ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 18.02.2012, 10:59
سناتورهای امریکایی: ایران درصدد خرید زمان است


بدنبال اعلام آمادگی ایران برای شرکت در مذاکرات 1+5، گروهی از سناتورهای آمریکایی در نامه ای به اوباما خواستار توقف کامل فعالیت های غنی سازی اورانیوم در ایران شدند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، گروهی از سناتورهای آمریکایی روز گذشته در قالب نامه‌ای به "باراک اوباما" رئیس جمهوری آمریکا هشدار دادند که قاطعانه با هرگونه پیشنهاد در مذاکره با ایران که مجوزی برای ادامه فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم در تهران باشد، مخالفند.

در این نامه که توسط ده ها سناتور آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهورخواه امضا شده بود، نگرانی هایی مطرح شده است مبنی بر اینکه ایران در تلاش است تا از موضوع از سرگیری مذاکرات با قدرت های جهانی درباره برنامه هسته ای‌اش برای خرید زمان و تضعیف فشارهای بین المللی بر خود استفاده کند.

سناتورهای آمریکایی در ادامه این نامه نوشته‌اند که چنین ترفندهای تاکتیکی (از سوی ایران) انحرافاتی خطرناک هستند و نباید با آنها مدارا کرد.

سناتورهای کنگره آمریکا گفتند: برای مثال، ما قویا با هرگونه پیشنهادی که تحریم‌ها علیه ایران را نادیده بگیرد و یا اینکه محدودیتی در این تحریم‌ها ایجاد کند در ازای چیزی کمتر از تعلیق کامل، قابل اثبات و پایدار تمام فعالیت های غنی سازی ایران ۳ و ۲۰ درصد مخالفیم.

خبرگزاری فرانسه نوشت: مبتکران این نامه سناتور مستقل "جو لیبرمن"، "باب منندز"،‌ سناتور دموکرات و "جیم ریچ" سناتور جمهورخواه کنگره آمریکا بودند.

پیش از نامه هشدارآمیز سناتورهای آمریکایی به اوباما، سعید جلیلی نماینده جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای با غرب ک در تاریخ ۱۴ فوریه به نامه اشتون مبنی بر ازسرگیری مذاکرات پاسخ داد و اعلام کرد که ایران آمادگی این را دارد تا در اولین فرصت با گروه ۱+۵ ( آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) مذاکره کند.

روز جمعه ۱۷ فوریه هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا و کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نسبت به پاسخ جلیلی خوش‌بینی محتاطانه‌ای نشان دادند.

هیلاری کلینتون در واکنش به این اعلام آمادگی گفت: این پاسخ ایران ، همان است که منتظر آن بودیم. وزیر خارجه آمریکا افزود «اگر قرار بر ادامه مذاکرات باشد، باید از اینکه ایران به تلاش جدی و پی گیرانه برای به نتیجه رسیدن مذاکرات پایبند است مطمئن باشیم.»

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز که در کنار هیلاری کلینتون در کنفرانسی خبری در واشنگتن حضور یافته بود به خبرنگاران گفت که او در این باره محتاط اما به ادامه مذاکرات خوشبین است. کاترین اشتون همچنین بر ادامه دو مسیر تحریم و تشویق در برابر ایران تاکید کرد.

کشورهای غربی براین نظرند که برنامه هسته ای ایران اهداف نظامی دارد اما ایران با رد این اتهامات تاکید کرده است که برنامه هسته ای صلح آمیزی دارد. ایران از بازرسی کامل تاسیسات اتمی و نیز اماکن منظون به فعالیت‌های مخفیانه خود توسط آژانس جلوگیری کرده و پرسش‌ها و ابهام‌های آژانش درباره برنامه‌ی اتمی ایران بی‌پاسخ مانده‌اند.

خودداری ایران از همکاری کامل با آژانس به اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور منجر شده که در آخرین دور آن صنعت نفت و بانک‌ها و ارتباطات مالی و بانکی ایران هدف تحریم‌های قرار گرفته است.