ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 10.02.2012, 7:59
بهار خلق‌های ایران فرا می‌رسد

به مناسبت نزدیک شدن سالگرد ۲۵ بهمن ۱۳۸۸ و حضور میلیونی مردم در اعتراض به مهندسی انتخابات ریاست جمهوری و اولین سالگرد زندان خانگی رهبران جنبش سبز، شورای هماهنگی راه سبز امید در بیانیه‌ای از تمامی همراهان و حامیان جنبش سبز دعوت کرده از ساعت ۴ تا ۷ بعد از ظهر روز ۲۵ بهمن ماه (۱۴ فوریه ۲۰۱۲) در تهران در پیاده ‌روهای خیابان‌های انقلاب و آزادی، حدفاصل میدان فردوسی و تقاطع نواب، و در شهرستان‌ها در خیابان اصلی هر شهر، بنابر تصمیم فعالان محلی، اقدام به پیاده‌روی سکوت کنند.

فعالان جامعه مدنی عرب اهواز، اعتقاد راسخ دارد: که پیش شرط رهائی انسان، مرهون طرد استبداد در شکل سیاسی - اقتصادی - و فرهنگی آن است. نابودی استبداد در ایران تنها با اتحاد همه نیروهای آزادی خواه کشور میسر خواهد شد.

ما با تمام کسانی که در ارتباط با جنبش سبز به خیابان ها آمدند و به خاطر فردای بهتر مردم ایران هزینه ی سنگین پرداخت نموده‌اند و در زندان ها و در خانه های محصور همچنان در حال پرداخت هزینه‌های بیشترند، همبستگی خودرا پیش از این اعلام کرده بودیم. اکنون هم از دعوت به راه پیمائی مسالمت جویانه ۲۵ بهمن ۱۳۹۰ شورای هماهنگی راه سبز امید، حمایت خودرا اعلام می کنیم و از همه هم میهنان به ویژه مردم عرب اقلیم عربستان ایران دعوت می کنیم در این راه پیمائی مسالمت جویانه با شعارهای متناسب با شرایط عمومی که متضمن مطالبات عادلانه ملی ماست شرکت کنند.

به رغم تفاوت میان ما و اصلاح طلبان که اساسی‌ترین نیروی جنبش سبز را تشکیل می‌دهند، این جنبش توانسته است خصوصیت فراگیر خودرا حفظ نماید و رهبری اصلاح طلب آن، با درک ضرورت فراگیری جنبش ضمن اعتراف به تنوع قومی ایرانیان، تا کنون نشان داده است که از هوشیاریِ ضرور برای ایجاد همبستگی هرجه گسترده تر در جنبش برخوردار است و در همین راستا دفاع از حقوق ملیت‌ها و اقلیت‌ها مذهبی را بارها در بیانیه ها و مناسبت‌های مختلف تکرار کرده است.

فعالان جامعه مدنی عرب اهواز براین باور است: در این برهه سرنوشت ساز تاریخی، "هوشیاری" لازم برای همبستگی توانمند میان نیروهای مختلف جنبش مردمی ایران ضرورتی اجتناب ناپذیر برای عقب راندن استبداد در ایران است، که در بهار فرا روی ملل ایرانی دیر یا زود متجلی خواهد شد و برای همیشه بساط جور و ستم را از این سرزمین برخواهد چید؛ و شاهد مدعای ما بهار عربی ست که در آن کشورها بی وقفه و با اتکا به نیروهای مردمی در جریان است.

زنده باد همبستگی ملل ایرانی،
برای آزادی و نابودی استبداد

فعالان جامعه مدنی عرب اهواز
۹| ۲| ۲۰۱۲




ربيع الشعوب الايرانية قادم
بمناسبة اقتراب الذكرى السنوية لانطلاق المظاهرات الجماهيرية يوم 25 بهمن 1388 في ايران وكذلك احتجاز قادتها، دعت اللجنة التنسيقية في الحركة الخضراء الى القيام بمظاهرات جماهيرية وذلك في تمام الساعة 4 الى 7 من يوم 25| بهمن 1390 الموافق 14كانون الثاني– شباط 2012 حيث سوف تنطلق المظاهرة من شارعي الثورة و الحرية " والمنطقة التي تفصل بين ساحة فردوسي وتقاطع النواب في طهران اما في بقية المقطعات الايرانية سوف تنطلق المظاهرة في الشوارع الرئيسة المهمة لكل من هذه المقطاطعات وفقا لقرار النشطاء المحليين و اكدت اللجنة في بيانها على الالتزام بسلمية هذه المظاهرات و عدم اللجوء الى اي شكل من اشكال العنف .

