ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 07.02.2012, 5:39
امارات و قطر نیز بانك مركزی ایران را تحریم کردند


شرق: امارات متحده عربی و قطر با قطع تامین مالی مبادلات بازرگانی با ایران عملا تحریم بانك مركزی در منطقه را كلید زدند.

براساس اعلام رویترز، بانك‌های مركزی قطر و امارات هر گونه تامین مالی مبادلات بازرگانی با ایران را ممنوع كردند. براساس این گزارش شماری از فعالان بانكی در شهر دوبی گفته‌اند كه بانك‌های مركزی كشورهای امارات و قطر به بانك‌های كشورهای خود دستور داده‌اند، تامین مالی تعاملات بازرگانی با ایران را متوقف كنند.

این اقدام امارات و قطر در راستای تحریم‌های پولی و بانكی علیه ایران است. ایران و امارات دارای تاریخی طولانی از مبادلات بازرگانی هستند و شمار زیادی از بازرگانان ایرانی در شهر دوبی فعالیت می‌كنند.

رویترز همچنین خبر داده است كه در هفته گذشته چند كشتی با بار حبوبات، وارد بنادر ایران شده‌اند اما به دلیل نرسیدن پول حبوبات از ایران به صادر‌كننده در خارج از كشور، این كشتی‌ها از تخلیه بار خود در بنادر ایران خودداری كرده و به مقاصد دیگر رفته‌اند. اتفاقی كه به نظر می‌رسد در آینده‌ای نه چندان دور تامین بسیاری از كالاهای مصرفی، سرمایه‌ای و مواد اولیه را با چالش مواجه خواهد كرد.

كاهش واردات از چین و افت چشمگیر ثبت سفارش كالا در كشور، بر بازار مواد غذایی و كالاهای مصرفی تاثیرگذار خواهد بود. بر همین اساس مسعود دانشمند با تایید اینكه هم‌اكنون دو كشور قطر و امارات گشایش اعتبار اسنادی توسط ایرانی‌ها در بانك‌های خود را ممنوع اعلام كرده‌اند به «ایسنا» گفت: اگر یك تاجر ایرانی تا پیش از این می‌خواست مثلا به كشور چین سنگ‌آهن صادر كند، می‌توانست یك ال.‌سی در كشور امارات باز كند و از طریق آن اعتبار اسنادی، كار مالی خود را با تاجر چینی انجام دهد یا اینكه بانك‌های اماراتی برای شركت‌های ایرانی ال.سی باز می‌كردند كه از این طریق شركت‌های ایرانی بتوانند كار تجارت خود را به صورت رسمی انجام دهند اما اكنون این كار ممنوع شده است.

وی ادامه داد: ‌با این اتفاق تاجر ایرانی دیگر باید فقط از طریق اعتماد به طرف مقابل، كار تجارت خود را انجام دهد. ‌به عبارت دیگر با این اتفاق از تجارت رسمی فاصله می‌گیریم.

رییس شورای مشترك ایران و امارات در ادامه در مورد تاثیر اتفاق اخیر در امارات بر تجارت ایران بیان كرد: ‌تا پیش از این وقتی ما می‌خواستیم از طریق امارات تجارت خود را سهل كنیم، اعتبار اسنادی در كشور امارات باز می‌كردیم اما اكنون دیگر شركت‌های ایرانی ناچار هستند كه به كشورها و گزینه‌های دیگر برای گشایش ال.سی مراجعه كنند یا اینكه از طریق ارتباط مستقیم با طرف مقابل خود كار خود را انجام دهند. اما این‌گونه نیست كه با این اقدام تجارت ایران متوقف شود.