ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 08.02.2012, 19:18
بی‌خبری مطلق از دکتر سعید مدنی

با وجود گذشتن یک ماه از بازداشت غیرقانونی دکتر مدنی، او هیچ تماسی با خانواده نداشته و وکلای وی نیز موفق به دیدار با وی نشده‌اند. هیچ اطلاعی از وضع وی، بازداشتگاه محل نگهداری او و نیز اتهاماتی که منجر به دستگیری مجدد این تحلیلگر و کنشگر سیاسی حامی جنبش سبز شده، موجود نیست.

این در حالی است که برخی شنیده های نگران کننده در مورد بازجویی‌های نامشروع و فشارهای شدید بازجوهای وزارت اطلاعات بر وی در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ اوین، در محافل سیاسی و مطبوعاتی منتشر شده؛ و بر نگرانی ها در مورد وضع این جامعه شناس و فعال سیاسی افزوده است.

دکتر سعید مدنی، فعال ملی-مذهبی در نیمه دی ماه گذشته در خیابان بازداشت شد. او پس از بازرسی منزل و محل کارش در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران، به سلول‌های انفرادی زندان اوین منتقل شد.

هم‌زمان با بازداشت این کنشگر سیاسی و محقق علوم اجتماعی، خواهرزاده اش نیز در اصفهان بازداشت شده است.
مدنی ازجمله پایه گذاران ماهنامه ایران فردا در کنار مهندس عزت الله سحابی، و دبیر اجتماعی این نشریه بوده است. او همچنین از جمله پژوهشگران ارشد در حوزه آسیب‌های اجتماعی (فقر، اعتیاد و فحشا)، عضو هیات علمی دانشگاه بهزیستی و سردبیر فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی (تا پیش از اعمال فشار شدید نهادهای امنیتی در سال ۱۳۸۹) بوده است.

دکتر سعید مدنی همچون دکتر علیرضا رجایی و دکتر مسعود پدرام، ازجمله فعالان ملی مذهبی حامی جنبش سبز محسوب می‌شود که پس از کودتای انتخاباتی ۱۳۸۸ بارها احضار و درنهایت به شکل غیرقانونی بازداشت شده است. وی پس از انتخابات پرابهام و مسئله ریاست جمهوری دهم، و سرکوب های متعاقب آن، در مقالات متعددی به تبیین و تحلیل علمی جنبش سبز، به مثابه جنبش اجتماعی مدرن پرداخت.

در ماه های گذشته، به ویژه پس از درگذشت مهندس عزت الله سحابی و شهادت هاله سحابی و هدی صابر (که مدنی در برگزاری آیین های بزرگداشت آنان نقش ویژه ای داشت)، و نیز پس از انتشار نامه ۱۴۳ روشنفکر و فعال سیاسی به سیدمحمدخاتمی و تاکید امضاکنندگان نامه بر غیرآزاد و ناسالم بودن انتخابات مجلس نهم، وی بارها توسط نهادهای امنیتی و اطلاعاتی و قضایی گوناگون، احضار، بازجویی و تهدید شد.

دکتر سعید مدنی همچنین ازجمله فعالان ملی-مذهبی است که در اسفندماه ۱۳۷۹ در جریان بازداشت گروهی نیروهای ملی مذهبی (ازجمله مهندس سحابی، دکتر حبیب الله پیمان، دکتر محمد ملکی، محمد بسته نگار، دکتر رضا رییس طوسی و جمعی دیگر) دستگیر شد. وی حدود ۶ ماه در سلول‌های انفرادی بازداشتگاه سپاه پاسداران، محبوس بود و بعد از یک سال با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد. قاضی حداد، رییس شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران او را نیز همچون دیگر فعالان ملی مذهبی پرونده ی یاد شده، در دادگاهی غیرعلنی محکوم کرد. مدنی از داگاه بدوی حکم ۶ سال زندان و ۱۰ سال محرومیت از حقوق اجتماعی ممنوعیت کار سیاسی دریافت کرد.

دور جدید بازداشت نیروهای سیاسی و روزنامه نگاران که با بازداشت سعید مدنی، احسان هوشمند (فعال ملی مهبی و محقق علوم اجتماعی در حوزه اقوام و هویت های فرهنگی)، پرستو دوکوهکی و مرضیه رسولی (روزنامه نگار) و چند کنشگر مدنی و فعال مطبوعاتی دیگر آغاز شده، در هفته های منتهی به انتخابات مجلس نهم، محدودیت ها و سرکوب های جدیدتری را متوجه جامعه مدنی ایران کرده است.

هم‌اینک افزون بر دکتر سعید مدنی و احسان هوشمند، دکتر احمد زیدآبادی، مهندس کیوان صمیمی، دکتر علیرضا رجایی، دکتر مسعود پدرام، و مهندس امیرخسرو دلیرثانی، دیگر اعضای شورای فعالان ملی مذهبی هستند که در زندان های اوین و رجایی شهر در بازداشت بسر می برند.

مهندس محمد توسلی، مهندس محسن محققی، مهندس امیر خرم، مهندس فرید طاهری و مهندس عماد بهاور نیز ازجمله نیروهای ملی-مذهبی (عضو نهضت آزادی ایران) هستند که در زندان بسر می برند.