ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 24.01.2012, 7:14
آمریکا بانک تجارت ایران را تحریم کرد

بی بی سی: وزارت خزانه‌داری آمریکا بانک تجارت ایران را در فهرست بانک‌های تحریم شده خود قرار داد.

این وزارت خانه با صدور اطلاعیه‌ای علت این تصمیم را اقدام بانک تجارت ایران در ارائه خدمات اقتصادی به شماری از بانک‌ها و شرکت‌های دیگر ایرانی عنوان کرده است. بانک‌ها و شرکت‌هایی که به گفته این وزارتخانه، پیشتر به خاطر دست داشتن در فعالیت‌های ایران در زمینه "سلاح‌های کشتار جمعی" تحریم شده بودند.

در بخش دیگری از این اطلاعیه، بانک تجارت به مشارکت مستقیم در برنامه هسته‌ای ایران نیز متهم شده و به عنوان نمونه، به جابه‌جایی ده‌ها میلیون دلار در سال ۲۰۱۱، برای سازمان انرژی اتمی ایران متهم شده است.

با احتساب بانک تجارت، در مجموع ۲۳ نهاد اقتصادی ایرانی، از جمله چهار بانک اصلی دولتی در ایران، توسط ایالات متحده آمریکا تحریم شده اند.

تبعات احتمالی

علاوه بر ارائه خدمات ارزی به بخش‌های مهمی از اقتصاد ایران، از جمله شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، آن طور که چند مقام دیپلماتیک به خبرنگار بی بی سی فارسی در نیویورک گفته‌اند، حتی سفارت‌خانه‌های خارجی در تهران برای تامین هزینه‌های خود از بانک تجارت استفاده می‌کردند و با اعمال این تحریم، برخی از آنها ممکن است ناچار شوند برای تامین هزینه‌های خود، وجه نقد به ایران وارد کنند.

بر اساس اطلاعیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، بانک تجارت ایران علاوه بر داشتن ۲۰۰۰ شعبه در سراسر ایران، در پاریس و دوشنبه، پایتخت تاجیکستان، نیز شعبه دارد.

بانک Trade Capital در مینسک، پایتخت بلاروس نیز به بانک تجارت تعلق دارد.

استقبال آمریکا از تحریم اروپا

امروز همچنین اتحادیه اروپا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کرد. این تحریمهای جدید، صادرات نفت ایران را نشانه گرفته است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پیامی از هم‌پیمانان اروپایی خود برای اعمال این تحریم‌ها تشکر کرد.

آقای اوباما در پیام خود از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا به عنوان نشانه‌ای یاد کرد که "همبستگی جامعه بین‌الملل در خصوص نگرانی از برنامه اتمی ایران" را مشخص می‌کند.

آقای اوباما همچنین وعده داد که کشورش برای "تحت فشار گذاشتن ایران، تحریم‌های دیگری را هم علیه این کشور وضع خواهد کرد."

در پیام رئیس‌جمهوری آمریکا آمده که تنها راه برای برداشتن تحریم‌ها علیه ایران، این است که "ایران به تعهدات بین‌المللی خود عمل‌کند."

منظور آقای اوباما از این جمله احتمالا اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و توقف غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران است.

وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا نیز در اقدامی جداگانه با صدور بیانیه مشترکی از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه ایران استقال کرده‌اند. آنها در ارزیابی خود از این اقدام اتحادیه اروپا می‌نویسند "این فشار جدید و هماهنگ بر ایران، انتخابهای پیش روی رهبران ایران را برایشان شفاف تر خواهد کرد و هزینه آنها برای نقض تعهدات بنیادی بین المللی را افزایش خواهد داد."

در ادامه بیانیه، با اشاره به پیشنهاد مذاکره مطرح شده در نامه یازدهم اکتبر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، عنوان شده که تا این لحظه، ایران از این موقعیت استفاده نکرده است.

غربی‌ها ایران را به تلاش برای دستیابی به بمب هسته‌ای متهم می‌کنند اما ایران همواره این اتهام را رد کرده و می‌گوید برنامه هسته‌ای اش صرفا مقاصد صلح آمیز دارد.