ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 16.02.2012, 18:18
استعفای اعتراضی هفت خبرنگار در کابل

بی بی سی: شماری از خبرنگاران یک تلویزیون محلی در کابل، در اعتراض به آنچه که "سانسور و عدم رعایت آزادی بیان" می‌خوانند، استعفا کرده‌اند.

نصیر فیاض، مجری برنامه تحلیلی _سیاسی "زاویه" در تلویزیون آریانا و شش تن از همکارانش که از این تلویزیون استعفا کرده اند به بی بی سی گفته اند که مسئولان این تلویزیون، "تحت فشار مقام های داخلی و خارجی" برنامه های خود را سانسور می کنند.

مصاحبه با سفیر ایران؛ دلیل تعطیلی برنامه 'زاویه'؟

آقای فیاض می گوید پخش مصاحبه او با فدا حسین مالکی سفیر ایران در کابل، سبب شد که مسئولان تلویزیون آریانا، برنامه "زوایه" را تعطیل کنند.

سفارت ایران در کابل، پس از پخش مصاحبه فدا حسین مالکی از تلویزیون آریانا، از این تلویزیون به کمیسیون نظارت بر تخطی های رسانه ای افغانستان، شکایت کرد.

اعضای کمیسیون رسیدگی به تخطی های رسانه ای در وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان گفته اند که شکایت سفارت ایران در کابل، از تلویزیون آریانا، در دست بررسی است.

اما مسئولان تلویزیون آریانا می گویند، مشکلی که بین این تلویزیون و سفارت ایران پیش آمده بود، حل شده و سفارت ایران از پیگیری شکایت خود در کمیسیون نظارت بر تخطی های رسانه ای، صرف نظر کرده است.

عزیزالله آرال، از مسئولان تلویزیون آریانا به بی بی سی گفت، در پخش مصاحبه سفیر ایران از تلویزیون آریانا، "کاستی های کوچکی وجود داشت که سبب ناراحتی آنها شده بود" اما این مساله با میانجیگری کمیسیون نظارت بر تخطی های رسانه ای حل شد.

این در حالیست که مسئولان تلویزیون آریانا می گویند که استعفای کارمندان این تلویزیون و همچنین تعطیل شدن برنامه "زاویه"، ربطی به این ماجرا ندارد.

آقای فیاض که با فدا حسین مالکی در دفترش کارش در سفارت ایران مصاحبه کرده بود، گفت که آقای مالکی در آن مصاحبه اظهاراتی داشت که بعد از پخش آن متوجه شد "غیر دیپلماتیک" بوده است.

آقای فیاض گفت:"در این مصاحبه از او پرسیدم که به عنوان یک سفیر چگونه به خود اجازه می دهد که افغانستان را کشور اشغال شده بخواند؟ و آقای مالکی پاسخ داد، اشغال شاخ و دم ندارد و به بازرسی خانه ها از سوی نیروهای خارجی و همچنین بازرسی بدنی زنان افغان توسط این نیروها اشاره کرد."

نصیر فیاض گفت، مصاحبه اش با آقای مالکی پرتنش بود و او در جریان مصاحبه چند بار ادامه مصاحبه را قطع کرد اما دوباره حاضر شد به مصاحبه ادامه دهد ولی هیچگاه از او نخواست که مصاحبه اش را پخش نکند.

استعفا، خود سانسوری و اعمال محدودیت

همزمان با آقای فیاض، شش تن دیگر از کارمندان تلویزیون آریانا نیز استعفا کرده اند. علی کاظمی، خبرنگار امور ورزشی تلویزیون آریانا یکی از این افراد است. او می گوید، "اعمال محدودیت و خود سانسوری" از سوی مسئولان تلویزیون او را مجبور به استفعا کرده است.

آقای کاظمی می گوید استعفای دسته جمعی این هفت خبرنگار از تلویزیون آریانا، برای "حمایت از حقوقی است که آنها بعنوان یک خبرنگار باید داشته باشند".

به گفته این خبرنگاران، "در افغانستان هنوز کسانی که نفوذ و قدرت دارند، می توانند، بر خبرنگاران و رسانه‌ها، اعمال نفوذ و اعمال سلیقه کنند و عرصه برای کار حرفه ای روزنامه نگاری روز به روز تنگتر می شود."

در همین حال عبدالشکور دادرس عضو کمیسیون نظارت بر تخطی های رسانه ای، با تاکید بر اینکه شکایت ایران در مورد تلویزیون آریانا هنوز در دست بررسی است، گفت این شکایت بررسی خواهد شد اما "هیچگاهی به کشور های خارجی و یا هم نمایندگی های سیاسی این کشور ها در افغانستان، اجازه نخواهند داد تا مانع ازادی بیان و کار رسانه ها شوند."

در ده سال گذشته ده ها رسانه تصویری در افغانستان ایجاد شده که بسیاری از کارشناسان آن را نشانه افزایش آزادی بیان در این کشور می دانند.

اما برخی از کارشناسان معتقدند، رشد کمی رسانه ها و جذب نیروی عظیم جوان و تازه کار در این رسانه ها در مواردی می تواند سبب نقض معیارهای روزنامه نگاری منصفانه، آزاد و مسئول، در برخی از رسانه های این کشور بشود.

عده ای از خبرنگاران و دست اندر کاران رسانه ای خود نیز بر این باور هستند که برخی از این رسانه ها به دلیل نو پا بودن و یا تعلق آنها به افراد و جریانهای مشخص سیاسی، آنها را از یک رسانه حرفه ای بی طرف دور کرده است.

ولی آنچه که نمی شود نادیده گرفت، جدال جدی بین رسانه ها، دولت و نیروهای محافظه کار در افغانستان است. جدالی که در ده سال گذشته جریان داشته و هر روز جدی تر نیز می شود.