ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 13.02.2012, 9:06
به زندان‌ها و حصرها پایان دهید


در تجمع اعتراضی فعالان سیاسی ایرانی مقیم پاریس
در آستانه سالگرد حصر موسوی، کروبی و رهنورد عنوان شد:

به زندان‌ها و حصرها پایان دهید


پشتیبانی از آزادی تمامی زندانیان سیاسی در ایران، به ویژه پایان دادن به بازداشت زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی دلیلی برای تجمع فعالان سیاسی ایرانی مقیم فرانسه شد تا در میدان تروکادرو (حقوق بشر) پاریس گرد هم آیند. شرکت کنندگان در این تجمع که در یکی ازسردترین روزهای این شهر برگزار شد نه تنها به حصر خانگی یکساله زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، چهره های شاخص جنبش سبز ایران، اعتراض کردند بلکه خواستار آزادی زندانیان سیاسی و رفع محدودیت ها در حوزه آزادی بیان شدند.

در آستانه ۲۷ بهمن ماه- سالگرد حصر خانگی رهنورد ، موسوی و کروبی- جمعی از فعالان سیاسی ایرانی مقیم فرانسه با انتشار بیانیه ای از تمام هم‌میهنان ساکن فرانسه و دیگر مدافعان حقوق بشر دعوت کرده بودند تا باحضوردرتجمعی همبستگی خودرابامبارزه برای آزادی ودموکراسی وعدالت درایران نشان دهند. این تجمع اعتراضی روزیکشنبه ۱۲ فوریه ۲۰۱۲ در حالی آغاز شد که برخی از حاضران پرچم های سه رنگ ایران و تصاویر شهدای جنبش سبز و زندانیان سیاسی را در دست داشتند. آغازگر این تجمع اعتراضی پیام شیرین عبادی،برنده جایزه صلح نوبل بود که توسط عبدالرضا تاجیک،روزنامه نگار برگزیده ۲۰۱۰ سازمان گزارشگران بدون مرز قرائت شد.

راه حل های بحران ایران؛ آزادی زندانیان سیاسی و انتخابات آزاد تحت نظارت بین المللی

شیرین عبادی در پیام خود به حاضران در این تجمع با تاکید بر غیر قانونی بودن حصر زهرا رهنورد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی نسبت به فشار علیه فعالان سیاسی، اجتماعی و روزنامه نگاران ایران اعتراض کرد.

عبادی در پیام خود تاکید کرد: «حکومت جمهوری اسلامی ایران نه تنها به ضوابط حقوق بشر و تعهداتی که در این خصوص پذیرا شده ، بی اعتنا است حتی قوانینی را هم که خود تصویب نموده اجرا نمی کند و از این رو بر خلاف ضوابط مقرر در قانون آئین دادرسی کیفری شهروندان را دستگیر و به زندان می افکند. »

برنده جایزه صلح نوبل با اشاره به تحریم های اقتصادی و رشد منفی اقتصاد ایران که نتیجه سیاست های خارجی غلط حکومت بوده است، خواستار آزادی کلیه زندانیان سیاسی و برگزاری انتخابات آزاد تحت نظارت بین المللی به عنوان راه حل های فوری برای رفع بحران کشور شد.

عبادی در پایان اعلام کرد که به قدرت رسیدن حکومتی مردمی در ایران راه مصالحه بین المللی را باز گذاشته و می تواند با حفظ منافع ملی ، ایران را از تحریم اقتصادی و خطر جنگ دور کند.

لاهیجی: این حصر هیچ سند قانونی ندارد

سخنران بعدی این تجمع عبدالکریم لاهیجی، حقوقدانو نایب رئیس فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر بود که از منظر حقوقی به روند غیر قانونی حبس میرحسین موسوی ، زهرا رهنورد و مهدی کروبی اعتراض کرد. لاهیجی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه سرکوب در ایران بی تاثیر بوده است، به پیام ۳۹ زندانی سیاسی اشاره کرد که «از قلب زندانهای جمهوری اسلامی استبداد را به چالش کشیده اند.»

اشاره لاهیجی به فراخوان ۳۹ زندانی سیاسی بود که هفته پیش در راستای دعوت مردم ایران به حمایت از رهبران محصور جنبش سبز صورت گرفت. لاهیجی در ادامه سخنان خود با اشاره به شهادت هاله سحابی و هدی صابر، استواری زندانیان سیاسی ایران را نشانی از پایداری جنبش مردمی ایران دانست و با چالش کشیدن تصمیم حاکمیت در حصر حامیان جنبش سبز توضیح داد:« هیچ سند قانونی و ماده حقوقی حصر موسوی ،کروبی و رهنورد را توجیه نمی کند.»

