در جزئیات عملکرد رهبری دخالت کنند مخالفت کرده است.

آقای دستغیب از نمایندگان استان فارس در مجلس خبرگان و در شمار چهره‌های معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ است. او بارها در نامه‌هایی به سرکوب معترضان به نتایج این انتخابات و بازداشت فعالین سیاسی از جمله حصر خانگی آقایان موسوی و کروبی اعتراض کرده است.

آخرین نامه‌ی وی که روز یکشنبه ( ۷ اسفند/۲۶ فوریه) منتشر شده خطاب به اعضای مجلس خبرگان درباره نظر آیت‌الله خامنه‌ای پیرامون چگونگی نظارت خبرگان بر عملکرد رهبری است.

هفته گذشته عباس نبوی، یکی از روحانیون اصول‌گرا خبر داد که آیت‌الله خامنه‌ای در نامه‌ای به اعضای خبرگان تاکید کرده که نظارت و دخالت آنها در جزئیات تصمیم‌های خود، از جمله در مورد عزل و نصب افراد را نمی‌پذیرد.

به نظر آقای دستغیب، اگر آنچه به نقل از آیت‌الله خامنه‌ای گفته شده، صحّت داشته باشد، "از ناحیهٔ عدم اجتهاد است". وی تاکید کرده که اعضای خبرگان وظیفه دارند در هر موردی که خلاف شرع و قانون است، تذکّر دهند و در غیر این صورت مسئول هستند.

آیت‌الله دستغیب در نامه‌ی خود نوشته است: «اگر سؤال شود که چرا متّهمین در زندانها بدون محاکمه به سر می‌برند و با اکراه و اجبار از آنها اعتراف می‌گیرند و برای خانواده زندانیان، رعب و وحشت ایجاد می‌کنند، و چرا مردم به راحتی نمی‌توانند مطلب حق‌شان را بیان کنند، و چرا مسئولین قانون اساسی را به طور کامل اجراء نمی‌کنند؟ این طور جواب داده می‌شود که: اعضای خبرگان نباید در کارهای جزئی دخالت کنند.»

«همه‌ی قوا گوش به فرمان رهبراند»

عضو مجلس خبرگان در ادامه نامه‌ی خود می‌گوید، «اصل نظام زیر سؤال رفته، مردم از دین خدا فاصله گرفته‌اند و نسبت به آن بدبین شده‌اند.» او از اعضای خبرگان پرسیده «آیا نیمه شب و با رعب و وحشت به منزل افراد مشکوک الاتّهام وارد شدن، شرعی است؟ آیا بیان این حرف که چرا جناب آقای مهندس میرحسین موسوی و حجت‌الاسلام والمسلمین کروبی در حصر می‌باشند، دخالت در اُمور جزئی است؟»

آیت‌الله دستغیب می‌افزاید: «شما از تمام مراجع سؤال کنید که آیا حصر و زندانی کردن بدون محاکمه، شرعی و اسلامی است؟ آیا شُنودِ مکالمات و کنترل رفت و آمد خانواده‌ها به صرف اتّهام، شرعی است؟ آیا ایجاد رعب و وحشت برای مردم از ناحیهٔ سپاه، اسلامی است؟ کدام مرجع می‌تواند حکم به شرعی بودن این مسائل بدهد؟»

آیت‌الله دستغیب در ادامه نامه‌ی آورده است: «هنگامی که اعضای خبرگان از دخالت در امور جزئی (به قول گفته شده) ممنوع شدند، این گونه می‌شود که در مشکلات پیش آمده به قوهٔ قضائیه رجوع می‌شود و آنها هم می‌گویند ما گوش به فرمان رهبری هستیم، در حالی که می‌فرمایند این قوّه مستقلّ است!»

به گفته‌ی آقای دستغیب، وقتی مردم برای حل مشکلات خود به قوه مقننه رجوع می‌کنند، «آنها می‌گویند ما ولائی هستیم، در حالی که آقایان می‌گویند مجلس مستقلّ است! و قوهٔ مجریه نیز به همین نحو.»

به نظر آیت‌الله دستغیب همین امور سبب می‌شود که حوزه‌ها از استقلال خارج شوند و «کار به سپاه محوّل شود و آنها در همهٔ مسائل حوزه‌ها، دخالت کنند».

محمد نوری‌زاد، نویسنده و سینماگر منتقد حکومت نیز در آخرین نامه‌ی خود به آیت‌الله خامنه‌ای به همین موضوعی اشاره دارد که در نامه‌ی آیت‌الله دسغیب آمده است: وظیفه مجلس خبرگان در نظارت بر عملکرد رهبری.

آقای نوری‌زاد نوشته است: «مجلس خبرگان اگر شأن بایسته خویش را به کار می‌بست، شما (آیت‌الله خامنه‌ای) خیلی زود کنار گذارده می‌شدید. با یک قلم،‌‌ همان قتل‌های زنجیره‌ای. چرا که دستگاه مخوف اطلاعاتیِ قاتل و شکنجه‌گرِ ما، به هیچ دستگاه جز شخص جناب شما پاسخگو نبوده و نیست. و سال‌ها این فاجعه‌ها در بطن این دستگاه مخوف دست به دست می‌شده است. امروز نیز کار به‌‌ همان منوال است. امروز نیز فرزندان پاک ما اسیر این دستگاه بی‌حساب و کتاب‌اند و قانون خاک آلود ما شهامت پرسیدن یک «چرا» از او را ندارد.»