وانطلاقا من ايماننا المطلق بمقارعة الاستبداد بكل اشكاله السياسية و الاقتصادية و الثقافية وان النضال من اجل الحرية لا يعرف الحدود و تضامنا منا مع جميع اولئك الذين نزلوا الى الشوارع والذين ضحوا بانفسهم من اجل غد افضل للشعوب الايرانية و كذلك اولئك الذين يقبعون اليوم في السجون والذين سجن في منازلهم، نؤيد دعوة لجنة التنسيق الرامية الى الدعوة للخروج بمسيرات بمناسبة الذكرى الاولى للمظاهرات الكبرى التي حدثت في طهران و الاقاليم الايرانية ونطالب جماهير شعبنا العربي الاهوازي المشاركة في هذه المظاهرات السلمية رافعين شعارات تنسجم و هذه المناسبة و تعبر عن مطالب شعبنا في الحصول على حقوقه القومية العادلة لان جزءاً من هذه الاهداف ينسجم مع الشعار الذي رفعته الحركة الخضراء ( الاصلاحيين ) و القائل " ان الدفاع عن حقوق الأقليات والاعتراف بالتنوع والإختلافات القومية هو شرط ضروري لليقظة والتضامن " كما نوصي جماهير شعبنا بالتحلي بالعقلانية و الصبر و التمسك بسلمية المظاهرة وعدم الللجوء الى اي شكل من اشكال العنف كما اننا على ثقة تامة ان ربيع الشعوب الايرانية قادم لامحالة طال الزمن ام قصر و لنا في ربيع الحرية العربي خير مثال.

عاش التضامن بين الشعوب الايرانية،
عاشت الحرية و ليندحر الاستبداد .
نشطاء المجتمع المدني الاهوازي
التاريخ 9| 2| 2012

نظر کاربران:


■ خوشبختانه اولین بار است که می بینم بحث درباره عربها رنگ عرب ستیزی ندارد و این مساله را به فال نیک می گیرم . اما هموطنان فارس بدانند که انها از ما ایرانی تر نیستند ! و حق ندارند برای ما تعیین تکلیف کنند ما در کشوری مشاع زندگی می کنیم و حق داریم از یک نوع سیستم غیرمتمرکز بر خوردار باشیم.
ضمنا فراموش نکنید که در سال ۱۳۱۳ شورای وزرای ایران در زمان رضا شاه نام رسمی عربستان را پس از پانصد سال و اندی سال به خوزستان تبدیل کرد و نام شهرهای محمرة را به خرمشهر و معشور را به ماهشهر و عمیدیة را به امیدیه و عبادان را به آبادان و خفاجیة را به سوسنگرد و بنی طرف را به دشت میشان و حویزه را به هوزگان و فلاحیه را به شادگان تبدیل کرد! سوال در اینجاست که ایا شرط ایرانی بودن فارس بودن و نام فارسی داشتن است و شهرها باید نام فارسی داشته باشند ! چنین طرز تفکری زمینه جدایی را فراهم می کند و وحدت را بر باد می دهد ضمنا نام عربستان هیچ ربطی به کشور سعودی ندارد چون نام رسمی این کشور (المملکة العربیة السعودیة) است و مردم این کشور روحشان هم خبر ندارد که ایرانی ها نام قدیمی یکی از استانهایشان را بر این کشور نهاده اند . به امید همبستگی همه ایرانیان بر اساس برابری و وحدت داوطلبانه که از هر وحدتی مستحکم تر خواهد بود.


