ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 20.02.2012, 19:32
مسئولان کشته‌شدن دو معترض خوزستانی پاسخ ‌دهند

مسئولان کشته شدن معترضان بازداشتی در خوزستان از مصونیت برخوردارند

عدالت برای ایران: با وجود گذشت بیش از یک ماه از آغاز سرکوب معترضان در شهرهای مختلف خوزستان، هنوز هیچ مقام امنیتی یا قضایی در مورد جزییات قتل دو تن از بازداشت شدگان و نیز وضعیت سایرین پاسخی ارائه نداده است. تاکنون بیش از ۶۰ تن از شهروندان شهرهای شوش، اهواز و … در تجمعات اعتراضی یا در منازل و محلهای کار خود دستگیر شده‌اند و مرگ دو تن از بازداشت شدگان (محمد کعبی، بازداشت شده در شوش) و ناصر آلبوشوکه (بازداشت شده در اهواز)، از سوی مقامات اداره اطلاعات به خانواده‌هایشان اعلام شده است.

دور جدید سرکوب معترضان در خوزستان، شب اربعین، مقارن با زمانی که تعداد زیادی از مردم برای برگزاری مراسم اربعین به شوش دانیال می آیند آغاز شد. در عصر روز ۲۳ دی (۱۳ ژانویه)، تعدادی از جوانان عرب اهل شهر شوش، دست به راهپیمایی و سردادن شعارهایی مانند ” حریه حریه شعب الاهوازی نادیه” (آزادی، آزادی، مردم اهواز ندا می دهند) زدند. آنها در عین حال با توجه به آغاز تبلیغات غیر رسمی انتخاباتی در استان خوزستان، شعارهایی در مورد تحریم انتخابات داده اند. تاکنون اسامی و مشخصات ۲۵ نفر اعلام شده که یا در جریان تظاهرات یا کمی بعد از آن در شهر شوش دستگیر شده اند. محمد کعبی، ۳۵ ساله، یکی از کسانی بود که در تظاهرات دستگیر شد و ۲۰ روز پس از دستگیری، در ۱۳ بهمن به خانواده اش اعلام شد که در زندان کشته شده است.

سعید دبات، پسر دایی محمد کعبی که برادرش احمد دبات نیز در میان بازداشت شدگان شهر شوش است درباره جزییاتی که تاکنون درباره مرگ محمد کعبی به دست آمده به عدالت برای ایران گفته است: “از زمان دستگیری تا همین الان، هیچ خبری و اطلاعی به هیچکدام از خانواده های دستگیر شدگان داده نشده است. فقط یک تلفن زده اند، گفته اند ما از اطلاعات شوش تماس می گیریم و بچه شما مرده است. شما هم حق ندارید هیچگونه مراسمی، هیچگونه عزاداری برایش بگیرید. هیچ توضیحی هم ندادند که جنازه اش چه شده، در کجا دفن شده است … همین را گفته اند و تمام.”

دبات همچنین تایید کرده است که از همان فردای دستگیری دسته جمعی معترضان در شهر شوش، مادران زندانیان، از جمله مادر محمد کعبی هر روز در مقابل دادگستری شوش که در شهرک دانیال واقع است تجمع می کنند تا خبری از وضعیت فرزندانشان بگیرند اما هیچیک از مقامات قضایی، تاکنون پاسخی به آنها نداده و تجمعات آنها توسط ماموران و با خشونت متفرق شده است. وی می گوید: “مادرها اعتقاد دارند بچه‌های آنها را هم مثل محمد کعبی کشته‌اند که هیچ خبری به آنها نمی دهند.”

