ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 08.02.2012, 19:55
در گرامی‌داشت یاد استاد ابراهیم یونسی


در ستایش فرهنگ و آزادی
بیانیه‌ی كانون نویسندگان ایران
به مناسبت درگذشت ابراهیم یونسی


ابراهیم یونسی (۱۳۰۵-۱۳۹۰) ادیب، نویسنده، مترجم توان‌مند، فعال اجتماعی و سیاسی، و عضو برجسته و پی‌گیر كانون نویسندگان ایران درگذشت.

یونسی در همه‌ی عمر از دغدغه‌ی سرنوشت مردم فارغ نبود و از همین رو در پی كودتای ننگین ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ چندین سال را در بند و زندان به سر برد. در چند دوره‌ای كه كانون نویسندگان ایران مجال برگزاری مجمع عمومی را یافت، ابراهیم یونسی همواره عضو ارشد و سنّی و آغازگر مجمع بود. او تا واپسین سال‌های زندگی پُربار خویش دست از نوشتن و ترجمه برنداشت؛ بیش از ۸۰ اثر از ادبیات اروپایی را به فارسی درآورد كه برخی از نویسندگان بزرگ جهان از جمله چارلز دیكنز و لارنس استرن و تامس هاردی را به فارسی‌زبانان معرفی كرد و در نشر فرهنگ پیشرو و انسانی سهمی برجسته داشت.

گستره‌ی وسیع و رنگارنگ آثاری كه یونسی به عرصه‌‌ی فرهنگ و ادب و سیاست این مرز و بوم عرضه كرد (از تریسترام شندی، آرزوهای بزرگ، و جنبه‌های رمان تا كُرد و كردستان، جنبش ملی كُرد، جامعه‌شناسی مردم كُرد، تاریخ اجتماعی هنر، دفتر یادداشت‌های یك نویسنده و ...) نشان‌دهنده‌ی نواندیشی، وسعت نظر و تسلط او بر زبان و ادب ایران است، ولی بیش از همه از آزادمنشی،‌ نگاه بی‌تعصب، مردم‌گرایی،‌ ترقی‌خواهی، و تعهد و اشتیاق او به ارتقای آگاهی و دانش و بینش مخاطبان حكایت دارد. بی‌گمان ادبیات اجتماعی و مخاطب‌محور ایران یكی از بزرگان قدرِ اول خود را از دست داد.

كانون نویسندگان ایران درگذشت استاد ابراهیم یونسی را به خانواده و یاران او و جامعه‌ی فرهنگی مستقل كشور تسلیت می‌گوید و در مراسم بزرگ‌داشتِ این دانشی‌مردِ عرصه‌ی فرهنگ در كنار خانواده‌اش خواهد بود.

كانون نویسندگان ایران
۱۹ بهمن ۱۳۹۰