ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 24.02.2012, 8:45
کوفی عنان برای توقف کشتار به سوریه می‌رود

دویچه وله: وزیر امورخارجه آمریکا اطمینان داد که رژیم بشار اسد سقوط خواهد کرد. هیلاری کلینتون در لندن گفت که "دوستان سوریه" مردم این کشور را تنها نخواهند گذاشت و آمریکا آماده ارائه "کمک‌های ملموس" به مخالفان است.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، اظهار داشت که نیروهای مخالف رژیم سوریه به زودی مسلح می‌شوند تا بتوانند در برابر حملات ارتش از خود دفاع کنند و "تا اندازه‌ای دست به حمله بزنند".

کلینتون گفت اطمینان دارد که رژیم بشار اسد از قدرت کنار خواهد رفت. او که شامگاه پنجشنبه در حاشیه کنفرانس "یاری به حل بحران سومالی" در لندن سخن می‌گفت، اظهار داشت ایالات متحده برای ارائه "کمک‌های ملموس" به نیروهای مخالف بشار اسد آماده است. او درباره سرشت و چندوچون یاری‌های کشورش توضیح بیشتری نداد.

کلینتون خطاب به خبرنگاران گفت: «برای من تردیدی وجود ندارد که در سوریه به زودی تحولاتی روی می‌دهد که بر اثر آن کشتار و خونریزی متوقف خواهد شد.»

محافل دیپلماتیک از قول هیلاری کلینتون گفته‌اند که ایالات متحده در کنفرانس تونس، رشته‌ای از امکانات پشتیبانی از مخالفان دولت سوریه را اعلام خواهد کرد.

"دوستان سوریه"

روز جمعه در پایتخت تونس کنفرانسی از نمایندگان کشورهای "دوست سوریه" برگزار می‌شود. گفته می‌شود که حدود ۷۰ کشور و سازمان بین‌المللی در این کنفرانس شرکت می‌کنند. کنفرانس سه هدف اصلی دارد: ارائه امدادهای انسانی به مردم سوریه، تقویت "شورای ملی سوریه" برای کسب قدرت در این کشور و اعلام اقدامات تحریمی شدیدتر علیه رژیم بشار اسد.

چین و روسیه، دو قدرت حامی دولت سوریه از شرکت در کنفرانس تونس خودداری می‌کنند. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، کنفرانس را به عنوان "برنامه‌ای مشابه لیبی" تخطئه کرده است.

دولت چین نیز روز پنجشنبه (۲۳ فوریه) اعلام کرد که کنفرانس "دوستان سوریه" را بایکوت می‌کند. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که وزیران خارجه چین و روسیه در مذاکره‌ای تلفنی بر وحدت نظر خود در دو نکته تأکید کرده‌اند: ضرورت آغاز گفت‌و‌گوی دولت سوریه با نیروهای مخالفان، و جلوگیری از هرگونه مداخله خارجی در بحران سوریه.

انتظار می‌رود که شرکت‌کنندگان در کنفرانس تونس، توقف فوری درگیری‌ها را خواستار شوند و از دولت سوریه تقاضا کنند که راه امدادرسانی به افراد آسیب‌دیده را باز کند.

"کمیته بین‌المللی صلیب سرخ" پیشنهاد کرده است که برای یاری به شهروندان سوریه "مناطق امن" تشکیل شود. دولت سوریه تا کنون به این خواست پاسخ نداده است.

هر دو طرف فعال در "نقض حقوق بشر"

"کمیسیون دفاع از حقوق بشر" وابسته به "سازمان ملل متحد" در گزارشی از "نقض خشن حقوق بشر" در سوریه پرده برداشته است. در لیستی که توسط هیئتی مستقل فراهم آمده است، شماری از زمامداران سوریه به "ارتکاب جنایت علیه بشریت" متهم شده‌اند. گفته می‌شود که ارتش سوریه از حمله به مناطق مسکونی و بیمارستان‌ها نیز ابایی ندارد. نام بشار اسد رهبر سوریه نیز در این لیست دیده می‌شود.

بنا به این گزارش در ۱۱ ماه گذشته بیش از ۱۸ هزار نفر در سوریه بازداشت شده و بیشتر آنها در زندان‌های رژیم زیر شکنجه‌های وحشیانه قرار گرفته‌اند. در همین مدت بیش از ۶ هزار نفر به قتل رسیده‌اند که بیش از ۵۰۰ نفر از آنها کودک بوده‌اند.

