ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 23.01.2012, 11:18
تصویب تحریم نفت ایران از سوی اتحادیه اروپا

وزیران خارجه اتحادیه اروپا امروز - دوشنبه ۲۳ ژانویه - تحریم خرید نفت از ایران را تصویب کردند. بنابر مصوبه اتحادیه اروپا خرید نفت از ایران از اول ژوئیه سال جاری میلادی متوقف می‌شود. تا اول ژوئیه یک دوره گذار برای پایان تدریجی خرید نفت از ایران تعیین شده است.

براساس گزارش خبرگزاری‌ها بین‌المللی از بروکسل، پیش از ظهر امروز، نمایندگان اتخادیه اروپا به توافق بر سر تحریم خرید نفت از ایران و نیز تحریم بانک مرکزی این کشور به توافق رسیده بودند.

علاوه بر واردات نفت خام، خرید محصولات پتروشیمی از ایران نیز متوقف خواهد شد. به این ترتیب خرید محصولات نفتی از ایران به تدریج کاهش یافته و در پایان ماه ژوئن بطور کامل متوقف خواهد شد. براساس مصوبه وزیران خارجه اتحادیه اروپا قراردادهای کنونی نفتی با ایران تا ماه ژوئیه (شش ماه آینده) همچنان معتبر خواهد بود. کشورهای عضو اتحادیه اروپا روزانه حدود ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می‌کنند.

هم‌چنین مبادلات مالی و بانکی با بانک مرکزی ایران و نیز صادرات طلا به این کشور متوقف خواهد شد.

تحریم‌های اتحادیه اروپا کوتاه مدتی پس از تشدید تحریم های یکجانبه ایالات متحده به اجرا گذاشته می‌شود که ضمن ممنوع کردن ارتباط بانکی شهروندان و موسسات تجاری آمریکایی با بانک مرکزی ایران، موسسات خارجی را که با این بانک ارتباط برقرار کنند هدف محدودیت‌هایی در زمینه دسترسی به بازارهای صادراتی و تسهیلات مالی آمریکا قرار می‌دهد.