ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 22.02.2012, 20:07
دو خبرنگار در حمص سوریه کشته شدند

کشته شدن دو خبرنگار غربی در شهر حمص با واکنش های زیادی در جهان رو برو شده است. دولت فرانسه تایید کرده است که دو خبرنگار غربی در شهر حمص کشته شده‌اند.

سخنگوی دولت فرانسه اعلام کرد که ماری کالوین، خبرنگار پرسابقه آمریکایی که برای هفته‌نامه ساندی تایمز کار می‌کرد و رمی اوشلیک، عکاس - خبرنگار فرانسوی در اثر اصابت خمپاره به محل اقامتشان در منطقه باب عمرو در شهر حمص جان خود را از دست دادند.

آمریکا کشته شدن این دو خبرنگار را «نمونه شرم‌آور دیگری از بیرحمی رژیم سوریه» خواند.

نیکلا سارکوزی رئیس جمهور فرانسه نیز گفت که کشته شدن این دو خبرنگار نشان می دهد که "دیگر بس است" و حکومت بشار اسد باید برود.

دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا هم در پارلمان کشورش گفت: «این واقعه اندوهبار یادآور خطراتی است که خبرنگاران آن را به جان می خرند تا جهان را از وقایع هولناک سوریه آگاه کنند.»


ماری کالوین

به گزارش بی بی سی، جان ویترو سردبیر هفته نامه ساندی تایمز در خصوص خانم کالوین گفت: «ماری یکی از شخصیت‌های فوق‌العاده در طول حیات ساندی تایمز به شمار می‌رفت. او با شوق زیادی خبرهای مناطق جنگ زده را پی‌گیری می‌کرد زیرا معتقد بود که گزارش از جنگ می‌تواند جلوی اعمال رژیم های بیرحم را بگیرد و جهانیان را متوجه آن سازد.»

جرمی هانت، وزیر فرهنگ بریتانیا نیز کشته شدن ماری کالوین را یک ضایعه اندوهبار خواند و از او به عنوان یک خبرنگار زبده و باکفایت یاد کرد.

ماری کالوین به عنوان خبرنگار جنگی سی سال سابقه کار داشت و مصمم بود که فجایع انسانی ناشی از جنگ را انتشار دهد.

او هنگام تهیه خبر از جنگ در سری‌‌لانکا بشدت زخمی شد و یک چشم خود را ازدست داد به همین دلیل همواره یک نوار سیاه برچشم از دست داده اش می بست.

خانم کالوین در سال ۲۰۱۰ جایزه بهترین روزنامه‌نگار سال بریتانیا را به خود اختصاص داد.


ماری کالوین در قاهره در میان معترضین در سال ۲۰۱۱

روز چهارشنبه سایت اینترنتی ساندی تایمز آخرین گزارش ماری کالوین را تحت عنوان «ما در وحشت کشتار جمعی بسر می‌بریم» منتشر کرد.

او یک روز قبل از کشته شدنش در مصاحبه با بی بی سی از بمباران بی‌وقفه باب عمرو گزارش داده و گفته بود: «من امروز شاهد مرگ فجیع یک کودک دوساله بودم. ترکش خمپاره به قسمت چپ سینه او فرورفته بود و پزشک گفت که هیچ کاری برای نجات این کودک از دستش ساخته نیست. این وقایع بار ها و بارها هم چنان تکرار می‌شود.»

رمی اوشلیک گزارشگر عکاس فرانسوی که برای خبرگزاری آی پی سه پرس کار می کرد از بهار عرب در بسیاری کشورها و هائیتی گزارش‌های زیادی تهیه کرده بود‌.

جنایات رژیم اسد ابعاد بی‌سابقه‌ای یافته

تنها در روز سه‌شنبه، بیش از صد نفر در ناآرامی های سوریه کشته شدند که ۴۰ نفر آنها در شهر حمص بودند. این شهر طی چند روز گذشته شاهد عملیات نیروهای دولتی بوده و آنها نقاط مختلف شهر را گلوله باران کرده اند.

