ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 06.02.2012, 11:20
حملات ارتش سوریه به شهر حمص شدت گرفته است

بی بی سی: در حالیکه حملات ارتش سوریه و آتشباری به نقاط مسکونی شهر حمص شدت گرفته، چین از تصمیم به وتوی قطعنامه شورای امنیت برای حل بحران سیاسی در سوریه دفاع کرده است.

روز دوشنبه، ۱۷ بهمن (۶ فوریه)، خبرگزاری های بین المللی گزارش کردند که حملات سنگین واحدهای ارتش سوریه به نقاط مسکونی شهر حمص، از مراکز اصلی مخالفت با حکومت سوریه، به شدت ادامه دارد و به خصوص این نقاط در فواصل زمانی کوتاه هدف اصابت گلوله خمپاره قرار می گیرند.

برخی از ساکنان حمص گفته اند که واحدهای توپخانه ارتش سوریه در حوالی شهر مستقر شده اند که این نگرانی را در پی آورده که ممکن است ارتش این کشور در صدد باشد این شهر را هدف آتشباری سنگین تر قرار دهد.

به گزارش گروه ناظران حقوق بشر سوریه، عملیات ارتش علیه معترضان طی چند روز اخیر چند صد کشته برجای گذاشته و تنها در طول روز یکشنبه، حدود سی نفر جان خود را از دست داده و شمار نامعلومی زخمی شده اند.

شرایط به خصوص در شهر حمص، که زیر آتش سنگین واحدهای نظامی و تک تیراندازان ارتش قرار دارد، بحرانی توصیف شده و ساکنان شهر گفته اند که از بیم حمله نفرات ارتش، شبانه به دفن اجساد قربانیان این حملات مبادرت می کنند.

ساکنان حمص از کمبود امکانات رسیدگی به زخمی ها خبر داده و گفته اند که معدود بیمارستان هایی که مخالفان قادر به استفاده از آنها هستند با کمبود دارو مواجه هستند و کادر درمانی نیز توانایی رسیدگی به شمار قابل توجه زخمی ها را ندارد.

به گفته آنان، بسیاری از قربانیان این حملات کودکانی هستند که در اثر اصابت ترکش خمپاره جان خود را از دست داده و یا به شدت زخمی شده اند.

برخی گزارش ها از تلفات سنگین افراد ارتش سوریه در نتیجه مقاومت مسلحانه نفرات "ارتش آزاد سوریه" نیز حکایت داشته است.

ارتش آزاد سوریه عمدتا از نظامیانی تشکیل یافته که در مخالفت با عملیات ارتش دولتی علیه معترضان، از خدمت فرار کرده و هدف خود را حفاظت از غیرنظامیان در برابر نیروهای مسلح حکومت اعلام داشته اند.

گروه های مدافع حقوق بشر گفته اند که طی یازده ماهی که از آغاز اعتراضات در سوریه می گذرد، تا کنون بیش از هفت هزار نفر از مردم این کشور به دست نیروهای امنیتی کشته شده اند.

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه ژانویه، شمار کشته شدگان را پنجهزار و چهارصد نفر گزارش کرد اما از آن زمان به بعد، به دلیل دشواری در تایید شمار تلفات، از انتشار ارقام جدید خودداری ورزیده است.

در مقابل، دولت سوریه گفته است که در این مدت حدود دو هزار تن از نظامیان و ماموران امنیتی "به دست دسته های مسلح و تروریست ها" کشته شده اند.

دولت سوریه کشورها و گروه های تندرو خارجی را مسئول اعتراضات یازده ماهه اخیر دانسته و گفته است که عملیات ارتش این کشور علیه معترضان صورت نمی گیرد بلکه هدف از آن، مقابله با گروه های مسلحی است که هم مردم و هم نیروهای امنیتی را هدف حمله قرار می دهند.

بحران سیاسی در سوریه از ماه مارس و با برگزاری تجمع هایی برای درخواست از بشار اسد، رئیس جمهوری، برای اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد در تشکیلات حکومتی آغاز شد.

در آن زمان، برخی از مخالفان و همچنین شماری از کشورهای غربی، از جمله ایالات متحده، از آقای اسد به عنوان یک رهبر اصلاح طلب یاد می کردند و انتظار داشتند وی روند اصلاحات سیاسی و استقرار دموکراسی در سوریه را آغاز کند اما با اعزام واحدهای ارتش برای برخورد با معترضان، شعارهای تظاهرکنندگان به تدریج به برکناری رئیس جمهوری و سقوط حکومت کنونی تغییر یافته است.

