ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 19.01.2012, 7:46
افزایش دامنه دستگیری روزنامه‌نگاران در تهران

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران

درحالی تنها شش هفته به انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، با دستگیری سه تن دیگر از روزنامه نگاران جوان، ناامنی امنیتی بار دیگر در فضای مطبوعاتی پایتخت ایران سایه خود را گستردانده است. پرستودوکوهکی (۲۵ دی ماه)، مرضیه رسولی و سهام الدین بورقانی ( هردو۲۷ دی ماه) سه روزنامه نگار دستگیرشده اخیر به فاطمه خردمند و احسان هوشمند زاده دو روزنامه نگار دیگری پیوستند که روز ۱۷ دی ماه دستگیر شدند.

در موج جدید بازداشت ها سه روز نامه نگار جوان این هفته بازداشت شدند. پرستو دوکوهکی ، مرضیه رسولی و سهام الدین بورقانی روزنامه نگاران اصلاح طلب توسط ماموران امنیتی در منزل شخصیشان بازداشت شدند. بازداشت هر سه این روزنامه نگاران با تفتیش خانه و ضبط اموال شخصی همراه بوده است.

حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات یک روز پس از بازداشت سه روزنامه نگار و فعال اجتماعی روز ۱۸ دی در پایان جلسه دولت ادعا کرد که کسانی که به دنبال اجرای اهداف آمریکایی ها برای برگزار نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بوده اند، بازداشت شده اند. حیدر مصلحی به نقل از خبرگزاری دانشجویی ایسنا مدعی شد که جاسوسان دستگیر شده از طریق فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با خارج از كشور ارتباطاتی داشته اند. (منبع) با این وجود مقامات مسوول هیچ توضیحی در مورد دستگیری ها ودلیل بازداشت افراد یاد شده و همچنین سه بازداشت روزهای گذشته نداده اند.

سهام الدین بورقانی، روزنامه نگار جوان و فرزند احمد بورقانی، نماینده مردم تهران در مجلس ششم و معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در دولت سید احمد خاتمی شامگاه سه شنبه ۲۷ ی ماه ماه بازداشت شد. این روزنامه نگار در روزنامه اصلاح طلب "اعتماد ملی"، سردبیر سایت دیپلماسی ایران بود. پرستو دوکوهکی، روزنامه نگار، وبلاگ نویس و پژوهشگر مسائل زنان شامگاه یکشنبه ۲۵ دی ماه توسط ماموران امنیتی در منزل پدریش بازداشت شد.

بازداشت او به همراه توقیف لپ تاپ و وسائل شخصیش بوده است اما از چهار روز پیش تا کنون با خانواده اش هیچ تماسی نداشته است. فاطمه خردمند، خبرنگار آزاد در حوزه های بهداشت و مسائل اجتماعی و احسان هوشمند زاده، خبرنگار و پژوهشگر قومی هر دو در منزل شخصیشان بازداشت شدند. سعید مدنی، سردبیرماهنامه ایران فردا و سردبیر فصلنامه پژوهشی رفاه اجتماعی و مدرس سابق دانشگاه نیز در شامگاه ۱۷ دی ماه بازداشت شد. هنوز هیچ اتهام مشخصی برای بازداشت آنها از سوی مقامات قضایی عنوان نشده است.

خانم دوکوهکی چند ماه پیش پس از فوت پدرش مبتلا به افسردگی شدید شد و به گفته یکی از اعضای خانواده اش به این دلیل تحت درمان پزشک متخصص بود. این روزنامه نگار طی سه سال اخیر هیچگونه فعالیت سیاسی و مطبوعاتی نداشته است و فعالیت هایش منحصر به همکاری با بنیاد "شریعتی" در حوزه ویراستاری و ترجمه بود. پرستو دوکوهکی، متولد ۱۳۵۹ از اوایل دهه ۲۰ زندگیش به شکل حرفه ای وارد گستره ی مطبوعات شد و در حوزه های مسائل زنان و اجتماعی مطلب می نوشت. او با ماهنامه توقیف شده "زنان" و روزنامه های اصلاح طلب معتبری مانند "یاس نو"، "وقایع اتفاقیه"، " نوروز"، "همبستگی" ، "اعتماد ملی" همکاری داشته است.

او از وبلاگ نویسان مطرح ایرانی بود با وبلاگی تحت عنوان عنوان " زن نوشت " که در سال ۲۰۰۵ میلادی به عنوان بهترین وبلاگ در عرصه روزنامه نگاری فارسی از سوی دویچه وله انتخاب شد. او در آخرین پست وبلاگش(ِ۱۰ دی ماه) نیز به بیماری افسردگیش اشاره کرده است: بیماری طولانی و مرگ پدر. دیدن نابودی انسان. درکِ زوال جسمْ پیش از مرگ. جانی که روز به روز کم می‌شد.. مواجهه‌ام با این پروسهٔ دردناک آسیب‌پذیرم کرده. آن‌قدر که دارم ذره‌ذره می‌میرم. مرگ‌اندیش‌ام و مرگ‌پذیر. حتی هوس مرگ می‌کنم که از ملال زندگی خلاص شوم. گذر زمان کمکیو نکرده؛ کم‌اش نکرده. می‌دانم. بیمارم. عمیقاً افسرده‌ام. درگیرم با پوچی مطلق. برای ساختن هدف‌های کوچک هم انگیزه‌ای ندارم. ولی برای تغییر وضعیت باید کاری کنم. شاید قدم اول همین نوشتن باشد؟

مرضیه رسولی ، دیگر روزنامه نگار جوانی است که سه شنبه شب (۲۷ دی) در خانه اش بازداشت شد به گزارش بی بی سی فارسی بر اساس گزارش ها ماموران امنیتی هنگام بازداشت مرضیه رسولی حکمی ارائه داده اند که در آن اتهام خانم رسولی «اقدام علیه امنیت ملی» ذکر شده است. مرضیه رسولی، خبرنگار حوزه موسیقی و کتاب طی سال های متمادی بود و هیچگاه فعالیت سیاسی نداشت و در حوزه سیاسی مطلبی ننوشت. او سابق کار در روزنامه های اصلاح طلبی مانند شرق، کارگزاران و اعتماد را دارد.