یکی از فعالان مخالف دولت روز گذشته گفت در باب عمرو در حمص، آتش بی‌وقفه توپخانه، جان شهروندان بی دفاع را به شدت در معرض خطر قرار داده و آنها باید هر چه زودتر این منطقه را ترک کنند. شهر حمص طی ماه های گذشته از مراکز اصلی تظاهرات ضد دولتی بوده است.

اعدام‌های جمعی در شهر ادلب

در همین حال گزارش‌های رسیده از شهر ادلب حاکیست که ۵۰ نفر در حملات نیروهای امنیتی در این شهر کشته شده‌اند.

ویدیوهایی که از سوی مخالفان در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته و در اینترنت به نمایش گذاشته شده است، نشان می‌دهد که مخالفان دولت به صورت جمعی اعدام شده‌اند.

دو ویدئو نشان می‌دهد که اهالی دو روستا به دور ده‌ها جسد حلقه زده‌اند و دستان کشته‌شدگان از پشت بسته شده است.

در یک ویدیوی دیگر از شهر ادلب ۵۰۰ سرباز سوری دیده می شوند که مدعی‌اند از ارتش گریخته و به ارتش آزاد سوریه پیوسته اند‌.


واکنش گزارش‌گران بدون مرز
کشته شدن سه روزنامه‌نگار در جهنم حمص


گزارش‌گران بدون مرز در تاریخ ٢٢ فوریه ٢٠١٢ از کشته شدن روزنامه‌نگار امریکایی ماری کلوین و عکاس خبرنگار فرانسوی ریمی اوش‌لیک و مجروح شدن تعدادی دیگر، از جمله خبرنگار مستقل ادیت بوویه و همکار روزنامه فرانسوی فیگارو در بمباران شدید منقطه باب عمرو در شهر حمص مطلع شده است. روز ٢١ فوریه شهروند خبرنگار رامی احمد السید نیز در اثر بمیاران جان سپرده بود.

گزارش‌گران بدون مرز این جنایت را قاطعانه محکوم می‌کند. رژیم سوریه در میان خون و مرگ سیاست سانسور و سرکوب اطلاع رسانی را ادامه می‌دهد. بشارال‌اسد تصمیم به تنبیه جمعی مردم گرفته است و با خشونت تمام و بکارگیری همه‌ی امکانات می خواهد خبرنگاران، شاهدان این سرکوب را مجازات کند. جامعه جهانی نباید در برابر ویران کردن شهرحمص که کانون مقاومت هواخواهان دمکراسی است منفعل بماند.

قعطنامه‌ی ١٧٣٨ شورای امنیت سازمان ملل در سال ٢٠٠٦ امنیت خبرنگاران را در مناطق جنگی تضمین کرده است. محل حضور خبرنگاران و مراکز رسانه‌ای مناطق بی طرف هستند و نباید مورد حمله قرار گیرند. بنا بر اطلاعات گردآوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز، صبح روز ٢٢ فوریه ١١ خمپاره به مرکز رسانه‌های در منطقه باب عمرو که خبرنگاران در آن‌جا حضور داشته‌اند، شلیک شده است. این ساختمان بعنوان مکانی بی طرف و امن، محل رفت و آمد خبرنگاران بود و به همین دلیل احتمال عامدانه بود این حمله وجود دارد.

از آغاز جنبش اعتراضی در سوریه، شهر حمص، که یکی از اصلی‌ترین کانون‌های مقاومت معترضان است در محاصره نظامی و زیر بمباران شدید قرار دارد، حملات نظامی و سخت‌گیری مقامات رژیم امکان حضور آزادانه‌ برای خبرنگاران را ناممکن کرده است.

از آغاز سال میلادی منطقه‌ی باب عمرو هدف هر روزه‌ی بمباران است. گزارش‌گران بدون مرز یادآور می‌شود که از اغاز جنبش تا امروز ٧ حرفه‌کار رسانه‌ها به هنگام انجام وظیفه اطلاع رسانی در سوریه کشته ‌شده‌اند. ٥ خبرنگار ژیل ژاکیه خبرنگار فرانسوی، شکری احمد راطب ابو بورقل،بازیل السید، فزراد جبران و سلیمان صالح ابوزید، و ٢ شهروند خبرنگار رامی احمد السید و همکار مظهر طایره.