محمد کعبی، سی و پنج ساله، دانشجوی حقوق دانشگاه آزاد دزفول بوده است. وی که در عین حال به کار کشاورزی اشتغال داشته همسر و دو فرزند ۸ و ۵ ساله داشته است. همسر وی، خدیجه کعبی که کمی بعد از بازداشت محمد کعبی، او نیز در منزل بازداشت شده و تا لحظه نوشتن این خبر نیز در بازداشت به سر می برد، چهار ماهه باردار است.
سجاد کعبی، یکی دیگر از اعضای بازداشت شده این خانواده، تنها ۱۷ سال دارد و دانش آموز پیش دانشگاهی است.


ناصر آلبوشوکه
دو عکس از ناصر آلبوشوکه؛ عکس سمت چپ چند روز قبل از دستگیری و مرگ گرفته شده و عکس سمت راست، پس از مرگ، در سردخانه بیمارستان گلستان اهواز گرفته شده است.

ناصر آلبوشوکه از جمله بیش از ۳۵ نفری بوده است که در اهواز و شهرکهای حومه آن در دو ماه گذشته به اتهام هایی مانند شعارنویسی بر دیوارها در مورد تحریم انتخابات پارلمانی پیش رو، تغییر مذهب از شیعه به سنی و…بازداشت شده است.

کمال آلبوشوکه، پسر عمه ناصر آلبوشوکه بازداشت و مرگ او را چنین روایت می کند: “روز ۶ بهمن (۲۶ ژانویه ۲۰۱۲) از مرکز اطلاعات اهواز با خانواده دایی ام تماس گرفتند و گفتند پسرتان پیش ماست و اتهامش اقدام علیه امنیت ملی است. روز ۱۰ بهمن ام دوباره تماس گرفتند گفتند بیایید بچه تان را ببرید. دایی ام از یک طرف دنبال سند بود که شاید بخواهند و نداشته باشد، از یک طرف می گفت برایش غذا ببرم شاید گشنه باشد. همین که رسید آنجا، دید یک ماشین آمبولانس ایستاده و یک نفر را روی برانکارد دارند می گذارند تویش. دایی ام از روی پیرهنش، پسرش را شناخته و خواسته برود جلو که در آمبولانس را بسته اند و گفته اند پسرت پیش ما نیست.”

جنازه ناصرآلبوشوکه یازده روز در سردخانه بیمارستان گلستان اهواز بوده و ماموران اداره اطلاعات اهواز اجازه دفن به خانواده را نمی دادند. تا اینکه بالاخره جنازه به خانواده، به این شرط که هیچگونه دعوتی برای مراسم تدفین و عزاداری صورت نگیرد تحویل داده شد. به همین دلیل خانواده، علیرغم میل خود ناگزیر شدند بدن ناصرآلبوشوکه را در شهر رامشیر (خلف آباد) در ۱۰۰ کیلومتری اهواز در کنار قبرستان خانوادگی دفن کنند.

به گفته کمال آلبوشوکه، “آثار ضرب و جرح بر بدن ناصرآلبوشوکه کاملا واضح بوده است.” و خانواده ناصر آلبوشوکه به محض اطلاع از مرگ وی، به دادسرای اهواز شکایت کرده اند اما علیرغم درخواست آنها، پزشکی قانونی حاضر به دادن گواهی کتبی و رسمی به آنها نشده و تنها به طور شفاهی گفته است که علت مرگ، خفگی و خونریزی بوده است.
خانواده آلبوشوکه در فاصله ده روزی که اجازه دفن به آنها داده نمی شده، وقتی با بی اعتنایی بازپرس پرونده در اهواز مواجه شده اند، حتی به تهران هم رفته اند و به دادستانی عمومی و انقلاب تهران مراجعه و در آنجا طرح شکایت کرده اند اما آنها را مجددا به دادستانی اهواز ارجاع داده اند. با وچود پیگری های مکرر، مقامات قضایی اهواز تاکنون هیچ پاسخی درمورد مسئولان مرگ ناصرآلبوشوکه به خانواده او نداده اند.

ناصر آلبوشوکه، متولد ۱۳۷۱ و در زمان مرگ، ۱۹ سال داشته است. وی در یک مغازه کوچک لباس فروشی در خیابان نادری اهواز کار می کرده و در همان جا نیز بازداشت شده است.