وی با اشاره به اجلاس شورای حقوق بشر که قرار است در ماه مارس برگزار شود اعلام کرد که این شورا منتظر گزرش احمد شهید،گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران است تا نظر خود را در مورد حصر خانگی این سه چهره شاخص جنبش سبز اعلام کند. پس از این سخنان پیامهایحزبهایسوسیالیستوکمونیستوسبزهایفرانسهقرائت شد.

احزاب فرانسوی: به حصر رهبران مخالفان ایران پایان دهید

سبزهای فرانسه در پیام خود با اشاره به «تلاش ملت ایران در طول دو سال گذشته در راستای مبارزه با استبداد» و با یادآوری «تقلب گسترده انتخاباتی در سال ۱۳۸۸»، به سرکوب جنبش سبز ایران و کشتن معترضان و حبس خانگی سه چهره سرشناس این جنبش ، اعتراض وتصریح کردند:«حقوق بشر در ایران سرکوب شده، اعدام ها افزایش یافته اند. ما خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی و لغو همه محدودیت های اعمال شده در برابر آزادی های دموکراتیک هستیم. ما خواستار آزادی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد هستیم.»

از سوی دیگر حزب سوسیالیست فرانسه ضمن اعلام حمایت از تجمع فعالان سیاسی ایران در پاریس و با انتقاد از زندانی کردن فعالان سیاسی و چهره های شاخص جنبش سبز، همبستگی خود را با اینتجمع اعلام کرد و خواستار ارسال هیاتی مستقل برای تحقیق در مورد وضعیت قربانیان سرکوب و تخطی از حقوق بشر در ایران شد.

حزب کمونیست فرانسه نیز در پیام خود به محدودیت آزادی بیان و سانسور بیش از حد در ایران اعتراض کرد و همبستگی خود را با «جنبش مردمی ایران» اعلام کرد.

دلیل بازداشت رهنورد ،موسوی و کروبی اعلام همبستگی در مبارزه علیه دیکتاتورهاست

«جمعیت منشور آزادی ها» که جریانی عربی – فرانسوی هوادار بهار عربی است ، دیگر جریانی بود که در پیام خود ضمن اعلام همبستگی با جنبش دموکراتیک ایران، تنها گناه رهنورد، موسوی و کروبی را حمایت از قیام های منطقه عنوان کرد و خواستار آزادی این سه چهره شاخص جنبش مردمی ایران شد. این جمعیت در پیام خود ضمن تاکید بر حمایت از زندانیان سیاسی ، خواستار احترام حکومت ایران به آزادی های بنیادین و حقوق اساسی مردم شد. در این پیام تصریح شده است که «تنها گناه رهبران جنبش مردمی ایران اعلام همبستگی در مبارزه علیه دیکتاتورهاست.»

رضا علیجانی: جنبش سبز با طبقات فرودست ارتباط برقرار کند

رضا علیجانی، فعال ملی – مذهبی نیز در این تجمع در سخنانی با تقدیر از استقامت کروبی، موسوی و رهنورد، این سه چهره شاخص جنبش سبز ایران را به عنوان نمونه ها ونمادهایی از مقاومت زندانیان سیاسی از گرایشات مختلف فکری – سیاسی و نیزمقاومت مردم آگاه ایران معرفی کرد و آنها را رهبران مدنی جنبش سبز نامید. این فعال ملی -مذهبی با اشاره به ماهیت جنبش سبز، این جنبش را «اصلاح اصلاحات» نامید و به دو ضعف جنبش اصلاح طلبی دوم خرداد ۱۳۷۶ اشاره کرد.

به اعتقاد علیجانی جنبش سبز فاصله میان خودی و غیر خودی که یکی از نقاط ضعف دوران اصلاحات محسوب می شد را کم کرد و اما در مورد ضعف دوم اصلاحات یعنی عدم اتصال به طبقات فرودست جامعه تا کنون ناموفق بوده است. وی تاکید کرد جنبش سبز باید با اتخاذ استراتژی نوین ضمن ارتباط با اقشار فقیر این ضعف را جبران کند. وی شهدای اخیر جنبش را در امتداد شهدای جنبش آزادی خواهی ایران در دهه شصت قلمداد کرد که راهشان به ثمر نشسته است.

پایان بخش این تجمع قرائت قطعنامه ای بود که توسط محمد علی توفیقی روزنامه نگار و فعال سیاسی صورت گرفت. در این قطعنامه ضمن دعوت ازتمامی وجدان‌های بیدار و مدافعان حقوق بشر در جهان، برای تلاش در راه آزادی سه چهره برجسته‌ی جنبش سبزمردم ایران، اعزام گروه‌های مستقل حقوق بشری برای پیگیری وضع کنونی آنان،به عنوان گام نخست برای تغییروضع فعلی تصریح شد.