ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 26.01.2012, 21:44
بلندترین آسمانخراش جهان در باکو ساخته می‌شود

در نزدیکی شهر باکو، پایتخت آذربایجان یک آسمانخراش جدیدی ساخته خواهد شد که بیش از یک کیلومتر ارتفاع خواهد داشت. با احداث این آسمانخراش، رکورد بلندترین ساختمان جهان که هم‌اکنون به «برج خلیفه» در دوبی اختصاص دارد، خواهد شکست.

یک شرکت آذربایجانی درصدد است عنوان بلندترین ساختمان جهان را از «برج خلیفه» در دوبی ربوده و از آن خود سازد. اگر این پروژه با موفقیت پیش رود، یک مرکز تجاری به ارتفاع ۱۰۵۰ در زنجیره‌ای از جزایر مصنوعی در دریای خزر ساخته خواهد شد. این ساختمان با چنین ارتفاعی ۲۲۲ متر بلندتر از برج خلیفه خواهد شد. برج خلیفه ۸۲۸ متر ارتفاع دارد.

بنابر گفته مدیرعامل شرکت «آوستا»، در طرح اولیه احداث این مرکز ارتفاع مرکز تجاری ۵۶۰ در نظر گرفته شده بود. اما اکنون قرار است ارتفاع به حدود دو برابر پیش‌بینی اولیه افزایش یابد.

این پروژه که «جزایر خزر» نام دارد، در ۲۵ کیلومتری جنوب باکو ساخته می‌شود و متشکل از ۴۱ جزیره خواهد بود. براساس یک ویدیوکلیپی که پیمانکار این پروژه در یوتیوپ منتشر کرده این پروژه مجموعه‌ای از هتل‌ها، ساختمان‌های مسکونی، زمین گلف، سالن کنسرت و پیست مسابقه خواهد بود که ساخت آن از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و ۵ تا ۶ سال بعد پایان خواهد یافت.

اگر مرکز تجاری مورد نظر در آذربایجان مطابق ارتفاع پیش‌بینی‌شده ساخته شود، از برج «پادشاهی» که قرار است در جده عربستان سعودی ساخته شود نیز بلندتر خواهد شد. ارتفاع برج پادشاهی ۱۰۰۰ متر پیش‌بینی شده و قرار است طی پنج سال آینده ساخته شود.