مسئولان قتل بازداشت شدگان اعتراضات خوزستان

عدالت برای ایران، به محض دریافت اخبار موثق درمورد بازداشت گروهی معترضان در خوزستان و قتل حداقل دو تن از آنان در زمان بازداشت، طی فراخوانی، خواستار دریافت اطلاعات بیشتر در مورد هویت و وابستگی سازمانی مرتکبان این نقض شدید حقوق بشر شد. خانواده های سعید کعبی و ناصرآلبوشوکه، در پاسخ به این فراخوان، اداره اطلاعات خوزستان و به خصوص ماموران اطلاعات شهرهای شوش و اهواز را مسئول دانسته اند.

تاکنون مشخص نشده بازداشت شدگان و از جمله دو فردی که کشته شده‌اند، در کدام بازداشتگاه در شهرهای شوش و اهواز نگه داری می‌شوند. اما سعید دبات اعلام می کند که منابع معتبر محلی، علاوه بر ماموران اداره اطلاعات شوش، مسئولان پایگاه مقاومت بسیج مسجد حضرت ابوالفضل شوش را در میان کسانی که معترضان را دستگیر کرده اند دیده اند. تحقیقات عدالت برای ایران برای اطمینان از صحت و سقم هویت و وابستگی سازمانی افراد یاد شده همچنان ادامه دارد.

در عین حال، محمدصادق جمشیدی، رییس دادگستری شهرستان شوش، حدود یک ماه قبل از دستگیری معترضان در این شهر، در مصاحبه ای با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) گفته است: «دستگاه قضایی شوش با هر گونه جرایم انتخاباتی، ایجاد ناامنی، تشنج و قانون شکنی در جامعه به شدت تمام برخورد می کند.» و به این ترتیب، به نظر می رسد که مسئولان قضایی شهر شوش نیز از همان ابتدا در روند دستگیری و برخورد شدید با معترضان دخالت داشته اند.
عدالت برای ایران در پیگیری فراخوان اول خود درباره شناسایی مقامات و نهادهای مسئول در بازداشت، شکنجه، قتل در زمان بازداشت، بی خبر نگاه داشتن خانواده ها، عدم امکان دسترسی به وکیل و سایر موارد نقض حقوق بشر که در مورد معترضان در خوزستان اتفاق افتاده است، همچنان به تحقیقات خود در این زمینه ادامه می دهد. و از تمامی کسانی که در مورد مقامات اطلاعاتی، امنیتی و قضایی مسئول نقض شدید و گسترده حقوق معترضان اطلاعاتی در دست دارند می خواهد که با در اختیار گزاردن اطلاعات خود جهت شناسایی ناقضین حقوق بشر در خوزستان کوشش کرده و اجازه ندهند که این اعمال در خفا باز هم تکرار شود.

ما بار دیگر از تمامی کسانی که خود، خانواده یا دوستانشان قربانی نقض حقوق بشر شده‌اند، می خواهیم که در راستای ایجاد بانک اطلاعاتی ناقضین حقوق بشر که عدالت برای ایران در صدد انجام آن است، شواهد، اطلاعات و اسناد خود را (هر چند جزئی) در رابطه با عاملین و مرتکبان چنین جنایاتی، به ویژه در مناطق عرب نشین، در اختیار ما بگذارند. بدیهی است کلیه اطلاعات پس از بررسی و تحقیق از سوی ما و پس از اطمینان از صحت آنها در اختیار عموم قرارخواهد گرفت.

برای وارد کردن اطلاعات درباره ناقضان حقوق بشر به این صفحه بروید یا از طریق ای میل با ما تماس بگیرید:
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

توضیحات بیشتر درباره این موضوع، در فراخوان عدالت برای ایران برای شناسایی مسئولان قتل بازداشت شدگان در خوزستان آمده است.

http://justiceforiran.org/