■ من خود از منطقه‌ای می‌آیم که تاریخا منطقهٔ سکونت اعراب بوده و کماکان هست. بنده به عربی تکلم می‌کنم و نسبت به اعراب جنوب ایران سمپاتی شدید دارم. متاسفانه روشنفکاران عرب خوزستان تا کنون سعی کرده‌اند که برای خود سازی جداگانه بزنند و راه جداگانه‌ای برای خود انتخاب کرده‌اند.
این هم میهنان باید بدانند که سرنوشت همهٔ ما در این مملکت رقم می‌خورد. تکروی و پیش کشیدن شعارهای جدائی‌طلبانه نه تنها دردی از مردم عرب ایرانی دوا نمی‌کند بلکه هزینه‌ای بر این مردم عرب تحمیل می‌کند غیر قابل جبران و از این منظر این سیاست بسیار مخرب است. راه حل مردم عرب ایران، به مانند دیگر اقوام ایرانی، مبارزه برای دمکراسی و نظام پارلمانتاریستی است. ایجاد پارلمانی که در آن می‌شود حقوق ویژهٔ منطقه‌ای را برای اقوام مختلف ایرانی از جمله اعراب را طرح کرد و آنرا به پیش برد. من ارسال این اطلاعیه هموطنان عربم به این سایت را به فال نیک می‌گیرم از روی آوردن هموطنان عربم به بقیهٔ اپوزیسیون استقبال می‌کنم. به امید روزی که اعراب ایران مانند سایر اقوام حقوق ویژه خود را کسب کند.
محب للعرب و متعاطف معهم


■ با عرض سلام
خطابم را فقط به دو نفر از دوستان، هم میهن و کاوه اهنگر است. هم میهن میگوید استانی بنام عربستان وجود ندارد و کاوه اضافه میکند نه فارسیستان و نه بختیاریستان و نه عربستان فقط خوزستان وغیر از ان نقطه ضعف دادن به رژیم اخوندی خواهد بود. متعجب از آنم که انکس که مدعی دارای عقل سلیم و منطقی باشد و حس هموطنی و برابری و آزادیخواهی دارد چرا بایستی چنان گوید و چنان قضاوت کند؟!! پس اگر چنین است اسامی تمامی استانها را یعنی باید یا عوض و یا حذف کرد. نه کردستانی باشد و نه آذربایجان و نه بلوچستانی باشد نه استان فارس و نه ترکمن صحرایی باشد و نه لرستان و یک نام مشترک و ثابت برای همه انتخاب نمود. چرا فقط نسبت به بودن نام عربستان نشان داده می‌شود؟
لیدا اهوازی


■ دوستان، عربستان نام تاریخی این استان است که در سال ۱۳۱۳ توسط رضا خان تغییر یافت. این نام فارسی است و ۵ قرن بر این اقلیم اطلاق می شد. به قول روانشاد شکرالله پاک نژاد، این نام همچون لرستان، کردستان، آذربایجان، چهار محال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، ترکمن صحرا و مازندران می تواند نشانگر وجود یکی از ملیت های ایران یعنی مردم عرب باشد. می توان همچون موارد دیگر - بندر پهلوی و رضاییه و بندر شاه و باختران - با رجوع به آرای مردم یا در پارلمان دموکراتیک آینده، این تغییر نام را انجام داد. از برخی دوستان خواهشمندم عصبی با قضیه برخورد نکنند. به امید همبستگی همه خلق های ایران علیه استبداد دینی. به احساسات هموطنان عربمان احترام بگذاریم.
ممنون


■ در ایران سر زمینی بنام اقلیم عربستان وجود ندارد. هم میهنان عرب در خوزستان زندگی میکنند و دیگر اقوام ایرانی از حقوق انسانی آنان دفاع خواهند کرد . خشت اول را کج نگذارید هم میهن!


■ هموطنان عزیزم و هم استانی های مبارز و همشهریان گرامی اهوازی درود های مرا برای رشادت ها و خیزشتان در مقابل حکومت جهل و جور و جنایت اخوندی را پذیرا باشید و مبارک باد همدلی و همبستگی و اتحادتان اما ازانجایی که من افتخار نمایندگی کارگران استان را پیش و پس از انقلاب داشته ام و اکنون در غربت همچنان برای حقوق انان و تمامی کارگران کشور به ادامه وظائفم مشغولم از شما فعالان تقاضا دارم در نوشته ها و گفتارتان مواظب باشید بهانه بدست حکومت انسان کش اخوندی ندهید چراکه ما افتخار داریم ایرانی هستیم و هراستان ما متعلق به همه اقشار و اقوام ان استان است نه بختیاریستان نه عربستان و نه فارسستان همان خوزستان و متعلق به همه اقشار و اقوام میباشد و نام دیگری ندارد.پیروز باشید و مقاوم و متحد تا سرنگونی حکومت جنایتکاران اخوندی.
با احترام کاوه اهنگر فعال کارگری در تبعید