ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 02.02.2012, 17:09
تور اروپایی گروه بین‌المللی رومی و سالار عقیلی



گروه بین‌المللی مولانا رومی، تور اروپایی امسال (۲۰۱۲) خود را به خوانندگی سالار عقیلی در چند کشور اجرا خواهند کرد.

گروه رومی (Rumi Ensemble) را جاوید افسری‌راد آهنگساز و سنتورنواز پایه‌گذاری کرده و جمعی از هنرمندان برجسته از ایران، هند، اروپا و آمریکا در آن حضور دارند.

این گروه از نیمه دوم فوریه امسال برای اجرای کنسرتهایی در هلند، بلژیک، آلمان، اسپانیا، سوئد و نروژ به روی صحنه خواهد رفت.

شهرام غلامی (عود) ، بهنام و رضا سامانی (سازهای کوبه یی)، داوود ورزیده (نی) به همراه جاوید افسری راد نوازندگان ایرانی این گروه هستند. مینا آلن (ویولون / سوئد)، هارپریت بانسال (ویولون /هند)، میرجام اشمیت (ویولا/آلمان)، توه مارگریت اریکستاد (ویولنسل/ نروژ) و چارلز د راموس (کنتراباس/آمریکا) دیگر اعضای این گروه بین المللی هستند.

به گفته افسری راد قطعات کنسرتهای امسال گروه رومی در مایه های اصفهان، ماهور و شورو دشتی ساخته شده که با بداهه خوانی و بداهه نوازی که از ویژگیهای ارزنده موسیقی ایرانی است ، همراه خواهد بود.

بیشتر اشعار تصنیف‌ها و آوازها کنسرتهای این گروه را سروده‌های مولانا در برگیرد و البته از شعرهای دیگر بزرگان ادب پارسی نیز بهره گرفته می‌شود.

افسری راد در باره حضور هنرمندان فرهنگهای گوناگون و مشکلات احتمالی برای هماهنگی آثار گفت: خوشبختانه نوازندگان ارزنده و با تجربه ایرانی همانند برادران سامانی و آقایان غلامی و ورزیده درگروه هستند که همگی تکنوازانی خوب و در گروه نوازی دقیق هستند که با همراهی هنرمندان برجسته و توانای خارجی کارها را روان و دلپذیر به پیش می برند.

وی در باره دعوت از همراهی سالار عقیلی در تور اروپایی امسال گفت که آقای عقیلی صدایی منعطف و در عین حال توانایی دارد و هنر ایشان بر جذابیت کنسرتها می‌افزاید.

افسری راد که در اجرای موسیقی به همراه هنرمندان دیگرفرهنگها سابقه یی طولانی دارد در پاییز گذشته نیز آثار سمفونیک خود را با ارکستر سمفونیک رادیو و تلویزیون نروژ به روی صحنه برد که در این برنامه نیز سالارعقیلی خوانندگی قطعات با کلام را برعهده داشت.

عقیلی دراین باره گفت: آقای افسری راد آهنگسازی توانا و نوازنده چیره دست سنتور است که با وجود سالها دوری از محیط موسیقی داخلی کشور به خوبی سنت های موسیقیایی ایرانی را در کارهای خود پاس می دارد و در عین حال نو آور و خلاق است.

وی تصریح کرد: در آثار این آهنگساز حس ویژه یی موج می زند که برای من دلنشین است و به همین دلیل علاقمند به همکاری با این هنرمند هستم.

سالار عقیلی خواننده در باره کنسرت پاییز گذشته گفت: کنسرت ارکستر سمفونیک رادیو و تلویزیون نروژی براساس ساخته های جاوید افسری راد رویداد مهمی برای موسیقی کشورمان بود.

وی گفت که اینگونه کنسرتها و همچنین فعالیت گروه رومی با جضور نوازندگان چند کشورعامل مهمی در تبادل و تعامل فرهنگها در دنیاست.

سالار عقیلی گفت که تاکنون چهار بار کار با ارکسترهای کلاسیک آلمانی ، فرانسوی و نروژی را تجربه کرده و همه آنها تاثیرات مثبتی به ویژه در معرفی موسیقی ایرانی داشته است.

وی اظهار امیدواری کرد که اینگونه برنامه ها با همت دیگر هنرمندان ایرانی بیشتر صورت گیرد تا از این راه برای جهانی شدن موسیقی کشورمان تلاش شود.

خواننده جوان موسیقی سنتی ادامه داد: ابتکاراتی از این دست بر غنا و اندوخته های هنری نوازندگان و خوانندگان می‌افزاید. چون کار با ارکسترهای گوناگون جهان دید هنرمند را نسبت به دنیای اطراف باز می کند و من شخصا به گونه یی محسوس تاثیرات این گونه تجربه ها در کار خود احساس کرده ام.

عقیلی در باره ویژگی های کنسرت اسلو می گوید: از نکات برجسته این کنسرت صدای ایرانی آن بود و اینکه ۶۰ نفر نوازنده خارجی بتوانند اینگونه نوا و رنگ موسیقی ایرانی را ارئه کنند، بسیار دلپذیر است که بخش مهمی از این امر ناشی از هنر و دقت اهنگساز است.

افسری راد ۴۶ ساله زاده اصفهان است و ردیف و ساختار موسیقی ایرانی را نزد بزرگانی چون فرامرز پایور و پرویز مشکاتیان فرا گرفته است. وی در سال ۲۰۰۷ به عنوان « آهنگساز سال » نروژ دست یافته و یک سال بعد نیز شهردار اسلو به وی جایزه « هنرمند سال » این شهر را اعطا کرد.

به گفته بهنام سامانی هنرمندا ن گروه رومی پیش از شروع تور اروپایی امسال، در شهر کلن آلمان تمرینهای خویش را آغاز و روز ۱۷ فوریه اولین کنسرت تور اروپایی خود را در بلژیک اجرا می کنند. کاروان رومی روز ۱۸ فوریه در آمستردام روی صحنه می رود و یک روز بعد در فرانکفورت کنسرت خواهد داشت.

روز ۲۱ فوریه تئاتر اینقانتا ایزابل مادرید میزبان این گروه است و روز ۲۳ فوریه نوبت به شهر کلن آلمان می رسد. استکهلم و اسلو صحنه اخرین کنسرهای گروه رومی را تدراک خواهند دید.