ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 13.02.2012, 19:30
نفتکش‌ها از انتقال نفت ایران خوداری می‌کنند

رادیو فردا: گروه کشتيرانی «او اس جی»، شرکت «فرانت لاين» و بیشتر صاحبان سوپر تانکرهای نفتکش اعلام کرده‌اند که از اين پس نفت ايران را به مشتريان آن در نقاط مختلف جهان منتقل نخواهند کرد.

«او اس جی» که مرکز آن در نيويورک است اعلام کرد که ۴۵ سوپر تانکر این شرکت ديگر از ايران بارگيری نخواهند کرد.

شرکت های کشتيرانی «فرانت لاين» و «نوا» هم که مجموعا ۹۳ نفتکش و سوپر تانکر در اختيار دارند گفته اند که از داد و ستد با جمهوری اسلامی خودداری می کنند.

گرچه آمريکا و اتحادیه اروپا پیش از این تلاش کرده بودند تا با اعمال تحريم هایی، درآمدهای ارزی ايران از محل صادرات نفت را کاهش دهند و از گسترش برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی جلوگيری کنند ولی به دليل پيچيدگی وضعيت بيمه صنايع کشتيرانی بين‌المللی نتوانسته بودند در اين امر موفق شوند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، فعاليت بيشتر شرکت‌های بزرگ نفتکش در خارج از آمريکا و اروپا متمرکز شده است و به همین دليل در گذشته جلوگيری از نقل و انتقال نفت ايران مشکل بود.

اما اکنون با تحريم نفت ايران از سوی اتحاديه اروپا و همچنين تحريم شرکت‌های بيمه ای که با ايران همکاری می‌کنند، نقل و انتقال نفت ايران با مشکلات جدی روبرو شده است.

بيمه حدود ۹۵ درصد از شرکت های نفتکش بين المللی طبق قوانين اروپا صادر می شود و به گفته تحليل گران نفتی، جمهوری اسلامی ایران از اين پس به سختی می تواند نفت صادراتی خود را به دست مشتريانش برساند.

به نوشته بلومبرگ، گرچه شرکت های بزرگ کشتيرانی تا چند هفته پيش هم به نقل و انتقال نفت ايران ادامه می دادند ولی به گفته «پر منسون»، از دست اندرکاران خطوط بین المللی کشتيرانی در استکهلم سوئد، برگ برنده در این زمینه، کنترل شرکت های بيمه است که می تواند داد و ستد با ايران را کاهش دهد.

بلومبرگ می افزاید: يکی از تانکرهای گروه کشتيرانی «او اس جی» در اواخر ژانويه سال جاری در بندر خارک پهلو گرفت ولی پس از يک روز آب های ايران را ترک کرد.

ظرفيت اين نفتکش دو ميليون بشکه نفت خام است که به نوشته بلومبرگ به احتمال زياد در ايران بارگيری کرده و به مقصد يکی از مشتريان نفت ايران به راه افتاده است.

اما در هفته های اخير شرکت های بزرگ بين المللی که نگران لغو قراردادهای بيمه نفتکش های خود هستند روز به روز از بازار ايران فاصله می گيرند.

اتحاديه اروپا خريد نفت از ايران را حدود پنج ماه ديگر کاملا متوقف می کند و مشتريان آسيايی ايران هم به دنبال جايگزين های مناسب برای تامين انرژی مورد نياز خود هستند.

هفته گذشته آژانس بين المللی انرژی در گزارش ماهانه خود، تحريم ها عليه ايران را موثر خواند و گفت در صورتی که تحريم های اتحاديه اروپا عليه ايران کاملا اجرا شود احتمالا حدود يک ميليون بشکه از نفت صادراتی ايران کاهش خواهد يافت.

به گفته آژانس بين المللی انرژی، در این صورت ايران مجبور خواهد شد مازاد نفت توليدی خود را در شناورهای دريايی دخيره کند و يا از سطح توليد نفت خود بکاهد.