مخالفت با قطعنامه شورای امنیت و موقعیت روسیه و چین


روز شنبه، پیش نویس قطعنامه مورد نظر اتحادیه عرب برای خاتمه داده به بحران سیاسی سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد به رای گذاشته شد و از میان پانزده عضو شورا، دو کشور چین و روسیه، که دارای حق وتو هستند، به این قطعنامه رای منفی دادند.

در پیش نویس این قطعنامه، که از حمایت کشورهای غربی و سایر اعضای شورا برخوردار بود، از بشار اسد خواسته شده بود تا اختیارات خود را به معاون رئیس جمهوری تفویض کند تا به این ترتیب، زمینه تشکیل دولت وحدت ملی و برگزاری انتخابات آزاد در این کشور فراهم شود.

روسیه و چین شرط کنار رفتن بشار اسد و برگزاری انتخابات توسط دولت وحدت ملی را به منزله تلاش برای تغییر رژیم در سوریه عنوان کردند و گفتند که این قطعنامه حاوی محکومیت عملیات مخالفان حکومت نیز نبوده است.

روز دوشنبه، رسانه های دولتی چین با انتشار مطالبی، از تصمیم دولت این کشور در وتوی قطعنامه شورای امنیت دفاع کردند و آن را به نفع مردم سوریه و منطقه خواندند.

روزنامه خلق، ارگان حزب کمونیست حاکم بر چین، در یک سرمقاله تلویحا این نظر را مطرح کرد که تصویب قطعنامه شورای امنیت می توانست به نفع سیاست کشورهای غربی در منطقه تمام شود و به همین دلیل هم روسیه و چین با آن مخالفت کردند.

این روزنامه، که دیدگاه های دولت را منعکس می کند، در عین حال نوشت: "در حالیکه اوضاع سوریه رو به وخامت دارد و بر شمار قربانیان غیرنظامی افزوده می شود، وتوی قطعنامه شورای امنیت به این معنی نیست که چین موافق ادامه این وضعیت دلخراش است."

به گفته سرمقاله نویس روزنامه خلق، با توجه به پیچیدگی بحران سیاسی در سوریه، "ساده انگاری است اگر تصور شود که حمایت از یک طرف قضیه و محکوم کردن طرف دیگر خواهد توانست به تغییرات اساسی منجر شود بلکه می تواند فجایع بیشتری را در پی آورد."

به گفته برخی تحلیلگران، روسیه و چین، که با سوریه روابط نزدیکی دارند، نگران آن بوده اند که روند تحولات خاورمیانه باعث استقرار حکومت هایی شود که، برخلاف حکومت بشار اسد، ناگزیر از اتکای به حمایت سیاسی و اقتصادی این دو کشور نباشند.

به خصوص، تحولات در لیبی، که به سرنگونی یک حکومت نزدیک به چین و روسیه منجر شد و در آن، پیشنهادهای اتحادیه عرب و قطعنامه مصوب شورای امنیت نقشی مهم ایفا کرد، باعث شده است تا دولت های چین و روسیه نسبت به هرگونه اقدام این دو نهاد بین المللی ظنین باشند.

در عین حال، ادامه حمایت از حکومت بشار اسد در سوریه می تواند در بلند مدت نتایج نامطلوبی را برای موقعیت روسیه و چین در منطقه در پی داشته باشد و و در صورت سرنگونی حکومت بشار اسد، دوستی با چین و روسیه برای مردم سوریه و دولت های آینده در آن کشور قابل قبول جلوه نکند.

گزارش شده است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در نظر دارد طی چند روز آینده عازم سوریه شود و با مقامات ارشد آن کشور از جمله بشار اسد دیدار و گفتگو کند و مقامات روسی هدف از این دیدار را تلاش روسیه برای میانجیگری بین دولت و مخالفان در سوریه اعلام کرده اند.

در مقابل، برخی تحلیلگران گفته اند که احتمال دارد با توجه به هزینه سنگین سیاسی که ممکن است حمایت از بشار اسد برای روسیه داشته باشد، ممکن است آقای لاوروف در این سفر بکوشد توانایی رژیم در غلبه بر اعتراضات را مورد ارزیابی قرار دهد.

به گفته آنان، همزمانی تشدید حملات ارتش سوریه علیه مخالفان با وتوی قطعنامه شورای امنیت ممکن است نشانه آن باشد که دولت سوریه می کوشد روسیه و سایر حامیان خود را قانع کند که، ولو از طریق قلع و قمع نظامی مخالفان، قادر به سرکوب معترضان و ادامه حیات خواهد بود.