گزارش یادشده مخالفان رژیم سوریه متشکل در "ارتش آزاد سوریه" را نیز به نقض حقوق بشر متهم می‌کند. گفته می‌شود که مخالفان حکومت نیز، هرچند در میزانی محدودتر، به قتل و آدم‌ربایی دست زده‌اند.



کوفی عنان: فرستاده ویژه سازمان ملل

کوفی عنان، دبیر کل پیشین سازمان ملل، برای یافتن راه حلی مسالمت‌آمیز به سوریه می‌رود. دبیرکل پیشین سازمان ملل مأموریت دارد راه حلی بیابد تا کشتار و خونریزی در سوریه متوقف شود.

سازمان ملل متحد شامگاه پنجشنبه (۲۳ فوریه) در بیانیه‌ای اعلام کرد بنا به توافقی میان بان کی مون، دبیرکل "سازمان ملل متحد" و نبیل عربی، دبیرکل "اتحادیه کشورهای عربی"، کوفی عنان به عنوان نماینده‌ی ویژه سازمان ملل برای رسیدگی به بحران سوریه تعیین شده است.

در بیانیه آمده است: «آقای عنان در جهت پایان دادن به تمام درگیری‌های خشونت‌آمیز، موارد نقض حقوق بشر و همچنین یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای بحران سوریه تلاش خواهد کرد.» به آقای عنان اختیار داده شده است که آزادانه دستیارانی برای فعالیت خود انتخاب کند.

کوفی عنان در شرایطی به مأموریت برقراری آشتی در سوریه گماشته می‌شود که رژیم سوریه و مخالفان آن در نبردی بی امان درگیری شده‌اند و کشور در آستانه جنگ داخلی قرار گرفته است.

طبق گزارش‌هایی که از سوریه رسیده، نیروهای مسلح این کشور روز پنجشنبه (۲۳ فوریه) به حملات سنگین خود با توپ و تانک و خمپاره به شهرهای حمص، حماه، درعا و دیرالزور ادامه داده‌اند. به گفته نیروهای مخالف دولت، دهها نفر جان خود را از دست دادند. در روستای کفرتون در نزدیکی حماه تنها ۱۳ نفر از اعضای یک خانواده به قتل رسیدند.

فرار از مهلکه حمص

به گزارش منابع مخالف حکومت سوریه در حملات ارتش به شهرهای گوناگون در روز پنجشنبه بیش از ۱۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. گفته می‌شود که ارتش در کوبیدن شهر حمص، توپ‌های بزرگ و موشک‌های "اسکاد" به کار برده است.

شهر جنگ‌زده‌ی حمص، همچنان در محاصره است و عده‌ای از خبرنگاران هنوز در محله "بابا عمرو" هستند. آنها از دولت سوریه خواسته‌اند که با برقراری آتش‌بس به آنها اجازه خروج بدهد.

ادیت بوویه، خبرنگار روزنامه فرانسوی فیگارو، تقاضا کرده است که از سوریه به لبنان منتقل شود. او که به شدت زخمی شده و زانوی او شکسته است، به جراحی فوری نیاز دارد و باید هرچه زودتر با آمبولانس به لبنان منتقل شود.

خانم بوویه در حمله شدید بامداد روز چهارشنبه (۲۲ نوامبر) به شدت زخمی شد. طی آن حمله دو خبرنگار غربی کشته شدند: ماری کالون روزنامه‌نگار آمریکایی و رمی اوشلیک، خبرنگار عکاس فرانسوی.

پل کونروی، خبرنگار و عکاس روزنامه بریتانیایی "ساندی تایمز" نیز در پیامی از حمص، خواهان پایان درگیری‌ها شده است. او که در درگیری‌ها زخمی شده است، می‌گوید از سوی هیئت پزشکی "ارتش آزاد سوریه" تحت درمان قرار دارد.

دیپلمات‌های خارجی در سوریه برای انتقال خبرنگاران زخمی و همچنین اجساد دو خبرنگار مقتول به کشورشان تلاش می‌کنند.

وزارت خارجه سوریه مرگ دو خبرنگار را به خانواده‌های آنها تسلیت گفته، اما یادآور شده است که خود را در مرگ آنها مسئول نمی‌داند، زیرا آنها به صورت غیرقانونی وارد کشور شده بودند.

دولت سوریه از ورود خبرنگاران خارجی به شدت جلوگیری می‌کند و روزنامه‌نگاران به کمک نیروهای مخالف وارد کشور می‌شوند. وزارت اطلاعات سوریه از تمام خبرنگاران خارجی خواسته است که به خاطر حفظ جان خود، هرچه زودتر به مقامات رسمی مراجعه کنند.